Bedrövas över hur skolan och utbildningssystemet allt mer och allt tydligare får andra uppdrag än att verkligen främja samhällets långsiktiga kunskapsförsörjning. Förfäras över att se hur skolans uppdrag är att fokusera på resultat som ligger i linje med de mål som beställts, mål som formulerats på förhand och som blir allt mer specificerade och uppföljbara. Sådana mål kan bara bygga på känd kunskap, och det innebär att de inte främjar nytänkande eller upptäckarglädje. Sådana mål främjar inte lärande, bara utvärderingssystemets krav. Med sådana mål kommer skolan bara att kunna ge oss det vi redan visste. Men vad ska vi då med en skola och ett utbildningssystem till?
Motivet för reformerna är att skattemedlen inte ska kastas iväg utan kontroll. Kontroll och effektivitet är trots all viktigare än något annat. Eller? Den frågan måste ställas mer och oftare. Vad ska vi ha SKOLAN till? Vad är en skola? Hur ser vi på kunskap? Som något som ska kontrolleras, eller något som ska användas? Det spelar roll vad vi svarar på dessa frågor, det spelar en avgörande roll.
Allt mer undrar jag om bildning helt enkelt var något vi höll på med förr i tiden, och det gör mig ledsen och beklämd. För jag hör ingen i skoldebatten som säger något annat än att skolan ska ge oss just de kvaliteter som ryms inom det klassiska bildningsbegreppet.
Som vanligt har jag inga svar på vad vi borde göra. Jag ställer bara frågor, för att främja tänkande som spränger gränser och räcker längre än näsan räcker. Jag värnar bildningen, som växer ur frågor och frågande, inte ur kontroller och utvärderingar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar