För sex år sedan låg jag på sjukhus. En misstänkt hjärtinfarkt, som visade sig vara något annat. En mycket märklig upplevelse, som fortfarande påverkar mig. Vill inte glömma. Försöker hålla minnet levande. Den dagen man tar livet för givet är man förlorad. Livet är det enda man har, men man har det bara så länge man lever. Därför gäller det att vara tacksam, hör och nu och så länge det varar. Även dagar som är dåliga utgör livet. Även dagar fyllda av stress och press, dagar när skrivandet går trögt och dagar när inspirationen bara inte finns, är dagar att minnas och vara tacksamma för. Livet är inte som man vill att det ska vara, det är som det är. Jobbar ständigt med den tanken. Försöker integrera den insikten i vardagen. Sjukhusvistelsen tvingade mig att stanna upp. Den där veckan blev ett mellanrum och innebar tid att tänka efter. Skrämmande, men samtidigt oerhört lärorikt. Vill inte dit igen, men just därför känns det viktigt att minnas. Återvänder dit. Redigerar en av bloggposterna jag skrev under den där veckan, för att minnas och för att sprida tankarna. Har lite för många tankar och dagen är fylld av lite för mycket krav för att jag ska kunna tänka klart om något nytt och unikt.
Min syn på biologin som utgör min fysiska, spatiala
utsträckning förändrades av det som hände på fredagen (efter en lång och och mycket pressad period av intensivt arbete i en dysfunktionell arbetsgrupp). Nu på söndag kväll, när allt åtminstone känns
som vanligt igen, kommer tankar på hur det som hände i kroppen
påverkar upplevelsen av sammanhangen som biologins utsträckning ingår i
och blir till genom.
Transcendens är ett begrepp som
sätter fingret på gränssnittet mellan subjekt och objekt, och det bildar
utgångspunkt för kvällens reflektioner. Kroppen har gjort sig
påmind under helgen. Biologin har reagerat på det som den utsatts för,
av den vilja och handlingskraft som kanaliserats genom sammanhanget som
biologin ingår i och är en del av. Men betyder det att det går att ta
för givet att det existerar något utanför, en utsida möjlig för jaget
att uppleva? Efter idogt funderande är jag inne på att
det inte är självklart, och helgens upplevelser har påverkat såväl min
uppfattning som min upplevelse. Viktigt att ta vara på detta. Faran är, om nu allt visar sig vara bra, att livet faller in i gamla banor. Än så
länge lever jag i och med den förändrade upplevelsen, men det kan komma
att ändras framöver.
När kroppen inte längre anses
vara begränsad till skinnet som omsluter den, utan ses som en del i ett
större sammanhang
händer något med synen på insida och utsida. Gränsen mellan subjekt och
objekt upplöses. Uppfattningen har ändrats, men hur är det med
upplevelsen? Tills i fredags var jag av uppfattningen att det inte går
att på förhand peka på gränsen mellan insida och utsida. Idag funderar
jag på vad ett biologiskt trauma (nja, men det var väldigt obehagligt)
gör med upplevelsen, och med synen på posthumanismen.
Under
helgen har jag stärkts i uppfattningen att posthumanismen är ett mer
relevant tankeverktyg än humanismen. En oundviklig konsekvens av den
hjälplöshet jag kände så länge jag var hänvisad uteslutande till mitt
biologiska vara. Upplevelsen av en utsida har förändrats, i mitt konkret
uppkopplade tillstånd. Vad är transcendent, och i förhållande till vad?
Att jag upplever, det råder ingen som helst tvekan om det. Men var
börjar och slutar, jag?! När den tanken bearbetats på allvar, händer
något med synen på upplevelsen. Tänker så här.
Upplevelsen är påtaglig och existerar, men vari består den, var sker den
och hur relaterar den till multipliciteten som är Jag? Svaret är långt
ifrån självklart, men det betyder inte att det går att avfärda
upplevelsen. Hur göra? Med Deleuze lutar jag åt uppfattningen att frågan
är felställd. Alla frågor om något förutsätter att man har en gemensam
uppfattning om vilka premisser som föreligger. Och att förutsätta att
det finns ett jag, och sedan ställa sig frågan vad jaget
upplever, är att kraftigt begränsa möjligheten att svara.
En
mer förutsättningslös utgångspunkt är att koncentrera sig på
upplevelsen, att omformulera frågan till: Hur är den möjlig? Vad krävs
för att upplevelser skall kunna registreras, och vilka konsekvenser får
det? En sådan fenomenologi ligger i linje med Deleuze, och den
förutsätter så lite som möjligt. Ett sådant tankeredskap gör inte bara
något med den eller det som upplever, det gör även något med upplevelsen
som sådan. Det hävdar jag med hänvisning till
händelserna som min posthumanistiskt utspridda multiplicitet till kropp
har förändrats genom här under helgen. Jag säger inte att detta
är sanningen. Jag säger bara att det kan vara värt att använda sådana
tankar som redskap för att förstå det som händer och som brukar omtalas i
termer av upplevelser. Vem är jag, och vad är jag? Hur blir jag, till ett jag, till just jag?
Makt och inflytande får inte
missbrukas, därför är förutsättningslöshet och strävan efter icke
förkroppsligad kunskap en nödvändighet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar