lördag 31 augusti 2019

Dagens bild: Om kunskap och lärande

Fortsätter tänka med och skapa text med utgångspunkt i bilder. Har fått en hel massa bilder, en verklig guldgruva att ösa ur när inspirationen tryter. Så länge det inte blir ett tvång trivs jag i skapandet, även om jag som i fallet med just denna bild först inte hade en blekaste aning om vad jag skulle skriva. Det var helt tomt i huvudet, men jag lät inte det hindra mig att klä mina tankar i ord. Vad var det jag inte förstod eller såg? Det finns alltid något man kan reflektera över och skriva om när man ställs inför en bild. Jag skriver inte för att tala om hur det är. Jag skriver för att lära och utvecklas som tänkare och författare. Då spelar det ingen roll att jag ställs inför ett till synes omöjligt uppdrag. Det finns nämligen inget facit. Resultatet av tolkande verksamhet kan bara bedömas, aldrig sägas vara rätt eller fel. Ajan som skapat bilden hade en tanke med den och han använder den i sin undervisning, men jag vet inte hur. Jag fokuserar på bilden, på det jag ser och tillåter mig att tänka själv. Tänk om det var så vi lärare tänkte och agerade i skolan och den högre utbildningen? Tänk vi övergav alla tankar på målstyrning och genomströmning. Tänk om målet med lärande var vägen fram istället för målet, då skulle alla tankar om effektivisering framstå som just så absurda som de är utifrån ett kunskapsperspektiv. När jag suttit en stund och tittat på bilden dök dessa tankar upp i huvudet, och jag arbetade mig vidare därifrån.

Dagens skola är organiserad för att producera resultat, och för att elever och studenter ska kunna visa vad de kan. Det är en rigid syn på kunskap, som något man kan väga, mäta och jämföra objektivt. Kunskap är inte en produkt! Ändå är det så som utbildning organiseras. Kraven på effektivisering bygger på detta fundamentala feltänk. Utbildning idag handlar följaktligen inte om att utmana elever och studenter och låta dem konfronteras med sina svagheter. Därför står eleverna och studenterna också olyckligt nog handfallna när de möter sin egen okunskap. Ingen vill utmanas idag, alla vill ha säkra svar och kräver att veta hur det är. Kommen så här långt i mitt skrivande om dagens bild, som i förstone såg helt omöjlig ut, öppnade sig ett tema. Och förutsättningen för det var att jag stannade kvar i problemet och inte gav upp. Tänk, slog det mig plötsligt, om det var med den inställningen till kunskap som egyptologerna grep sig an uppgiften att försöka avkoda de gåtfulla hieroglyferna. Då hade vi fortfarande svävat i ovisshet om tecknens budskap.

Bild: Ajan
Faktum är att det är en bra liknelse och en bild av lärande. Jag kommer aldrig att ge upp min strävan efter att ställa studenterna jag möter i min yrkesvardag inför till synes omöjliga uppgifter som tvingar dem att använda sin kreativitet och prestera på toppen av sin förmåga i den okända terräng som okunskapen utgör. De allra viktigaste och mest lärorika uppgifterna är de där det saknas givna svar, där man tvingas skapa egna svar som fungerar och sedan stå för resultatet. Dagens resultatfixerade, effektivitetsjagande och målsäkrade skola utbildar elever och studenter till osjälvständighet, vilket på sikt utgör ett hot mot samhällets långsiktiga hållbarhet. Lärande ger inte upphov till stress, det är kraven på PRESTATION som stressar och leder till utbrändhet.

Genom att sätta ord på sin okunskap kan man skaffa sig perspektiv och när man tvingar sig själv att säga något dyker det alltid upp associationer som kan testas mot det man vet, och chansen är stor att man finner något att nysta vidare i. Fast bara om man känner sig litad på, kan hantera osäkerhet och vågar erkänna för sig själv att man inte kan. Så länge man håller nyfikenheten vid liv och vill lära och utvecklas kan man vara säker på att kunskap utvecklas. Kanske inte den kunskap man sökte ursprungligen, men det är inte säkert att just den kunskapen är värd något när allt kommer omkring. Kulturen och samhället förändras hela tiden och ingen vet något om framtiden eller vilka kunskaper som kan komma att behövas där och då. Visste vi hade skolan och den högre utbildningen kunnat ersättas med Google, men på nätet finns ingen kunskap, bara information och fakta som måste tolkas och granskas kritisk för att kunna bli användbar.

Min lärobok som jag just fått besked om kommer att ges ut på Studentlitteratur i januari handlar delvis om dessa saker. Jag fokuserar på generiska kunskaper som kritiskt tänkande, tålamod och förmågan att stanna kvar även i tillsynes omöjliga problem. Jag skriver även om vikten av att inte se missförstånd och misslyckanden som just misslyckanden, utan som försök som man lär sig saker av. Utan enträgna försök och kritisk analys av det som sker och det man gör i skolan och den högre utbildningen kan ingen kunskap utvecklas.

Den här serien bloggposter handlar inte om att jag ska skriva om bilderna, jag ser det snarare som ett sätt för mig att utmana mig själv och det är vad som händer mellan bilderna och mig samt i själva skrivandet jag är intresserad av. Jag är fortfarande en nybörjare, men jag är motiverad och vill alltid lära och utvecklas. Välkommen med på resan mot fördjupad kunskap och utveckling.

Inga kommentarer: