Läser om ett sådant exempel i dagens tidning, som har
paralleller till dagens båda föregående bloggposter. Tar därför vara på
inspirationen och låter tankarna och orden flöda. Det är Tove Livendals ord som sätter igång tankarna.
ADHD och dess orsaker, diagnosticering och behandling, vållar återkommande debatt. Det är bra. Forskningens credo är att ständigt ifrågasätta aldrig så vedertagna teorier. Men det vi vet redan nu förpliktar. Skolinspektionen påpekar att hälften av eleverna med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inte når målen i årskurs nio. En faktor är att vissa skolor saknar specialpedagogisk kompetens (GP 23/9). För somliga blir det första steget mot livslångt utanförskap.
Vi vet också sedan länge att förekomsten av ADHD är mycket vanligare bland intagna (25–29 procent) än hos befolkningen i stort (2–5 procent). Men stora kunskapsluckor hos Kriminalvården gör att dessa inte får rätt behandling, vilket ökar risken för återfall. Så kunskapen finns; studierna går att stapla på hög. Vad som saknas? Politisk förmåga att tänka och agera långsiktigt.
Vi vet som synes massor. Så vad hindrar oss att agera?
Vet vi det? Vill vi veta? Eller tänker vi att det drabbar någon annan, det är
inget jag behöver bry mig om? Dessa frågor har inga givna svar och att
undersöka den typen av frågor är svårt, om inte omöjligt. Några säkra svar
finns med andra ord inte. Ändå läggs det resurser på att söka svar, samla
evidens och skapa konsensus. Först när vi har det kan och vågar vi agera. Fast
agera kan vi inte innan vi vet. Moment 22, någon?
Effektivitet talas det om. Det är målet med all
verksamhet, att spara, snabba på, minska marginalerna, i resurshushållningens
namn. Konkurrens är universalmetoden. Så det gör vi, konkurrerar, allt mer allt
oftare och om allt fler saker i livet. Vi tvingas på detta sätt se om våra hus.
Alla utan undantag tvingas in i konkurrens. För kvalitetens skull och för att
spara på de begränsade resurser vi har till vårt förfogande.
Om detta sätt att leva är effektivt, eller om det är
klokt att hushålla med de mänskliga resurserna på det sättet, de frågorna
ställs inte. Hinns inte ställas, eller får inte ställas. För ifrågasättande av
effektivitetens effektivitet är tabu. Det som med Freud och sexualiteten, någon
som aldrig får ifrågasättas. Det är sant, det vet vi. Men hur vet vi det? Var
finns undersökningarna som ger stöd åt den tanken? Sanningen är att det inte
finns något stöd och inga undersökningar för att ökad effektivisering är
effektivt. För skulle det tillsättas en sådan utredning skulle det kunna
misstänkas vara ett tecken på att det rådde osäkerhet. Och det får aldrig råda
osäkerhet om något, i alla fall inte om något sådant. För det skulle rubba
förtroendet för samhällsbygget och rådande ideologi. Så vi fortsätter
effektivisera, skära ner och konkurrera om den krympande mängden resurser i
världen och samhället. Vi jagar varandra, gemensamt mot undergången. För det
finns så klart en gräns för hur effektivt något kan bli, för hur mycket man kan
spara, innan man inte har något kvar.
Vi vet allt detta, ändå vill vi ha mer och säkrare kunskap. Ändå
fortsätter vi skära ner, effektivisera och sprida konkurrensens evangelium, fast vi vet att vi inte vet och att det inte går att veta säkert. Björn lämnade en tänkvärd kommentar på bloggen som jag vill lyfta, för den sätter ord på något viktigt och tänkvärt.
Kan det vara 'pik lärdom' vi ser? När samhället i stort stagnerar eller till och med glider bakåt lär väl inte högre utbildning heller gå framåt. Finns det något behov av massutbildning av akademiker i det nuvarande systemet? Kan högskolestudier för en del vara ett sätt att undvika arbetslöshet ett tag?Kunskap är kollektiv och en kulturellt upprätthållen (ömtålig) kvalitet. Kunskap är inget i sig, den finns mellan oss människor och när vi konkurrerar och skär ner, minskar på marginaler och har allt mindre tid över för samtal och reflektion, då faller kunskaperna och det kan gå snabbt när förfallet väl inletts.
En reflexion: om till och med högskolestuderande, som borde utgöra gräddan av bildade svenskar, har svårt att läsa engelska texter så faller ju det underliga förslaget som dyker upp då och då, nämligen att vi skulle byta svenskan mot engelska i Sverige!
När samhället inte lyssnar på människor med olika diagnoser, när det inte finns tid och när ingen förstår ens vad som är problemet. När vi skär ner och effektiverar utan tanke på konsekvenserna, med fokus uteslutande på kortsiktiga ekonomiska nyckeltal, ja då kan det inte gå på något annat sätt än det vi just nu bevittnar. Peak lärdom, kanske är det vi ser nu, försvinna bakom ryggen på oss, med rasande fart? Kanske. Har vi råd att invänta forskning på området?
Nej, det har vi inte!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar