Social konstruktion eller oberoende verklighet? Frågan har dominerat den metodologiska debatten, framförallt inom samhällsvetenskaperna, under de senaste decennierna. Men vad är social konstruktion och exakt vad är det som tänks vara socialt konstruerat? Ian Hacking benar upp de teroretiska problemen utifrån intressanta och konkreta exempel, och ger samtidigt en historisk bakgrund till debatten om sociala konstruktioner. Skarpsinnigt och engagerande diskuterar han frågor om hur verklighet och klassifikation samspelar, till exempel i synen på övergrepp mot barn, på manligt och kvinnligt, och på olika former av galenskap.Ian Hacking föddes 1936 i Vancouver, British Columbia, Kanada. Han är professor i filosofi vid Torontos universitet, knuten till Institute for the History and Philosophy of Science and Technology, och även professor vid Collège de France. Ian Hacking är författare till en rad uppmärksammade böcker, av vilka flera kommit att bli klassiker inom sina områden.Ian Hacking är den mest intellektuellt nyfikne och uppslagsrike av nu verksamma vetenskapsfilosofer. Hackings bok utgör ett beundransvärt exempel på både hänsynslösa avslöjanden och ett tankedigert och självständigt filosoferande en ovanlig kombination av sunt förnuft och teknisk briljans. RICHARD RORTY, The Atlantic Monthly
Med detta perspektiv kan konstruktivismen betraktas som en flytande skala och ju längre ut på skalan man befinner sig desto radikalare är ens utgångspunkter. Hacking (1999:20) poängterar att man kan inse att något som för närvarande verkar oundvikligt faktiskt inte är oundvikligt utan att denna insikt med nödvändighet behöver leda till krav på förändring. Med hjälp av Hacking (1999:35f) går det att placera in sin syn och sitt förhållningssätt på den konstruktivistiska skalan. Det förhållningssätt som den som nöjer sig med att anse att X inte hade behövt vara som det är betecknar Hacking som Historiskt. Nästa steg på skalan är Ironikerns, som anser att det räcker med att undersöka och konstatera hur saker och ting ser ut men som inte är beredd att engagera sig djupare i saken.
Ironikern följs på skalan av Reformisten och Demaskeraren som båda aktivt vill verka för att undergräva de förhållanden som undersöks. Längre ut på skalan återfinns positionerna Upprorisk och Revolutionär. Jag känner en viss ambivalens i förhållande till det jag forskar om. Ska jag nöja mig med att framföra kritik mot det rådande, eller ska jag med min forskning konkret försöka förändra nuvarande förhållanden? Det beror så klart på vad forskningen handlar om. Ofta lägger jag svaret på den typen av frågor i händerna på läsarna, vilka till syvende og sidst är de som bestämmer tankarnas slutgiltiga öde. Därigenom kan man säga att jag med min forskning eftersträvar den konkreta effekt som Hacking (1999:52) benämner ”återkopplingseffekten på mänskliga kategorier”. Det vill säga, jag vill peka på och diskutera sådana konsekvenser av och aspekter på kulturen som jag med hjälp av mina kulturvetenskapliga metoder och teoretiska utgångspunkter kan identifiera och analysera. Min förhoppning och mitt vetenskapliga mål är att studiernas uppvisande av samband, pekande på såväl inkonsekvenser som konsekvenser och presentationen av tolkningar, om texterna bara når ut i samhället, ska kunna ge upphov till konkreta handlingar hos dem ämnet berör och att det i sin tur leder till förändring. Några andra anspråk kan jag inte ha.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar