Har svårt att komma igång. Tankarna är någon annanstans. Idag är sista dagen på ett tag som jag kan ägna helt åt min nästa bok, nummer två i serien om tre. Planen är att publicera den på nätet i början av nästa år. Jag ser att den första boken når ut och i alla fall laddas ner. Om den blir läst vet jag inte, men även nästa bok har ett samtalande anslag. Ska man studera förändring samtidigt som man befinner sig i rörelse tillsammans med det som studeras krävs ett annat sätt att skriva än det vanliga. Kunskap om kultur skiljer sig från annan kunskap eftersom studieobjektet kan ta del av resultaten och med hjälp av egen vilja förändra sitt sätt att tänka och agera. Kulturvetaren studerar förändring, i rörelse. Det är titeln på boken, och för att kunna ägna hela dagen åt det arbetet delar jag med mig av bokens inledning där jag reflekterar över synen på kunskap som hela projektet bygger på. Återkommer imorgon med nya tankar.
Vad kommer du fram till? Den frågan
får forskare ofta. För kulturforskaren är det inte alltid en välkommen fråga. Frågan
är felställd. Kulturforskare kommer nämligen sällan fram till något bestämt och
forskningen leder ingenting i bevis. Kultur lämpar sig inte för att angripas på
det sättet. Kunskapsmålet för kulturforskningen som här reflekteras över är ett
annat än det som vanligtvis antas vara målet med all forskning. Vi lever i en
kultur där en massa saker tas förgivet. Föreställningen att alla frågor har ett
enda, bestämt och bästa svar, är ett sådant förgivettagande. Ett annat är att
det är forskningens uppgift att leverera det enda rätta svaret. Dessa och andra
liknande kulturella föreställningar rörande kunskap påverkar vetenskapen och
möjligheten att bedriva forskning. Accepterar vi att alla frågor (oavsett hur
de formuleras) har ett svar tvingas vi godta att frågeställarens önskan om att
få ett svar är viktigare än forskarens kunskaper och erfarenhet av att söka
svar. Det drabbar kulturvetare hela tiden, för det finns inga givna svar på
frågor som rör kultur. Och forskningen resulterar inte i att forskaren kommer
fram till något bestämt. Min forskning gör det i alla fall inte, och denna bok
innehåller inga direkta svar. Det är åtminstone inte bokens syfte att leverera
några svar. Boken ska snarare ses som ett försök att förklara varför önskan om
att få svar på frågor rörande kultur leder tanken fel och varför man bör
undvika att närma sig kulturen på det sättet. Denna bok innehåller resonemang
som handlar om principer och förutsättningar för studier av förändring och
tillblivelseprocesser där hänsyn tas till att även forskaren befinner sig i
rörelse. Frågorna och reflektionerna är här viktigare än svaren. Paradoxalt nog
håller det på att växa fram en kultur som, genom att avfärda kulturforskarens
försäkran om att det inte går att lämna ett bestämt svar på frågan om vad
kultur är, förnekar sin egen existens. Risken är att kulturforskaren härigenom offras
för en orimlig vilja att veta något om det som inte går att veta något om. Utgångspunkten
för fortsättningen är att kunskap är som den är, inte som människor vill eller bestämmer
sig för att den ska vara.
En annan aspekt av kunskap och
kultur är hur resultatet av arbetet förmedlas. Valet av boken som medium är både
ett uppror mot och ett försök att förändra en akademisk kultur som gått i ett
slags intellektuellt baklås genom att formen anses viktigare än innehållet. Jag
blir bedrövad när jag ser hur boken behandlas idag, hur den blivit ett slag
produkt vars främsta värde är att dra in pengar. Boken som medium för
kunskapsförmedling överges till förmån för artiklar, för sådana är reglerna.
Utan reflektion över vilka värden som går förlorade i transformationen följer
forskarvärlden efter i den kulturella förändringen. För många forskare spelar
det kanske inte så stor roll vilket medium man använder, men för min
kulturforskning passar refereegranskade tidskriftsartiklar synnerligen illa som
form för kunskapsförmedling. Boken som medium är mitt sätt att bjuda motstånd
mot försöken att tvinga in kunskapen i en rigid form som bygger mer på
föreställningar om kunskap (önsketänkande) än om verkligt vetande (användbar
kunskap). Jag väljer boken dels för att protestera mot villkoren för forskning
och kunskapsproduktion, dels för att visa på alternativa vägar fram. Innehållet
och kunskapsmålet samverkar med formen. Kunskap och kultur handlar om samspel
och dynamik. Det finns inte ett enda, bästa sätt, bara olika mer eller mindre
funktionella sätt att sprida kunskap och därför är mångfalden och jämlikheten mellan
olika former viktig att värna, för kunskapskvalitetens skull. Tyvärr avfärdas invändningen
bryskt: Publicera artiklar eller försvinn, håller idag snabbt på att bli både
budskapet, argumentet och den enda accepterade hållningen i akademin, oavsett
kunskapsmål. Forskning är med andra ord lika mycket kultur som all annan
mänsklig verksamhet. Tyvärr går förändringen snabbt och risken är stor att
barnet kastas ut med badvattnet. En friare form för kunskapsproduktion och
resultatkommunikation håller på att överges för ett strikt kontrollerat, rigoröst
kvalitetssäkrat och standardiserat medium som är skapat mer för att kunna
jämföra och mäta resultat, än för att underlätta spridningen av kunskap. Boken
har över hela linjen ersatts med refereegranskade artiklar publicerade i
internationella, högt rankade tidskrifter. Publiceringen av vetenskapliga
resultat har genom omställningen kommit att handla mer om enskilda forskares
personliga mertiering än om förmedling av kunskap till breda lager av
befolkningen, för det viktiga är inte längre vad man skriver, utan var
man publicerar sig, hur många
artiklar man står som författare till och hur ofta man citeras (samt hur mycket pengar man drar in). Jag gör vad jag kan för att undvika att vara
del i det spelet. Jag sökte mig inte till akademin för att göra karriär eller
för att tjäna pengar. Vetenskapen valde jag för att jag ville lära och veta
mer, och det vill jag fortfarande. Böcker skriver jag både för att utmana mig
själv och för att det är ett oslagbart medium för förmedling av just sådana kulturvetenskapliga
insikter som min forskning resulterar i.
Risken är att det växer fram en akademisk
kultur som allt mer sluter sig kring sig själv och blir en självrefererande
bubbla utan kontakt med det omgivande samhället, vilket vore förödande för ett
ämne som kulturvetenskap. Utan kontakt med den verklighet forskaren skriver om
finns ingen vetenskap om kultur. Utan interaktion med omgivningen ingen
kulturvetenskap. Vetenskapen om kultur rör alla, för alla berörs av både kulturen
och av kunskapen om kulturen. Beslutet att bara räkna en enda standardiserad
publiceringsform som vetenskapligt meriterande är ett beslut som bygger på
kulturellt skapade argument och föränderliga preferenser som uppstår mellan
människor. Det är möjligt, men på inget sätt nödvändigt att välja just den
vägen. Beslutet är politiskt och har liksom kulturen vuxit fram mellan aktörer
med olika intressen och grader av makt och inflytande. En annan akademi och ett
annat samhälle är alltid möjligt, om tillräckligt många vill och ser värdet av
det. Och jag vill se en akademisk kultur som förstår värdet av och som förmår
härbärgera mångfald, i ordets vidaste betydelse. För att nå dit räcker det inte
att bara reformera akademin, även det omgivande samhället måste förändras och
kunskapen måste placeras mer och tydligare i centrum. Att tänka rätt är inte
bäst om det är användbar kunskap man söker, att tänka fritt är enda vägen mot
ett hållbart samhälle. Om bara den som tänker rätt och följer regler accepteras
och blir lyssnad på kommer kunskapen och akademin att bli en kontrollerad och
målstyrd organisation, och det gynnar möjligen makten här och nu, men inte
samhället som helhet, på sikt. En kultur som fokuserar mer på kartan än på
terrängen den är tänkt att vara en hjälp att orientera sig i kommer förr eller
senare att gå under, oavsett hur mäktig och (ekonomiskt) framgångsrik den är.
4 kommentarer:
Hänger du inte upp dig ohyggligt mycket på att "någon" kräver ett rätt svar? Vem gör det? Och vad är det? Du skulle höra hur det låter här hos oss när någon försöker få någon ingenjör gå med på ett absolut "så är det". Det går aldrig, för det finns inget "så är det", som täcker allt. Det som finns däremot är "Under dessa förutsättningar ... med de data vi har ... kan man säga att det är sannolikt att ... men om en annan situation uppträder ... kan något annat inträffa, som vi får titta på då."
Får jag fråga en sak? Vilka frågeställningar jobbar ni med? För det måste det väl i alla fall finnas, även om det inte finns "svar", någon undrar väl något, det är väl därför man forskar.
Min forskning handlar om kultur, som är en speciell typ av problem, och det jag skriver om bygger på år av studier och erfarenheter som analyserats fram och tillbaka. Jag möter den här reaktionen ofta: Så kan det väl ändå inte vara, jag har andra erfarenheter...
Det är vardag för kulturforskaren, att alla anser sig veta lika mycket om kulturforskarens studieobjekt som kulturforskaren. Och det är också anledningen till att samhället inte anser sig ha råd att satsa på humaniora.
Detta är inledningen till en bok på närmare 400 sidor. Inledningen till ett resonemang där jag försöker beskriva kunskapsobjektet kultur och vad som kännetecknar det och skiljer det från naturvetenskapen.
Folk begriper helt enkelt inte skillnaden mellan statistiska, eller generella, egenskaper/fenomen och individuella. Förekommer på alla områden. Det är mycket tröttsamt. Där ser vi hur viktigt det är att läsa (och förstå) matematik.
Och det är nog få områden som undgår andras åsikter ... jag jobbar med kärnkraft, det är ju inte precis som om folk inte har både åsikter och inbillad kunskap om det.
Men, jag vet fortfarande inte vilka frågeställningarna är ... Hm, vänta, jag kan googla på forskningsprojekt, förresten, det har jag inte gjort.
Vad är kultur, det är min frågeställning. Forskningen handlar om att förstå det som händer mellan människor, och som både påverkar och påverkar oss alla. Det handlar om ren grundforskning, och för det får man inga medel idag. Man måste veta vad man ska komma fram till för att få projektmedel. Därför inleder jag boken på det sätt jag gör.
Förstår att kärnkraft väcker känslor och att många har åsikter, man jag tror inte att en kärnfysiker avfärdas lika lättvindigt som en kulturvetare. Jag tycker en massa om kärnkraft, men skulle aldrig drömma om att hävda att mina kunskaper om området är likvärdiga med ingenjörernas. Det möter jag dock själv, dagligen.
Skicka en kommentar