lördag 19 september 2020

Lika som bär: Politiker och marknadsnasare

Framförallt oppositionen (och i synnerhet hö-hö-högern), men det finns allt fler exempel från andra håll också, har under innevarande mandatperiod börjat uppföra sig som nasare på Kiviks marknad; ni vet de där som säljer fantastiska produkter genom att demonstrera hur bra de är från ett stånd med en högtalare.
Den här fantastiska kniven kommer att revolutionera ditt liv. Titta, den går till och med att skära djupfryst kött med, och eggen blir inte trubbig, du kan skära lövtunna skivor av tomat." Så där håller de på, och mot slutet av demonstrationen presenters det fantastiska erbjudandet. "Du får TRE fantastiska knivar. Men inte nog med det, du får även potatisskalare på köpet. Och slår du till direkt slänger jag med ett rivjärn också. Allt för bara 200 kronor.
Alla vet att de där knivarna kanske fungerar ett tag men inser även att man inte behöver dem. Ändå lockas väldigt många av erbjudandet. Det är liksom svårt att värja sig. Och det är naturligtvis ingen slump att det är så. Försäljarna vet självklart vilka knappar de ska trycka på. Det handlar om psykologi, om att skapa behov och förpacka erbjudandet på ett som gör det oemotståndligt. Den här typen av försäljning kan vara oerhört bedräglig och kan bokstavligen handla om att sälja kylskåp till inuiter vid nordpolen. Tänker på min bereste morbror som i hela sitt liv befann sig i rörelse, och som gick på en visning av andelslägenheter på Madeira. Jag tror de bjöd på middag. Han gick därifrån med ett påskrivet köpekontrakt som stipulerade att han var garanterad boende där på ön två veckor om året. Sedan visade det sig dessutom vara hopplöst svårt att bli av med lägenheten. Både vi och han själv hade svårt att fatta vad som hände och varför han försatte sig i den situation han hamnade i.

Det är med fasa jag ser på något liknande håller på att hända i politiken och samhället. Populismen sprider sig som det virus vi nu alla tvingas lära oss hantera. Problemet är att många ser likheten mellan politikerna och marknadsnasarna och inser att erbjudandet inte håller måttet, men väljer ändå att slå till. Det verkar vara svårt att motstå lockelsen att få BÅDE sänkt skatt och ökade investeringar i välfärden. Trots att de flesta inser att det finns en hake slår man till. Om dumheten eller obetänksamheten endast drabbade de väljare som gick på bluffen skulle det inte innebära något egentlige problem, men när tillräckligt många lockas in i fällan drabbar det oss alla och hela vårt samhälle. 

Populisterna tar lika lite ansvar för sina produkter som marknadsnasarna på Kivik. När marknaden är över packar de ihop och försvinner. Någon annan får städa upp. Det djävulska med populismen är att den bygger på att problemen som den bidrar med skylls på invandringen, vilket gör att man kan köra på och fortsätta locka allt fler till varan som säljs. 

Psykologin bakom är enkel att se för alla som står utanför, men den som köpt budskapet kommer oavsett om hen inser att hen blivit lurad eller inte att förneka att det är något problem med varan. Det är smärtsamt att acceptera att man varit korkad och för att undvika skammen tar man tacksamt emot populisternas halmstrå och skyller på invandrarna. Det djävulska i planen för återupprättandet av drömmen om ett etniskt homogent Sverige är att kunskap inte biter på sen som är drabbad, hen har tillgång till en växande uppsättning alternativa fakta och etablerade lögner och vantolkningar som får erbjudandet att bli allt mer guldkantat ju allvarligare problemen som är en konsekvens av populismen blir.

Det handlar om en lek med elden, både här hemma och på oroväckande många håll i världen.

Inga kommentarer: