Poängteras bör att det inte handlar om någon konspirationsteori, att njutningslobbyisterna eller connaisseurerna som talar om sitt intresse, när de delar med sig av sina tips eller kunskaper, medvetet skulle lura konsumenterna. Tvärtom utgår jag från att deras budskap sprids i välmening och med ambitionen att bedriva upplysningsarbete, vilket naturligtvis inte utesluter att talet kan få andra konsekvenser.
Upplägget på de olika Internetsidorna ser delvis olika ut, men i princip följer de programmet Drickbarts mönster (se tidigare bloggpost) och delar också programmets ambitioner om att vin ska vara enkelt att dricka. På Spumantes hemsida (www.spumante.se) kan man läsa att.
Spumante är en genväg till sånt som gör livet roligt och lätt. Du behöver inga förkunskaper, vi skriver för alla som vill förlänga och fördjupa njutningen. Kärnan i Spumante.se är en av Sveriges största vindatabaser med över 2 500 viner. Vi har provat alla själva. För att vinguiden ska vara enkel att använda har vi gjort på följande sätt: * Bingo. Under fliken Bingo hittar du de 10 bästa vinerna i Sverige just nu. Vi uppdaterar så fort det dyker upp nya kap. * Smaker. Ett helt nytt sätt att dela in viner för att du lättare ska hitta dina favoriter. Vi väljer bara viner vi gillar och grupperar efter hur det smakar: Stor & Stöddig, Lagom & Lätt, Syndigt söt, etc. * Länk till Systembolaget. Varje vin har en direktlänk till Systembolaget så att du enkelt kan se om vinet finns i din butik just nu. * Vin & mat. Vi skriver en kort presentation av de flesta viner. Med exakta tips på var, när, hur och till vem vinet ska serveras för maximal effekt. * Detaljerade betyg. Vi ger objektiva poäng för vinets färg, doft och smak. Charmpoängen beror på hur väl vinet lyckas förföra oss.BK Wine (www.bkwine.com) presenterar sig själva och sin filosofi på följande sätt.
Det är visst inte komplicerat att dricka vin. Men det blir mycket roligare om du vet lite om vinet du dricker – om distriktet, druvan, årgången och vinproducenten. Att kunna lite om vin gör det lättare att hitta rätt i det stora utbud av vin som finns. Mer spännande att kombinera mat och vin. Och du kan bättre välja rätt vin på restaurang. Sedan snart femton år arbetar jag med vin, med Paris som bas. Det ger mig en unik insikt i vinets värld och direkta kontakter med vinodlare. Min grundfilosofi är att vinet är till för att njutas, antingen för sig men oftast tillsammans med mat och tillsammans med vänner. Men det gör det ännu roligare om man vet lite mer. Därför skapade jag WineTastings Britt Karlsson, eller BK Wine som det kallas ibland.Tydliga ledord är: Inga förkunskaper behövs, vin är detsamma som njutning, och det är enkelt. Det är uppenbart att man vänder sig till en bred, ännu inte invigd allmänhet som antas leva i tron att det skulle vara svårt att dricka vin. Huruvida det finns någon sådan allmän föreställning ute i samhället har jag svårt att uttala mig om. Men jag känner i alla fall inte av den och ser heller inga tecken på något sådant, tvärtom. Det finns också en tydlig paradox i experternas envisa tal om att det ska vara enkelt att dricka vin, att man får göra som man vill och bara man själv tycker något är gott så är det så. Uppmaningarna kan lika gärna tolkas som att man egentligen inte behöver någon expert för att njuta.
Njutningslobbyisternas budskap kan genom sin ensidiga betoning på alkoholens positiva aspekter och utifrån tanken de förmedlar att ”alla kan” också tolkas som ett försök att få människor att dricka mer, egalt vad och oavsett vem som producerat drycken. Och detta sett i ett längre kulturellt processperspektiv kan komma att innebära problem såväl för enskilda individer som för samhället. Vem tar ansvar för dessa problem, och vem får betala priset?
Det är viktigt att peka på det faktum att lobbyisterna i hög utsträckning, på ett eller annat sätt har kopplingar till producent-, försäljarledet. Antingen genom direkta band, eller med hänvisning till det faktum att det är för sin egen ekonomiska överlevnad de skriver. Ingen av dem gör det på ideell basis. Och om de gör sitt arbete bra så ökar försäljningen av alkohol, vilket i sin tur ökar tillgängligheten av drogen i samhället. Detta får som konsekvens att fler människor och framförallt unga människor exponeras för fler lockelser, vilket i förlängningen kan leda till problem.
Med hänsyn tagen till helheten, till alla aktörer – å ena sidan alla de som på ett eller annat sätt, direkt så väl som indirekt, tjänar pengar på bruket av alkohol, och å andra sidan konsumenterna som köper alkoholen – så blir det tydligt att alkoholens nätverk utgör en betydande del av det svenska samhället, som självklart utgör en del av övriga världen mot vilken det inte finns några vattentäta skott, tvärt om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar