Fick ett mail här, från Adlibris, med reklam för nya böcker. Av någon outgrundlig anledning på temat: Ledarskap & Ekonomi. Varför just jag, varför just nu? Undrar jag, och därmed var tankarna i rullning. Ägnar lunchen åt att bringa reda i och försöka förstå vad tankarna om ledarskap går ut på, så som de tar sig till uttryck i de böcker som presenteras i mailet.
Jim Collins är en av världens mest inflytelserika managementförfattare. Hans böcker, som Good to Great och Hur jättarna går under, har sålts i miljonupplagor och räknas till de bästa managementböckerna som överhuvudtaget har skrivits.Mest inflytelserik, bäst, hyperaktuell. Det är inga dåliga omdömen. Finns det täckning för dem? Finns det någon nöjd kund garanti knuten till böckerna? Är det verkligen så enkelt att leda en organisation som denna bok och andra i genren ger sken av? Knappast! Många aspirerar på titeln, bäst och mest inflytelserik i denna genre. Det lite som med självhjälpsböcker, som också lovar framgång och lycka till den som bara köper och läser just den boken.
Nu är Jim Collins aktuell med en ny bok: Great by Choice. Som prenumerant på Adlibris nyhetsmail för Ekonomi och Ledarskap kan du just nu köpa den för kampanjpriset 189 kr - t o m 2012-02-28!
Vi erbjuder också Michael Lewis - författaren till klassikern Liar's Poker - nya bok, den hyperaktuella Värstingar på Wall Street till det oslagbara priset 139 kr!
Det enda man kan säga med säkerhet är att en försäljningsframgång leder till lycka och rikedom, åt den som skrivit boken och kan turnera världen runt för att tala om den. Och talar om sina tankar gör de, författarna. De reser runt och talar för andra som skriver liknande böcker eller som redan är framgångsrika. Män (och undantagsvis även kvinnor) i ledande positioner, och behöver lite underhållning. Det är så det ser ut, och så det fungerar. Fokus i denna värld är på individen, han där uppe i toppen. Den ensamme hjälten, frälsaren.
Bli branschens bästa säljare! Detta är den ultimata inspirationsboken för dig som vill nå dina mål och lyckas med din försäljning - den ger dig inspiration, gnista och säljtips som fungerar i verkligheten.Så lyckas du. På det temat finns hur mycket böcker och föreläsare som helst, och det läggs väldigt mycket pengar på den tanken och strategin. Hur leder jag den organisation jag ansvara för. Hur tar jag den från punkt A till punkt B, och hur ser jag till att få äran för alla framgångar som organisationen uppnår?
Bli en mästare på att kommunicera genom möten! Mötet är den högsta och bästa formen av kommunikation - lär dig att utnyttja dess stora potential för att nå affärsmålen.Eller läs,
En handbok i att leda kreativa processer Idéagenten riktar sig till framtida ledare som vill ta en aktiv roll i den kreativa processens alla faser och ger praktiska metoder för att lyckas i respektive fas.Alla kan lyckas, det är budskapet som sprids. Alla är sin egen lyckas smed, kan man få uppfattningen om ifall man bara läser den här typen av böcker. I boken, Så här får du ett rikt liv som pensionär: Sluta pensionsspara, av Per H Börjesson, kan man lära sig följande.
I boken presenteras tre "sparbössor" som tipsar och förklarar hur du på bästa sätt får ett rikt liv som pensionär. Per H Börjesson menar att man egentligen inte ska "gå i pension" utan se pensionsåren som "en ny typ av karriär". Men, samtidigt som lycka inte har så mycket med pengar att göra, kan ett bra pensionskapital ge oss möjlighet att disponera vår pensionstid så som vi själva önskar.Det är den rådande bilden. Det är enligt olika typer av varianter på ovanstående tema som samhället, företag och andra organisationer leds. Vill man bli ledare, eller snarare, vill man kännas igen som ledare, är detta den diskurs man har att anpassa sig efter. Detta är de krav som dagens ledare måste förhålla sig till. Vill man bryta mot dem krävs styrka, uthållighet och en inte föraktlig portion tur. Tyvärr är det så, för min erfarenhet, min kunskap och all den erfarenhet jag samlat på mig genom åren säger mig att det på inget sätt är så enkelt som böckerna och de framgångsrika ledarna vill ge sken av.
Det här är Per H Börjessons tredje bok. De tidigare succéböckerna "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" och "Så här blev Warren Buffett världens rikaste person" har sålts i över 100 000 exemplar.
Per H Börjesson, har gått från att vara en aktieamatör till börsexpert. Han har vid ett flertal tillfällen stuckit ut hakan i media då han upprörs över finansbranschens agerande gentemot sina kunder. Han är sedan 1986 VD och huvudägare i Investment AB Spiltan och har bred erfarenhet från familjeföretag, onoterade aktier och kapitalförvaltning. Per Håkan är utbildad civilingenjör från LiTH och har en MBA-examen från Columbia University.
Läs boken och följ de enkla tipsen så slipper du pensionsångesten.
Betänk att vi bara får lyssna på dem som lyckas, alla andra rensas ut. Och det är därför många som aldrig får ge sin syn på ledarskap i praktiken. Det stora flertalets erfarenheter av vardagen i ledande position förtigs på detta sätt. Bara den som lyckas, och som lyckas i enlighet med mallen för framgång, når spridning av sina tankar och idéer. Det får så klart konsekvenser, och frågan är vem eller vilka som gynnas av detta? Är det de framgångsrika ledarna, eller är det alla som på ett eller annat sätt berörs av organisationen som personen leder, som gynnas? De förra, vill jag hävda.
En organisation är en komplex enhet som hålls samman av och genom en lång rad olika förbindelser, och det är inte bara människor som skall hållas samman. Teknologi och materia utgör centrala byggstenar i allt organiserande. Hur mycket man än vill att det ska vara så enkelt som managementlitteraturen ger sken av, så är det ett faktum att det aldrig är en som styr. Ledning av komplexa organisationer, mot ett specifikt mål fungerar inte. Och kommer man ändå i närheten av målet så är det mer en fråga om tur, än om ledningens skicklighet.
Är det en väl fungerande organisation man vill skapa, eller är det en grupp människor man vill styra och ställa över? Den frågan, som riktar uppmärksamhet mer mot helheten och det komplexa, det skulle jag vilja se mer skrivet om. Kanske inte lika säljande, men det är väl inte vad en organisation mår bra av ändå, av att ha en chef som är mer intresserad av att pusta sitt ego och sola sig i glansen av den stora massans och andra chefers uppmärksamhet?
Ytterligare ett exempel på att det man vill höra inte alltid är vad man behöver höra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar