Påpekandet ovan ska inte ses som kritik mot samhället eller vetenskapen, det är bara ett konstaterande. Så här fungerar verkligheten och vetandet. Det är inga problem som beskrivs och reflekteras över, det är förutsättningarna för samhällets och tillvarons kontinuerliga tillblivelse som diskuteras. Både människor och samhällen lär och blir med tiden bättre på att hantera kända problem och komplexa utmaningar, men det betyder inte att allt bli bättre. Samhället är dynamiskt och hela tiden uppstår nya problem, ofta som en effekt av lösningarna som fördes fram för att hantera gamla, som i den nya kontexten kanske inte ens är ett problem längre.Särskilt viktigt är det att förstå detta i relation till klimatförändringarna. Lyssnar man bara på teknikoptimisterna och slår sig till ro med att forskningen nog kommer att lösa problemen, i framtiden, finns en uppenbar risk att det är för sent att göra något när den kunskapen och tekniken väl existerar i sinnevärlden. Och ingen vet vilka nya problem som eventuella lösningar kan komma att ge upphov till.
Humanvetenskapen som jag håller på att utveckla handlar om människan, intellektet och kulturens roll i verklighetens och samhällets tillblivelse. Jag utvecklar kunskap om och verktyg som kan användas för att förstå betydelsen av rörelse och förändring, konsekvenser av perspektiv och val av utgångspunkt, relationer och mellanrum. Inser man att inga lösningar någonsin är enkla eller självklara och oproblematiska och att tillvaron aldrig är en och odelbar samt att verkligheten är komplex och delad, har man kommit en lång väg mot fördjupad förståelse, vilket är en förutsättning för att hantera, inte bara klimatutmaningen. Tyvärr kämpar kulturvetare och humanvetenskap lite i motvind i dessa dagar då snabba och säkra resultat efterfrågas och effektivitet ses som universallösningen.
Förändring är centralt för allt som har med kultur att göra. Kultur kan sägas vara förändring. Kulturvetares kompetens uppskattas tyvärr inte efter förtjänst. Kulturvetare skulle kunna bidra med kunskap om hur man kan se på och arbeta med icke-linjära processer av förändring, enligt resonemanget ovan. Fast det är inte sådan kunskap som efterfrågas, utan kompetens att hantera förändring i en bestämd
riktning och mot på förhand definierade mål.Sådan kunskap finns det ett närmast omättligt behov av. Och där det
finns behov, där finns det konsulter. Ju större behov, desto mer pengar
finns att tjäna. Kulturvetaren riskerar därför tyvärr att försvinna i mängden. Förändring är dock alldeles för viktigt för att överlåtas
till konsulter med enkla lösningar och kortsiktiga intressen. Därför kämpar jag på och försöker på olika sätt visa på betydelsen av kompetenserna som finns inom humaniora.
Redan tidigt i min vetenskapliga karriär insåg jag vidden av problemet med att nå ut med kunskaperna som finns inom humaniora, när jag talade på en konferens som nybliven doktor. Jag låg sist i programmet. Efter en konsult med
jämställdhet som sitt specialområde. Han förförde publiken med enkla
lösningar, befäste stereotyper och spred uppfattningen att könsroller är
något fast och evigt, något vi gör bäst i att anpassa oss till. Jag
valde strategin att få åhörarna att tänka själva, och visade att
förändring är möjligt, att könsskillnaderna är kulturellt skapade och
upprätthållna och att de därför kan förändras, om tillräckligt många
vill. Ju mer jag talade desto sämre blev stämningen bland publiken som ville bli förförd och underhållen, inte konfronteras med komplexitet och svårigheter. Besviken och ledsen gick jag därifrån, men det fick mig snarare
att ladda om och tänka nytt än att ge upp. Det är som sagt svårt, men
samtidigt är det ju viktigt. Därför får man inte ge upp, man får testa
olika metoder istället. Att våga misslyckas är nyckeln till framgång. Uthållighet, engagemang
över tid, är vad som krävs, liksom kunskap om fällorna och hindren man har
att hantera under processens gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar