lördag 26 oktober 2019

Vilken människosyn vilar dina värderingar på?

Vill man inte bli kallad rasist måste man tydligt redogöra för vilken grundläggande människosyn man har och utgår från när man formulerar sina åsikter. Kan eller vill man inte det är man rasist. Och är man inte konsekvent i sitt sätt att tänka om människor försöker man dölja att man är rasist, eller också förstår man inte att man är det. Det är lika illa vilket som. Rasist är inget skällsord även om det reducerats till det i den allt mer avintellektualiserade och fördummande samhällsdebatten. Rasist är en syn på människor som gör skillnad på individer beroende på etnicitet eller hudfärg, trots att det saknas vetenskapligt stöd för den tanken. Partier som talar om Svensk identitet eller svenska värderingar som essenser, som något mer eller mindre biologiskt givet är per definition rasistiska och att påpeka detta är ingen anklagelse, det är ett konstaterande av fakta.

Dagens politiska landskap och ändlösa debatterande är skadligt för demokratin eftersom det saknas tid att gå på djupet. Det är inte bara fakta som ska granskas, utan partiernas ideologiska grund och hur väl tankesystemet man söker mandat för hänger ihop. Politiska åsikter och förslag är inte en påse lösgodis som man kan fylla med saker man tycker om. För att politiken ska kunna bli hållbar måste tankarna hänga ihop och fungera på en övergripande nivå. Det går inte att bygga en hållbar politik på känslor. Politiska förslag får konsekvenser, och dessa går att härleda till beslut och prioriteringar. Sänker man skatten blir det mindre pengar till vård, skola och poliser. Dessutom får politikerna mindre makt att driva igenom förändringarna som man lockar till sig väljare med. Föraktet för politikerna har alltså inte med politikerna att göra. Det är väljarnas kritik mot sig själva och sina egna omöjliga drömmar om att slippa ta ansvar för sina tankar och handlingar. Demokratin blir aldrig starkare än medborgarna tillåter den bli, och den står och faller med folkets generella engagemang. Inget enskilt parti sitter inne med lösningen, och absolut inte ett parti som bygger på en rasistisk människosyn, som litar mer på känslorna än på tillgänglig kunskap och vars förslag dessutom inte går att förena i en sammanhållen politik.

Det måste straffa sig att sprida lögner, vara inkonsekvent eller dåligt påläst. Ett politiskt system som tillåter partiledare att säga att de är vuxna, samtidigt som de uppför sig som trotsiga treåringar. Om det inte spelar någon roll ifall man i opposition kritiserar samma förslag som själv stred för när man hade makten, eller om det anses okej att skylla på regeringen när det visar sig att lagarna som drevs igenom av det egna partiet leder till växande problem, utsätts demokratin för en press som den aldrig kan klara. Vi leker med elden och nya förslag eller byte av partiledare löser ingenting. Både ekonomin och samhället behöver bli mer hållbart för att mänskligheten ska kunna klara av att hantera de växande klimatproblemen. Att debattera kepsförbud eller tillsätta en utredning för att komma tillrätta med glädjebetygen som är en konsekvens av en skolpolitik som värderar privata ägares önskan om att göra vinst högre än samhällets behov av kunskap och kompetens, är själva sinnebilden av en ohållbar och fördummande politik som talar mer till känslorna än till intellektet.

Samhället håller på att bli omoraliskt, och allt fler förstår allt mindre varför. Och så länge fåtalet bryr sig allt mindre och flertalet tycker det är viktigare att strida för sänkt bensinpris, finns ingen lösning i sikte. Problemen förvärras istället, och det blir allt snabbare allt värre. Moral är ett system av tankar och åsikter som hänger ihop! Vilket parti klarar en SÅDAN granskning av deras partiprogram och agerande i kammaren och den offentliga debatten? En sådan granskning är väldigt enkel att göra, men så länge få bryr sig spelar det ingen roll. STOPP, behöver vi säga! Det räcker nu. Inkonsekventa politiska partier är och kan ALDRIG vara lösningen.

Låt oss tala om GRUNDLÄGGANDE värderingar och principer. Och låt oss bygga politiska system på dessa, utan inkonsekvenser. Det blir snabbt komplext, men alla som vill bli tagna på allvar och som vill bli betraktade som seriösa MÅSTE bottna i något och vara konsekventa, annars kan samhället aldrig bli hållbart. Vilka är dina grundläggande värderingar? Fundera. Hur ser du på människan? Inte bara på dig själv och de du känner, utan människan som sådan? Forskningen är entydig, skillnaderna vi ser är INTE biologiska. Vill du inte riskera att kallas för rasist måste du bottna i och vara konsekvent med din MÄNNISKOSYN.

Jag tror på och tummar inte på min övertygelse om att FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna är det enda hållbara att sträva efter. Jag är humanist och tror på människans förmåga att förändras i mötet med andra människor. Med stöd i egen forskning vet jag att förändring är all kulturs enda konstant. Jag tror på demokratin och försvarar yttrandefriheten. Det är inte av godhet jag propagerar öppenhet och humanism, utan för att det är tankar som ligger i linje med mina grundläggande värderingar, vilka inte är åsikter utan noga genomtänka ståndpunkter och väl beprövade moraliska principer. Genom åren och med utgångspunkt i studier och forskning av mänsklighetens samlade kunskaper har jag utvecklat ett system av tankar som vägleder mig i mina samtal med människor som kommer i min väg. Även om jag är en känslomänniska som lätt blir upprörd låter jag inte känslorna styra mitt tänkande, och jag uppfinner inte åsikter och argument efter rådande konjunktur.

Humanist är motsatsen till opportunist, populist och egoist. Jag är humanist eftersom det är den enda ism som håller samman logiskt och som jag kan bottna i. Det är det enda systemet av tankar som gör att jag kan se mig i spegeln varje morgon med hedern i behåll. Ingen äger kunskapen, därför följer jag den och tar avstånd från alla totalitära tendenser. Jag vill samtala för att lära och förstå den jag talar med, inte debattera för att vinna personliga fördelar.

Inga kommentarer: