söndag 16 augusti 2020

Synen på kunskap och människor hänger ihop

Det är ingen slump att de som förnekar kunskap även ser på andra människor genom ett filter av fördomar. Klimatskeptiker vägrar på samma sätt att acceptera att verkligheten inte ser ut som de vill eftersom de värderar sina egna önskningar och dess uppfyllelse högre än kommande generationer och livet på jorden. Det allvarligaste problemet för demokratin, öppenheten, klimatet och kunskapen är den narcissistiska personlighetsstörning som sprider sig i samhället idag. När allt fler tänker att jag vill ha det jag önskar mig nu, utan hänsyn tagen till några konsekvenser, hotas både allt det som mänskilgheten byggt upp och förutsättningarna för liv på jorden.

Påpekar man detta möts man av hatande nättroll eller förnumstiga påpekanden från så kallade realister som hävdar att man är en drömmare. Jag förlåter dem, för de vet inte vad de gör. Det enda de vet är hur verkligeten ser ut och upplevs från deras högst personliga och strikt begränsade horisont, som de delar med likasinnade. Det är egoismen, kortsyntheten och dumheten som talar. Det kommer aldrig an på hur många man är som tänker samma, utan på hur kloka tankar man tänker och vilka handlingar man utför.

Där kunskapen saknar egenvärde kommer förr eller senare även människovärldet att urholkas, liksom betydelsen av mångfald och miljö. Det är svårt att säga vad som är hönan och vad som är ägget, men skolan och den högre utbildningen spelar en nyckelroll i byggandet av ett långsiktigt hållbart samhälle. Krisen i skolan är därför minst lika allvarlig som klimatkrisen, och pandemin som vi nu är mitt uppe i är bara en västanfläkt i jämförelse med problemen som ligger och jäser i samhället och världen. Vi måste helt enkelt skärpa oss och tänka längre än näsan räcker, kommun- och landsgränserna sträcker sig och det som är här och nu.

Jag gör det för mitt nyfödda barnbarns skull, liksom för alla andras skull. Inte för min egen, eftersom jag är obetydlig i det stora hela. Jag drar mitt strå till stacken genom att utveckla, sprida och försvara kunskapen samt värla ett konstruktivt, inkännande samtalsklimat.

Inga kommentarer: