Många längtar tillbaka till hur det var en gång, men man
glömmer ofta att minnet färgas av nostalgi och att dagens förutsättningar är
diametralt annorlunda nu, jämfört med då (oavsett om det är 1950, -60, 70, 80,
eller 1990-talet man längtar tillbaka till). Det glömmer man konsekvent, när
man är missnöjd med hur det är och när man jämför med hur det var.
Världen samhället, kultur och följaktligen högre utbildning,
är en icke-linjär process av tillblivelse, ett flöde av förändring där det ena
påverkar det andra och där det aldrig finns någon väg tillbaka, bara framåt.
Dagens studenter har gått igenom en helt annan grundskoleutbildning än
gårdagens. Omvärlden har förändrats, liksom de ekonomiska förutsättningarna.
Att längta tillbaka är förkastligt, och när högskoleutbildade hemfaller åt
nostalgi finns det skäl att ifrågasätta den akademiska förmågan. Man borde helt
enkelt veta bättre.
Missnöjd både kan och bör man vara, för det skulle kunna
vara så mycket bättre. Effektivare, mer användbart och kritiskt samt
hållbarhetsinriktat. Universitetet bekostas av det allmänna och ska tjäna
samhället och medborgarna. Idag har företag och ekonomer allt för stort
inflytande över verksamhetens riktning. Fokus på pengar, lönsamhet och
tillväxorienteringen som präglar ledningen av universiteten idag är förödande
för kunskapsutvecklingen, och det riskerar i sin tur att undergräva
hållbarheten i samhällsprocessen. Kortsiktiga mål och hänsyn premieras, på
bekostnad av framtida behov.
En viktig orsak till att det är som det är, handlar om den
rådande (och kunskapsignoranta) uppfattningen om att sanning är ett begrepp
formulerat i bestämd form singular. Denna syn går ut på att det som fungerar,
det fungerar överallt, på samma sätt. Därför sneglar man och tvingas av landets
regering att anamma en företagsekonomisk ledningsfilosofi. Ekonomin sätts i
första rummet, och såväl kunskapen, studenterna, forskare och bedömningarna av
resultatet tvingas anpassa sig. Resultatet blir att kunskapen förlorar i pregnans,
kvalitet och användbarhet. Ämnen som har särskilt svårt att passa in i (den
enda) mallen tvingas ut (Kulturvetenskap och Humaniora, till exempel).
Den enda kunskapen som anses vara värd att bevara och
utveckla är kunskap som gynnar företagen, ekonomin. Tidsperspektivet för
kunskapsutvecklingen är den samma som företagens, kvartalsbaserad.
Investeringar för framtiden, nödvändiga hänsyn som krävs för att bygga ett
hållbart samhälle betraktas som kostnader, medan organisatoriska beslut som på
sikt riskerar att kosta enorma summor betraktas enligt samma logik som budgetmässigt
nödvändiga.
Resultatet är att vi som samhälle, med öppna ögon och helt
medvetet, med ett slags välinformerad ignorans, håller på att undergräva själva
det fundament som allt annat vilar på.
Till vad ska resultatet av det vetenskapliga arbetet
användas? Varför ska man forska? Hur implementerar man på bästa sätt den
kunskap som växer fram på Universitet och högskolor? För vem finns högre
utbildning och forskning? Beroende på hur man svarar öppnar sig olika
möjligheter för vidare förändring, och andra stängs. Som alltid, överallt, är
det bara i och genom aktuella konsekvenser som det går att bilda sig en
uppfattning om värdet på en reform.
Jag vill se ett framväxande Universitetsväsende som utgår
från folkets långsiktiga behov, inte företagens kortsiktiga. Det är där allt
börjar och samhället utgår från, människorna och deras behov av trygghet och
stimulans. Det är en självklarhet som gått förlorad i den allt snabbare
förändringstakten som samhället blir till i och genom. Det är ett resultat av
humanvetenskaplig forskning.
Ett annat Universitet är möjligt, om tillräckligt många vill
och är beredda att göra vad som krävs. Ett annat samhälle, där andra hänsyn än
dagens råder, är också möjligt. Om vi, individerna som bygger, och i tanke och
handling upprätthåller, samhället, vill.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar