Tron på kvalitetssäkringens tillförlitlighet och
målsäkringsarbetets precision är utbredd och motiverar
effektiviseringsivern
ytterligare. Åtgärderna och det ständiga omorganiseringarna påverkar inte kvaliteten
och
kunskapen, utfallet av det akademiska arbetet. Det är den allmänna
åsikten,
tills motsatsen bevisats. Det är vad allmänheten indoktrineras att tro. Det finns ingen möjlighet eller något intresse
hos någon
att resa invändningar, inifrån akademin. Utvärdering av verksamheten
genomförs
av externa aktörer och styrningen sker från Utbildningsdepartementet.
Ansvaret sprids härigenom ut på ett sätt som gör att alla kan svära sig
fria eller skylla på andra. Konsekvensen blir att ingen styr och ingen
tar ansvar, och kvaliteten blir lidande. Problemet är att vi gör detta med öppna ögon, mot bättre vetande, och vi gör det med och mot varandra. Ingen annan än vi själva blir lidande och får bära kostnaderna för reformerna. Vi sitter med andra ord fast i en intellektuell låsning. Vi måste bryta den onda cirkel vi hamnat i!
Att vara forskare idag liknar på många sätt arbetet på
något av tillverkningsindustrins löpande band. Akademin levererar
artiklar och
utredningar, vilka används för att motivera politiska och ekonomiska
beslut som
tagits i ett tidigare skede. Överflödet av artiklar gör att makten kan
välja och vraka i utbudet tills man hittar en studie som stödjer
beslutet, och tid för att kontrollera relevansen i valet finns inte och
dessutom antas alla artiklar som publicerats hålla samma klass. Kritiskt
granskning överlåts allt mer åt journalister, som
liksom akademikerna dignar under samma ekonomiska krav på avkastning
som tvingar dem att skriva kortare, snabbare och allt mer populistiskt, klickvänligt och enkelt.
Samhället består av kommunicerande kärl. Allt och alla hänger ihop.Är det verklig kvalitet vi vill ha måste den frågan tas på STÖRSTA allvar och insikten om att det inte finns några genvägar måste få tid att sjuka in. Först då kan det mödosamma arbetet med att skapa andra system för skapande, säkring och upprätthållande av verklig kvalitet inledas.
Jag ser ett tydligt samband här. Tänk om akademin var en plats där forskare fick drivas av sin passion för kunskap och lärande, och tänk om kvaliteten sattes i första rummet? Tänk om politiker och andra makthavare litade på forskare och lät lärare utforma sin vardag och verksamhet efter eget huvud, utan krav på produktion av standardiserade enheter och på förhand definierade mål. Tänk vilket samhälle som skulle kunna växa fram som en konsekvens av ett sådant perspektivskifte. Tänk vilka möjligheter, till ökad folkhälsa, bättre kunskap och förutsättningar för långsiktig hållbarhet som ligger däri. Det krävs inga stora insatser för att vända utvecklingen, inga kostsamma reformer, bara en tankemässig omsvängning hos fler av oss, i vardagen.
Ur insikten om att kvalitet är obestämbart och diffust kan en annan kultur växa, som sätter värde på andra saker än konkurrenslogiken. Om kvalitet var det övergripande målet skulle allt som inte leder till ökad kvalitet sorteras bort. Om kvaliteten stod i centrum skulle utvecklingen vändas, marginalerna skulle öka, liksom intäkterna, lönerna och skattebasen. Om det som idag betraktas som kostnader istället med rätta betraktas som investeringar i en gemensam framtid skulle efterfrågan på kunskaper som verkligen fungerar öka och ansvaret för lärande och kunskapsutveckling skulle därmed förläggas där det hör hemma, hos ansvarsfulla individer som vill vara med och bygga ett bättre samhälle för alla. Engagemanget för det som alla är beroende av skulle öka, liksom kunskaperna.
Den tanken är i alla fall värd att testa, för den logik vi lever med idag fungerar uppenbarligen inte och de enda som försvarar staus quo är de som förlorar på att logiken överges.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar