Nåväl, det finns de som lyckas behålla lugnet och tankeskärpan i stormen och som inte låter sig dras med i terroristernas enögda logik och som ser att vi är mitt i en eskalerande våldsspiral som måste brytas innan vi kan börja hoppas igen. Läser Niklas Wahlöfs krönika i DN och blir varm inombords. Han ser mönstret, läser logiken och varnar på ett klokt sätt för det Ekeroth och många, många andra försöker få oss att tro att vi måste göra. Han skriver.
Så har det hänt igen, slumpvis utvalda människor mördas i terrordåd igen och svenska ledare fördömer med bestämdhetett bestialiskt attentat, igen. Det är ett slag mot oss alla, säger man, mot demokratin och friheten och vi tänker inte bli rädda och vi står enade och terrorismen får aldrig vinna.
Ord, bara ord. Men vad kan de annat säga, politikerna?Våld föder våld och rädslan för det okända förvrider perceptionen vilket gör att frihet, öppenhet och medmänsklighet, på samma sätt som i Orwells berömda roman, förvandlas till sin motsats. Hat heter plötsligt kärlek, för att det kommer inifrån. Frihet blir kontroll, om vi kontrollerar oss själva. Murarna som växer uppfattas som ett tecken på öppenhet, för att de skyddas oss mot allt som kommer utifrån. Vem hinner tänka på att fienden finns inom oss och bakom stängda dörrar finns ingen stans att gömma sig när hatet blommat ut och allt och alla kontrolleras. Skydd kan snabbt förvandlas till hot. Försvaret för det öppna samhället kräver mycket mer än ord, men samtidigt något helt annat än hårdare tag, bestämdhet och fördömande. Fast som det är just nu riskerar den som påpekar det uppenbara och självklara att drabbas av hatstormen från den anonyma massan som agerar som en i nätets kommentatorsfält. Därför är resultatet givet på förhand. När politikerna ska göra skäl för lönen tvingas de visa handlingskraft och går därmed motståndarna, både de yttre och de inre, till mötes.
Alternativet, att som en amerikansk president för drygt ett decennium sedan hänvisa till Gud, alltså en annan gud, och skicka ut sina unga i ett illa genomtänkt och uselt genomfört vedergällningskrig, tycks inte ha gjort världen till en säkrare plats.Kriget som ska ta slut på alla krig, det är det enda kriget som finns. Krig är krig är krig. Det finns inga goda krig, bara krig. Och krig är lika vedervärdiga som krigshetsarna. Om ett år kan Donald Trump vara USAs president. Vad händer då med öppenheten. Obama kan snabbt förvandlas till en parentes, för det är mäktiga krafter som satts i rörelse. Handlingskraftens, kontrollens och vedergällningens försvarare är de som har något att förlora på öppenhet och frihet. Därför är det på Östermalm som stödet för SD växer, och därför är det inte huvudsakligen samhällets förvirrade förlorare, de outbildade och sköra, som röstar på Trump, Ekeroth och andra som säger det som alla rädda, fördomsfulla försvarare av status quo vill höra. På båda sidor av gränsen som delar världen växer samma hat och dröms samma dröm om världsherravälde. Det är problemet, inte de andra. Den farligaste fienden kommer inifrån, ibland till och med inifrån en själv. Tvivlet på öppenheten, tilliten, kärleken och demokratin är den flämtande låga som göder hatets eld och som får det att framstå som klokt att lägga sin röst på Trump eller låta Ekeroth sprida sina fördomar i TV.
Och så finns de, sällan drabbade själva, som kan få tisdagens dåd att transformeras till vatten på egen kvarn. Och att något måste göras. Vad som helst, av vilken orsak som helst, friheten är i dag hotad av långt fler än jihadister. Lite överallt har antifrihetliga strömningar börjat vädra napalm i morgonluften, en ny känsla för nyordning griper omkring sig. Just när en ny frihet, gemenskap och fredlighet såg ut att rulla ut över världen likt Hans Roslings äpplen på ett sammanträdesbord, så, nej, det gick inte alls det. Och nävar började slås i bord och kängor snöras på fötterna, det började här och var muttras att ”nu jävlar, nu måste vi göra något!” och så växte det till marscher och småningom, ja, våld. Alltid våld. I olika länder, men med samma fascistoida tankegods.Tankegodset är fasctiskt, även om företrädarna värjer sig från den etiketteringen. Fast ska vi komma någon vart MÅSTE vi kalla saker vid sina rätta namn. Att säga att någons åsikter och förslag är fascistiska är inte samma sak som att säga att personen är fascist, det är inget värdeomdöme, det är sanningen. Fascism är kontrollen, disciplinen och misstron mot allt som är annorlunda dragen till sin spets. Detta måste vi läsa oss förstå. Den väg som Ekeroth pekar ut och som allt fler politiker idag ser sig tvingade att anträda, för att inte framstå som veka eller för att inte riskera att dra på sig kritik sedan, är fascismens väg. Den hotar att leda oss alla i fördärvet, om vi accepterar och resignerar. Det spelar ingen roll vilken sida man står på, likheterna är fler än olikheterna.
Det är meningslöst att ge sig in i jämförelser mellan antifrihetliga ideologier – vilken som är värst, vilken som har flest dödsoffer i sitt spår – men det kan konstateras att lite här och var just nu dröms det ånyo bakom feberheta ögonlock; dramatiska scener som slutar med hur en ny fullkomligt ren varelse stiger ur askan. Och allt ska börja om i en ny, tom värld. Det är bilder som inte kräver gamla heliga skrifter, de kan vara skapade i dag, på nätet eller i ett maxsäkerhetssfängelse i Oslo.Strunt är strunt och snus är snus, om än i gyllne dosor, som han sa Fröding, (för visst var det väl han?). Gör vi samma sak som dem vi föraktar och fördömer visar vi bara att vi är av samma skrot och korn. Den enda vägen leder alltid fel!
Det är föga smickrande för mänskligheten, hur vi lika korkade som kreatur gång på gång på gång rusar in i den brinnande ladan för att dö. Men hela tiden lierar sig tillräckligt många av oss med nya krafter som, i ny eller gammal skepnad, kommer och slår sönder andras sätt att leva, till och med slår sönder livet.Alla har sina personliga skäl att ansluta sig till den enda vägen. Ingen enskild kan egentligen klandras, för frågan är mycket större än så. Det spelar heller ingen roll varför man röstar på parter som går till val på att bygga murar, öka kontrollen eller införa hårdare straff, det enda som räknas är konsekvenserna, och de är nu som då och alltid förödande för allt det nutidsmänniskan, i alla fall i Sverige, vant sig vid att ta för givet. Demokratin är bräcklig och långt ifrån perfekt, men det är det minst dåliga och mest hållbara styrelsesättet. För att det ska fungera krävs att många försvarar demokratin, och det är oförenligt med alla budskap som pekar på den enda vägen. SD är ett antidemokratiskt parti, men inte det enda antidemokratiska partiet i riksdagen. Alla partier och förslag som betonar kontroll, disciplin och handlingskraft drar iväg i riktning bort från demokratin. Som tur är finns det ljus i mörkret!
Jo, det finns ledare som svarar på ett tredje sätt, med varken plattityder eller krig. I november föreslog den italienska premiärministern Matteo Renzi – kultur. För varje euro som går till säkerhet ska lika mycket gå till kultur, argumenterade han i ett högtidligt tal: ”De [terroristerna] planerar terror, vi svarar med kultur. De förstör statyer, vi älskar konst. De förstör böcker, vi är bibliotekens land.”
Det känns rätt. De som av olika anledningar vill se en strängare världsordning har det gemensamt att de inte bara är humorlösa hysteriker, alla hatar de också kultur. Alla former av kultur, och nöjen, allt som de inte själva kan förstå är blasfemiskt.Kultur håller på att segla upp som den stora faran. Humaniora i allmänhet och postkolonialism i synnerhet, som Lena Andersson gick till storms mot och som Humanisterna och kapitalet på Axess ser som den stora faran. Kent Ekeroth är arg, allvarlig och totalt humorbefriad. Och det förenar alla som ser öppenheten, friheten och det mångkulturella samhället som ett hot, att de saknar humor. Kultur är okontrollerbar. Därför upplevs den som ett hot. Med naturvetenskaplig precision ska samhället tvingas in på den enda rätta vägen, och på högskolan tar linjen över för att målen ska nås, till varje pris. Oresonligheten, bristen på tillit och avsaknaden av humor förenar dem alla. Hur mycket de enskilda förnekar att så är fallet är det ett empiriskt faktum. Öppna ögonen och se dig omkring. Jihadisterna är lika dystra och bestämda som politikerna i Väst. Skillnaden är minimal, om man bara kan förmå sig att lyfta blicken lite och betrakta det som sker med perspektiv och distans. Fler måste inse detta, på båda sidor om muren, annars är vi alla förlorade.
Och det är här vi vanliga väljare kommer in. Det är bara vi som kan leva den där friheten som svenska politiker så valhänt talar om. Det är bara vi som kan vända varje litet embryo till repression, varje liten ordningsscout där ute, ryggen. Det är vi som aldrig, av ung upphetsning eller gammeldags böjelse förlite ordning och reda, får råka ge dem majoritet, och makt.
Det är vårt ansvar. Att välja oordningen, festen, skönheten, konsten, dansen, till och med att låta larvet leva. Att aldrig sluta kissa smältsjöar i mänsklighetens just nu snabbt utbredande permafrost.
Låt oss dränka dem i dekadens. Välkommen, bienvenue, welcome.Dionysos visar vägen mot det öppna och lekfulla samhället. Bara där kan människan vara människa. Det tillsammans med andra, i ett öppet samhälle där man väljer att lita på varandra, som man blir människa. Kent Ekeroth är lika mycket en clown som Donald Trumph och krigarna i Daesh. Det som ger dem styrka är vår kollektiva oförmåga att skratta åt dem. Det krävs mod att skratta åt galningarna, att lita på varandra och att välja friheten och öppenheten. Det klarar bara den som är klok och bildad. Därför är även en kunskapsfokuserad utbildningspoltik viktig. Allt hänger ihop. Det vi som gör det som sker mot varandra.
6 kommentarer:
Kent Ekroth är ekonom, Lena Andersson litteraturvetare väl ... dvs humanister. Liksom en stor del av Axess-redaktionen är jag ganska övertygad om. Trump tycks ha någon form av militär bakgrund.
Nu håller jag verkligen inte med Kent Ekroth om någonting, eller Trump.
Men grejen är ju att det tycks vara en väldigt stor andel av dessa människor som faktiskt är humanister. Det komplicerar frågan om humanioras förmodade outstanding förmåga att hantera dessa problem, gör det inte?
Helt riktigt, och vilktigt att påpeka Camilla! Humaniora är inte lösningen, det är garanti för något och det handlar inte om två lag som tävlar. Det brukar även med rätta framhållas att nazisterna i koncentrationslägren ansågs bildade.
Det finns inga enkla lösningar. Jag försvarar humaniora för att värna kompetenserna som finns där, men hur de sedan används är en helt annan sak! Därför betoningen på kritiskt tänkande, som är kritiskt även mot sina egna premisser och slutsater.
Ekonomi räknas inte till humaniora. Möjligen till samhällsvetenskap eller så ses det som en egen sfär, som alla inte ens anser är vetenskaplig. Att ha en kritisk blick är centralt om vi hålla rent mot fascismen, och det har såklart inte humaniora något monopol på.
Så är det Annika! Ekonomi, eller delar av det ämnet, har svårt att nå upp till kriterierna för vetenskaplighet. Och där är det si och så med den kritiska blicken!
Jag vet det, det jag egentligen ville poängtera är att det är icke-naturvetare (Lena Andersson, Kent Ekroth och Donald Trump, Axess-redaktionen) som tydligen vill med "naturvetenskaplig precision" skapa ett "rätt" samhälle, underförstått otäckt.
Jag protesterar, förstås, starkt mot kopplingen mellan naturvetenskap och fascism. Särskilt som det inte ens är naturvetare som här sägs stå för den.
Kan det vara såhär, att det är när icke-naturvetare vill använda sig av naturvetenskapliga metoder som det går åt skogen? För att de missförstår tillämpningsområdena.
Jag tänker t ex på positivismen, Comte, han ville införa naturvetenskapliga metoder i samhället, ta fram lagar som gällde samhällen och människor, precis som inom naturvetenskapen. Han verkade ha en stor faiblesse för Newtons lagar. Han trodde inte på att man skulle hitta en enda lag, men det skymtar i hans texter att han drömde om gravitationen som en enande lag.
Det är ju så att när man tar fram beräkningsmodeller av fysikaliska system, så validerar man mot mätningar. Och då har man ju gjort mätningar inom ett visst område. Det betyder att man inte kan använda sin modell utanför det området som den är validerad för. Extrapolation är livsfarligt. Att extrapolera naturvetenskapliga metoder utanför deras tillämpningsområden kan vara livsfarligt. På "system" (människor) som de inte alls är giltiga för.
Jag tror säkert man har användning av ett tankesätt, ett analytiskt (naturvetenskapligt) tankesätt, att strukturera problem, att förenkla, för att förstå. Men man ska inte dra analogier för långt.
Samma som för den är "räkne-etiken", man skulle kunna använda modellerna som hjälp att tänka, men det verkar olämpligt att använda för att ta beslut utan att tänka mer.
Många kloka tankar där Camilla! Tackar, funderar vidare, och återkommer (troligen) i en ny bloggpost. Vill bara förtydliga att den fascism jag ofta talar om är en teoretisk modell som syftar på strävan efter absolut kontroll av allt. Och det är något helt annat än den naturvetenskap som utförs av naturvetare, som du här förklarar på ett mycket bra sätt!
Skicka en kommentar