Kommer från en mässa (fast egentligen är det dagen efter. Fick inte iväg texten igår) fylld av tankar. Framtidsforum 2012, i Arena Vänersborg. Kreativitet var ordet för dagen, och jag kan bara hålla med. I princip. Vill vara tydlig med det. Kreativitet är vad som krävs, inte bara för att hitta lösningar, utan även för att överleva i en snabbt föränderlig värld. Kreativitet är viktigt. Men, när det framförs på det sätt som det plägar göra i sammanhang som dessa, då är jag tveksam. Om det är kreativitet, det som idag presenterades, då vet jag inte. Ska försöka förklara.
Tänker så här, att när en välkänd proffstalare, som lever på att åka runt på event som detta, ställer sig på scen och berättar hur det är och hur man bör tänka för att bli framgångsrik. När en sådan som Göran Adlén säger att Facebook och viral marknadsföring is the shit, det hetaste heta! Då bör man satsa på något helt annat. För det är vad kreativitet handlar om, att tänka på helt nya sätt. Om alla tänker annorlunda, på samma sätt. Ja, då tänker alla lika, hur mycket det än går på tvärs mot det invanda. Och Facebook, jag vet inte. Visst, det finns många användare. Men hur aktiva är de? Och om alla använder det forumet, om alla utnyttjar den typen av kanaler, hur piggt är det då? Hur mycket utanför boxen är det, egentligen? Har inte Facebook blivit allt mer en plats för annonsörer? Dessutom, hur många är aktiva, egentligen och hur aktiva är de aktiva? Falska likes, en börskurs som rasar ...
Adlén var en lysande talare, men det han hade att säga vet mer form än innehåll. Och fokus i presentationen var mer på honom som person, än på budskapet. Hans anförande var paradoxalt likt Fredrik Härens föreläsning, i alla fall lika personifixerad. Båda talar om kreativitet, på liknande sätt. Vad gör det med synen på kreativitet, om den är stöpt i en form? Är det ens kreativitet, då? Knappast, och det är paradoxen. Kreativitet kan inte beställas fram. Kreativitet är en nåd att bedja om, inget man kan utbilda i eller planera för. Kreativitet kan bara tas till vara när den finns, där den finns och så länge den finns. Kreativitet kan bara upptäckas och utnyttjas i stunden. En nyckfull lierad.
Jag lämnar Framtidsforum med en känsla av att de uppburna kreatörerna lurat oss att tro att de är kreativa. Jag åker hem med känslan av att Adlén och Gunilla von Platen, som var de som mest talade om vikten av att tänka utanför boxen, lurat oss. Är de inte bara två människor med inspiration, driv och en stor portion tur? Deras budskap är; Jag är lyckad och kan få er att lyssna. En egoboost, för dem. Som vi varit med att betala. Kreativt? Jo, tack, men också falsk marknadsföring. Sanningen är att om vi följer dras råd, då minskar chansen att vi lyckas. För det som förmedlas från en scen är alltid gårdagens nyheter. Och om alla ska följa receptet, då blir resultatet urvattnat. Kreativitet är det nya, det radikalt nya. Det ingen visste, eller efterfrågade, men som alla plötsligt vill ha. Det kan bara uppnås med tur, som ett resultat av slumpen. Det beror lika mycket på kreatörer som på sammanhanget.
Dagens största och viktigaste behållning var Carl Bennet, och Ann-Charlotte Gjöthlén. Bennet talade först, så jag börjar med honom. Hans budskap var: jobba först och skaffa dig erfarenhet, sedan kan du starta företag. Temat genom hela talet var långsiktighet, och hållbarhet. Bygg underifrån, förvalta och väx organiskt med lokal förankring. Bennet sa, vilket hedrar honom och gör honom till en särling i entreprenörsällskap och bland föreatagare: Vi som lyckats måste dela med oss, för framgång är alltid ett lagarbete. Han talade om vikten av att delegera, och om betydelsen av allas gemensamma ansträngningar. Han pekade på kapitalförstöringen som företag vilka lämnat den plats och det sammanhang de kommit från och vuxit och blivit framgångsrikt i, resulterat i. Och varnade för kortsiktigheten i näringslivet. Hans företag är lojala med sina kunder och sammanhang. Han verkar lokalt, och ser det som en förutsättning för global framgång. Världen behöver riskkapital, sa han. Men inte kortsiktiga riskkapitalister. Kloka ord. Tänk om fler tänkte och jobbade så. Tänk om!
Ann-Charlotte Gjöthlén, från Telge Tillväxt, förmedlade ett liknande budskap. Och hon var också den mest ödmjuke av talarna. Tänk lagom annorlunda, men framförallt långsiktigt. Ett hållbart samhälle behöver olika typer av arbeten, och plats för alla. Även det som inte är så himla kreativa. En tydlig och robust struktur, som finns kvar. Det är vad som främjar ny-tänkande och det är en förutsättning för att våga bryta mönster. En förutsättning för kreativitet.
Sensmoral: Är det kreativitet vi vill främja och locka fram, då ska vi göra precis tvärt om. Vi ska lyssna på dem som inte talar om kreativitet, sig själva och hur lätt det är att lyckas. Lätt att säga, i efterhand. Hur ska man förklara framgång? Bör man söka förklaringen hos dem som lyckats, eller ska man fråga dem som ville och försökte, utan att lyckas? Min misstanke är att skillnaden mellan den framgångsrike och den misslyckade är minimal, att förklaringen är tur och slump. Och har man väl lyckats och blivit rik, då klarar man sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar