En högre utbildning värd namnet, vad är det? Vad skulle det
kunna vara? För vem ska vi ha den, om vi nu ska ha någon HÖGRE utbildning, och
om vi kan komma överens om vad det är och hur den kan organiseras. Om det ska
jag blogga idag, i en serie poster med utgångspunkt i Axess temanummer om
massuniversitet och dess konsekvenser för kunskapsutvecklingen i Sverige.
Börjar med en reflektion kring dagens situation och min vardag som lektor.
Inspiration för dessa tankar hämtas från Anders Björnsson, Patrik Engellau och
Magnus Henrekson, som skriver under rubriken: Ge professorn makten åter, vilket
jag instämmer i. Kunskap ska den som vet bäst ha mest inflytande över, vilket
inte är fallet idag. Jag håller dock inte med om alla förslag som
artikelförfattarna kommer med, speciellt inte förslagen om nya system för
utvärdering och heller inte förslaget om studieavgift. Problembilden instämmer
jag dock i och är så klart inte ensam om det.
Kvalitet eller kvantitet, det är frågan? Jag tänker att
massuniversitetet i sig är bra. Fler eller i alla fall inte färre borde få
chansen att prova lyckan på landets universitet och högskolor (återkommer till
den tanken). Problemet som jag ser det handlar om den oheliga alliansen mellan
pedagogik och politik. Jag ser en växande tendens till att pedagogikämnet tar
över och får allt större inflytande över den dagliga verksamheten i allt fler
ämnen på högskolan. Pedagoger kan göra allt, men ingen annan än pedagogerna kan
göra pedagogik, detta är en inställning som jag möter allt oftare. Det är en
oroväckande utveckling, som olyckligtvis anammats av Sveriges förenade
studentkårer som kräver att lärarna ska utbildas i pedagogik när studenternas
resultat uteblir. För politikerna, som här ser sin chans att utfästa
guldkantade löften i sin eviga kamp för röster, passar denna utveckling som
hand i handske. Och pedagogikämnet säljer sig villigt för att få makt och
inflytande. Det jag närmast tänker på är kurserna i Constructive allignment som
ingår som en självklar del av de obligatoriska kurserna i högskolepedagogik som
alla lärare måste gå för att få undervisa i sina respektive ämnen (som de är
forskarutbildade i). Det handlar om en djupt bildningsfientlig inställning till
kunskap, som går ut på att det går att styra utfallet av en kunskapsprocess mot
på förhand uppgjorda mål, och som reducerar läraren till en kontrollant. Detta
leder till att pedagogen överordnas och får inflytande över alla andra ämnen,
för det viktiga är inte vilka kunskaperna man har, utan att man kan pedagogik.
Av en för mig outgrundlig anledning har pedagogik kommit att utvecklas till ett
ämne som är ointresserat av kunskap och som på allvar menar att alla kan lära
allt, om det bara finns en god pedagog som övervakar och inspirerar. Det är en
självförhärligande, till religiös övertro gränsande inställning till kunskap,
som hotar att underminera hela det fundament som all högre utbildning vilar på:
KUNSKAP (inte lärande).
Det handlar om makt, och i den kampen står sig kunskapen som
aktivt måste värnas slätt. Kunskap är svårt, ibland otroligt svårt. Men när det
finns företrädare för högskolan och erkända forskare som hävdar att kunskap mer
eller mindre kan beställas fram och som säger sig ha metoder för detta.
Vattentäta metoder, som gjorda för att öka pedagogikens makt. För när resultaten
uteblir är det ämneslärarnas fel, inte studenternas och inte pedagogernas.
Vilken makthavare älskar inte någon som för en så pass billig peng säjer ut sin
själ? Högskolan håller på att bli en plats där en liten minoritet av
ämnesutbildade forskare är de enda som bryr sig om kunskapen, alla andra är
intresserade av annat. Politikerna är intresserade av genomströmning,
effektivitet och låga kostnader. Pedagogerna är intresserade av lärande.
Studenterna är intresserade av att få sina poäng och examina. Näringslivet vill
ha lydiga anställda, som de kan välja och vraka bland efter att högskolan
grovsorterat bland befolkningen. Alla säger sig värna kunskapen, men i
praktiken och på allvar är det bara lektorerna som gör det, i kraftig motvind.
Lovade att återkomma till detta att fler borde få chansen
att gå på högskolan. Det är bra, men det får aldrig råda någon som helst tvekan
om vem som är auktoriteten på området och vem som avgör vad som är bra
kunskaper i det ämne man utbildat sig i. Professorn, docenten eller doktorn i
ämnet har genom hårt och enträget arbete visat att de har vad som krävs. Deras
(vår) makt över utbildningen och kunskapen håller på att utarmas och det är
katastrofalt för kunskapsutvecklingen. Genomströmning är ett galet mått på kvalitet
i högre utbildning! Sedan 1990-talet har den utvecklingen fått fortsätta, med
pedagogers, politikers och studenters goda minne. Och för varje år har
kvaliteten sakta och i små steg utarmats. Eftersom det spelar roll och eftersom
högskolorna är beroende av genomströmningen för sin överlevnads skull kommer
det oundvikligen att påverka, även om ingen erkänner att så är fallet. Ingen
har något att vinna på att erkänna att kvaliteten sakta sjunker och det är
dessutom svårt at se det, om man inte jämför med hur det var innan med hur det
är idag. Skillnaden är enorm, på några års sikt. Orsakerna är så klart
komplexa, men det gör det bara ännu mer riskabelt att ha ett system som
premierar genomströmning. Det är inte antalet studenter på högskolan som är
problemet, det är ett allt mer tydligt fokus på utvärdering, kvalitetskontroll
och garantierna som systemen säljs in med hjälp av. Låt fler komma till
högskolan och prova lyckan säger jag, och överlåt kunskaps- och
kvalitetskontrollen till de som vigt sitt liv åt kunskapen: Professorerna,
docenterna och doktorerna. Om de får makten över kvaliteten och vad som är ett
bra resultat värnas kvaliteten och ingen utvärdering behövs. Om det inte känns
rättssäkert går det att införa någon form av överklagandesystem, om det visar
sig att någon lärare sticker ut i negativ bemärkelse. Oinskränkt makt är så
klart aldrig bra, men att ha det som skäl för att helt beröva forskarutbildade
lärare makten över sitt ämne är galet. Om studenterna inte lyckas är problemet
deras, inte lärarens. Om den synen på kunskap var den rådande skulle SFS
tvingas agera på helt andra sätt än idag.
Akademisk frihet talas det om, men den ser få röken av i
akademin idag, möjligen med undantag för rektorer och högskoleledningar, som
liksom svävar över verksamheten och som tillsammans med högskoleledningarnas
externa och politiskt tillsatta representanter tar beslut som ofta gör det
svårare att hävda kunskapen. Återigen ett exempel på att makten i nuvarande
system vinner över kunskapen.
Antagningen till högskolan är ett annat problem, för den
styrs av beslut om kunskap och kvalitet som tas på tidigare nivåer. Högskolan
som är sista utposten i utbildningsystemet tvingas med andra ord, av kravet på
genomströmning, underkasta sig bedömningar gjorda av lärare som bara har
högskolexamen. Betyg har på detta sätt blivit en handelsvara, som säljs till
högstbjudande. Och problemen med sjunkande kunskaper skylls på, ni vet vid det
här laget vilka: Professorerna, docenterna och doktorerna. Utbildningssystemet
som helhet, det vill säga sätten att organisera kunskapsutvecklingen och
ansvaret över innehållet, hindrar utvecklingen av Sverige som kunskapsnation.
Vad är kärnverksamheten på högskolan? Jag är enig med
artikelförfattarna om,
att det är renodling av verksamheten, att det behövs mycket
tydligare kunskapsfokus. Vidare behöver lärarna, det vill säga de
vetenskapligt, ÄMNESutbildade lärarna få tillbaka makten över kunskapen.
Högskolan måste återigen handla om förmedling av kunskap som bygger på
vetenskaplig grund och genom en undervisning som är teori- och metodbaserad (gärna
pedagogiskt medveten undervisning, men pedagogik som ämne får aldrig vara
överordnat). Kraven på resultat och prestation måste ersättas med krav på hög
reflektionsförmåga och inte minst studentens förmåga att uttrycka sig i tal och
skrift.
Kunskapen i centrum är den enda vägen som mot kunskap bär,
är enda sättet att bygga en högre utbildning värd namnet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar