måndag 26 december 2016

Den fördummande jakten på vinst

Jakten på låga priser, på vinst och ekonomiska fördelar för egen del är ett virus som fördummar. Ett gift som på sikt hotar hela samhällets långsiktiga överlevnad. Tecknen på sjukdomen och dess spridning och effekter är många och finns överallt. Att begäret efter vinst tillåtits nästla sig in i skolan för att där likt en gökunge dra till sig all uppmärksamhet och utarma lärandet, livet och lusten att vara i kunskapen, är ett alarmerande tecken i tiden. Skolan är vetandets och det intellektuella samhällets själva fundament. När grunden för kunskapssamhället urholkas och kompetensen att tänka kritiskt utarmas blir det svårt och resurskrävande att återta förlorad mark. Bedrägligt nog upptäcks detta först när det är för sent, först när man gjort sig beroende av låga priser, accepterat nedskärningar som normaltillstånd och tvingats gå ner i lön, allt för att hålla den heliga vinsten uppe. Oj, hur hamnade vi här? Bara den som vaknat upp kan tänka så, men det räcker inte att en eller några få drabbas av eftertänksamhetens kranka blekhet. Så länge majoriteten sitter fast i och förnekar sitt beroende kommer kunskapssamhället fortsätta vittra sönder. Donald Trump, som valdes till ledare för att göra världens mäktigaste land till världens största ekonomi igen, Twittar om att USA ska kapprusta. Han vill bygga en mur vid gränsen till Mexiko, och har genom hela sin karriär överskattat sin egen förmåga. Han är sinnebilden för vad jakten på vinst gör med människor och hans universallösning på alla problem är: Your'e fired! När vinsten är allt betyder snart ingen eller ingenting, utom jag och mig och mitt någonting. Likt kung Midas inser man för sent att det man önskade sig inte var vad man ville ha, egentligen.

Att jag skriver detta handlar inte bara om det som hände igår på flygplatsen i Berlin, men det blev en påminnelse. Eftersom barnen var hos sina andra föräldrar och vi inte ville sitta hemma själva bokade vi en resa, liksom vi gjort många gånger förr. Vi sökte på nätet och valde "tjänsten" Flightfinder, som beskriver sig själva på hemsidan på följande sätt.
Flightfinder.se är en nordisk onlineresebyrå med fokus på förmedling av flygbiljetter till marknadens bästa priser. På vår hemsida finner du snabbt och enkelt de flygresor som passar dina behov, snabbast, billigast eller en kombination av båda. Vi är en del av Flygpoolen AB, med huvudkontor i centrala Stockholm. Genom moderbolaget har Flightfinder tillgång till de bästa flygpriserna med alla stora flygbolag, samt konkurrenskraftiga priser på hotell och hyrbi världen över.
Det bästa och mest konkurrenskraftiga priserna, som passar just mina behov. Huvudkontor i centrala Stockholm. Det låter ju bra, men varför svarar man mig då på engelska när jag mailar dem för att klaga, efter hemresan?
Som resenär med Flightfinder kan du känna dig trygg - vi har ställt statlig resegaranti till Kammarkollegiet och innehar fullständiga IATA-rättigheter för att utfärda giltiga resehandlingar med de flesta flygbolag. För din trygghet samarbetar vi DIBS, Klarna och flera storbanker för att processa din betalning med den högsta säkerheten.
Mina pengar må vara i säkert förvar hos företaget, men det spelar ju ingen roll när jag står vid incheckningen på hemresan och inser att Flightfinder inte meddelat mig att det konkurrenskraftiga priset jag betalat för resan bara täcker kostnaden för handbagage på hemresan. Lägger man 120 Euro på priset, vilket de två väskorna som vi betalat för att ta med oss ut kostade att ta med sig hem, är det en tredjedel av priset. Vad spelar en statlig resegaranti och säker betalningsprocess för roll då?
Flightfinder drivs av Flygpoolen AB med huvudkontor i Stockholm [för säkerhets skull upprepar man den informationen. Det är tydligen väldigt viktigt] och som har en årlig omsättning på ca 800 miljoner kronor.
Jag förstår nu varför man har så stor omsättning. Men jag har aldrig förstått företag som skryter med det? Och jag förstår ännu mindre informationen som följer.
Varje år reser närmare 200000 resenärer till destinationer i hela världen genom Flygpoolen. Flygpoolen ägs i sin tur av den italienska resebyråkoncernen Uvet med bas i Milano. Uvet är den marknadsledande resebyrån i Italien med en årlig omsättning på mer än 20 miljarder kronor per år.
Vem är det jag gjort affär med egentligen? Flightfinder, Flygpoolen eller Uvet (med bas i Milano, och marknadsledande i Italien?!). Vad är poängen med upplägget?
Varmt välkommen med din bokning. Flightfinder - Finding the best flights!
Mvh,
Patric Wagenknecht, vd.
Jag förstår att jag är varmt välkommen att boka resa och att Flightfinder vill ingjuta respekt och trovärdighet. Självklart skulle jag kollat detta innan, men jag liksom alla andra är del av samma kultur. Flightfinder är dessutom bara ett företag i mängden, som agerar som företag agerar idag, i ett samhälle där vinsten är allt och kundnöjdhet bara är något man bryr sig om i sin marknadsföring.

Jag blev förvånad och arg när flygbolagspersonalen begärde 120 Euro av oss för att vi skulle få checka in våra väskor, självklart. Jag har aldrig varit med om detta tidigare, och när jag tittade på utskriften med information om resan ser både ut och hemresan identiska ut. Det finns symboler för handbagage och resväska på båda resorna, vilket är självklart. Vem har med sig mindre bagage hem än ut? Och jag vägrar tro att efterfrågan på den typen resa, där man betalar ett kontant ockerpris för att få med sig väskan hem, är särskilt stor. Självklart klagade vi vid disken, och lika självklart talade personalen om för oss att vi inte bokat resan via dem och att de inte kunde ta något ansvar. Ingen skugga faller på dem, även om man kan undra vad de tjänar på att flyga (berättigat) missnöjda resenärer. Antar att de också drabbats av det ekonomiska viruset och förblindats av vinstjakten.

När jag kom hem mailade jag omgående till Flightfinders kundtjänst. Jag skev följande:
Nu är vi hemkomna igen från vår resa till Berlin, som bokades via Flightfinder. Vid incheckningsdisken fick vi en chock när Air Berlin ville ha 60 euro per väska (120 euro) för att vi skulle få med oss väskorna hem. Det hjälpte inte att jag visade en utskrift från My Trip där det tydligt framgår att det ingick både handbagage och väska på såväl ut- som inresa.

Väl hemkommen tittade jag på bokningen, och ser då att det stämde det som personalen på flygplatsen hävdade, att vi inte betalat för väskan hem, bara ut. Det framgick inte när vi bokade, och jag ställer mig mycket tveksam till ert sätt att sälja resor.

Är det er affärsidé att lura resenärerna på detta bedrägliga sätt? Jag är mycket besviken!
När jag tittar noga på bokningssidan ser jag att det står 0 väskor i kolumnen för hemresan, men det var inget vi aktivt valt, och som sagt, av informationen från My Trip (där "alla" uppgifter om resan finns med) ser det ut som om in- och utresan är identiska. Att det finns oseriösa flygbolag som lockar med billiga resor, men som sedan har ett snårigt bokningssystem där man måste navigera med försiktighet för att inte drabbas av överraskningar visste jag, men att även bokningstjänster jobbar på det sättet var en nyhet. Eftersom de allra flesta resenärer SJÄLVKLART vill ha med sig väskan hem igen borde det vara lika självklart att den tjänsten ingår i erbjudandet, och att den som vill kan välja bort tjänsten för att pressa priset ytterligare. Så agerar ett företag som sätter kundnöjdheten i centrum, istället för vinsten. Svaret jag fick visar med ALL önskvärd tydlighet att Flightfinder att man inte bryr sig ett dugg om att jag blev besviken. Varför svarar man till exempel på engelska när man två gånger nämner att man har sitt huvudkontor i STOCKHOLM?!
Dear Eddy,

thank you for your message, please accept the answer in English.

You have puchased tickets with combined fares. For your type of ticket there was no checked-in baggage included in the price for return flight, only hand baggage. In such cases checked-in baggage can be paid at the airport before departure. The indication whether the fares include baggage or no is not visible during the booking process.

We are always accessible to provide you with information regarding free baggage allowance before the payment and booked trip.

Kind regards,
Flightfinder.se
Om jag bokar en resa, tur-och-retur, där priset för väskan ingår på utresan tycker jag inte att jag ska vara tvungen att NOGA granska alla detaljer på en snårig hemsida, efter att bokningen gått igenom, för att förvissa mig om att jag fått det jag trodde jag betalade för. prisjämförelsen som fick mig att välja Air Berlin byggde ju på premissen att jag skulle kunna ta med mig väskan både dit och hem. Med ett pålägg på 120 Euro (på en resa som kostar 3500:- för två personer) kommer saken i ett helt annat läge. Då spelar det ingen som helst roll att Flightfinder finns tillgängliga för att svara på frågor. Det man tror är självklart frågar man så klart inte om.

Nåväl, detta är en bagatell i jämförelse med läget i världen i stort. Ett I-landsproblem och inget som jag kommer att ligga sömnlös över. Jag har lärt mig en läxa, och vill på detta sätt varna andra för att lita på Flightfinder. Kolla noga innan ni bokar så att ni inte står där sedan. Flightfinder anser att det är ditt ansvar att kolla även det uppenbara, och de är tydligen stolta över sitt upplägg. Jag kommer dock inte att använda deras "tjänst" igen, trots att de har sitt huvudkontor i Stockholm!

Inga kommentarer: