En annan humanism och en annan syn på kunskap ser jag ett skriande behov av idag. En människo- och kunskapssyn som närmar, istället för fjärmar och som förstår värdet av det som är mellan, det som delas och som alla samtidigt är del av. Idag fokuseras på enskildheter, det som är mätbart och på individen, på jag. Delar av politiken försöker locka väljare genom att förpacka sitt budskap på ett sätt som appellerar till mig. Jag ska få vad jag vill ha, på mina villkor. Det är möjligt, det är ingen utopi, lovar politikerna. Du kan ha kvar kakan och äta den. Även om det är omöjligt är det vad som utlovas, och ansvaret för resultatet lastas över på medborgarna.
Hur vi än vänder och vrider på det är det vi som har att hantera varandra. Jag kan inte få min vilja igenom utan att det går ut över dina önskningar. Därför vänder vi oss mot varandra när vi röstar på den som lovar det omöjliga. Därför behövs en annan humanism, en ny humanism som utgår från det mellanmänskliga. För det är där jag blir jag, i mötet med dig. Det är med dina ögon jag ser och uppfattar mig själv. Jag är ett meningslöst begrepp utan du, och därför är vi det enda som betyder något.
Kulturen är det som hålls samman, av dig och mig och alla andra. Samtidigt är kulturen det som förenar oss. Jag blir jag genom att förhålla mig till det som vi skapar tillsammans. Kulturen ger mig uppslag att blir den jag vill, lika mycket som den begränsar mina möjligheter. Därför är det mellanmänskliga det som kommer först, det är där jag blir till. Utan du, inget jag. Vi behöver varandra för att kunna vara oss själva.
Överallt finns denna typ av relationer. Fast vi ser bara enskilda delar och individer, för vi ser det vi väljer att se. Därför behövs en ny humanism, ett slags relationism. Ett tydligare fokus på vi och det vi gör tillsammans. Framtiden skapas när vi ömsesidigt relaterar till varandra och det är den samlade kraften i allas önskningar och handlingar som ger oss framtiden. Fokuserar vi mer på oss själva än varandra och det som förenar oss, det mellanmänskliga, ökar klyftorna mellan individerna.
En klyfta är ett gap, ett allvarligt hinder för överföring av
information mellan människor. Och det vet vi, att avsaknad av
information triggar igång fantasin. När vi människor inte vet blir vi
nyfikna och den saknade informationen bistår fantasin med. När klyftorna
ökar minskar tillgången till information och risken att
vanföreställningar uppstår ökar dramatiskt. Därur och med stöd i
grundlösa påståenden får alla tvivelaktiga partier sin livsluft.
Paradoxalt nog ger klyftorna upphov till en rädsla som skapar behov av
ökade klyftor. Växande klyftor är en ond cirkel med andra ord. Och rika
gör sig föreställningar om fattiga, liksom fattiga skapar bilder av de
rika. Veckopress och medier, som tjänar pengar på behovet av information
ökar sin omsättning, skapar fler bilder och underblåser fantasier.
Klyftor kan bildas och öka på olika sätt och det är vad som håller på
att hända i Sverige idag.
Mellanrum är något helt annat än en klyfta, något väsensskilt. Ett
mellanrum är en relation, en del av helheten. Mellanrum kan vara mer
eller mindre stora, men det som gör dem till mellanrum är att det finns
en relation mellan parterna som är åtskilda. Mellanrum håller ihop,
klyftor tvingar isär. Utan mellanrum finns inga relationer. Jag, du och
det som finns mellan oss är en enhet. Om jag lever på min sida av en
klyfta och du på din finns bara två ensamma individer. Därför är det
katastrofalt för ett samhälle att klyftorna växer, för det sliter isär
samhället inifrån. Om detta är en tendens eller process som eldas på av
medborgarna, om ökade klyftor inte betraktas som ett problem utan som
ett tecken på ökat välstånd, då är både fattiga och rika förlorare.
Forskning visar inte att vi människor ofta inte vet vårt eget bästa, men
av erfarenhet från forskning och med stöd i en massa olika studier,
samt efter att ha reflekterat över frågan under många år, har jag
stärkts i uppfattningen, att människor har en tendens att önska sig
sådant som inte är bra för dem, även om de vet att så är fallet.
Människor tenderar helt enkelt konsekvent att överskatta sin egen
förmåga. Det har visat sig att majoriteten av befolkningen anser sig
vara bättre än genomsnittet. Det betyder att vi inte kan lita på vårt
eget omdöme. För att jag ska bli bättre behöver jag dig och vi behöver varandra.
Det handlar inte om du eller jag, utan om hu vi förhåller oss till det mellanmänskliga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar