Pink Floyds klassiska album Animals hade denna byggnad på sitt omslag. Den såg ut att vara förfallen, men ska tydligen renoveras. Bilden av det omslaget har etsat sig fast, som fallet är med så många LP-omslag. Fortfarande, efter 40 år och även om jag inte lyssnade speciellt mycket på just den skivan finns omslagsbilden i färskt minne. När vi passerade kraftverket med tåget förflyttades jag omgående tillbaka i tiden, även om vinkeln är en annan och även om byggnaden på omslaget till skivan inte är förfallen.
Spinner vidare på tanken om vad de där klassiska bilderna har betytt och vad de fortfarande betyder för så väldigt många människor. En indikation på det är att det inte bara var jag som tog mig till Beatles inspelningsstudio och det klassiska övergångsstället på Abbey Road, för att få uppleva platsen där George, Ringo, Paul och John spelade in sitt sista album. Vi var många som stod där och mindes, även om gatan ligger långt utanför centrum och även om platsen i sig är högst anspråkslös.
Omslagsbilden har för evigt (eller det är kanske att ta i, men för överskådlig tid i alla fall har den laddats med betydelse) etsats fast i människors medvetande. Även den som inte lyssnat på albumet känner igen bilden och kan svara på frågan: Vem är barfota? Ett tecken så gott som något på bildernas kraft och konstens betydelse.
Trafiken var intensiv och jag fick inte möjlighet att föreviga övergångsstället på det sätt det förevigats på skivan med samma namn som gatan. Dessutom kände jag inte riktigt igen mig, men när jag studerar skivomslaget råder det ingen tvekan om att det var just på denna plats som Beatles fotograferades.
Jag växte upp i en tid när allt var mer integrerat. En tid där genomkommersialiseringen ännu inte nått dagens höjder. Det gjorde att konsten på ett helt annat sätt än idag kunde utgöra en del av helheten. Det gav mig och vi som växte upp då en rikare upplevelse. Vi fick med oss något som fortfarande betyder något, vilket jag försökt visa här. Animals och Abbey Road är inte bara låtarna, och vissa fall handlar det inte ens om musiken, utan så mycket mer. Dessa och andra skivomslag lever vidare och ger upphov till konsekvenser fortfarande efter många år. När jag ser omslagsbilderna minns jag musiken och kommer jag till platserna minns jag både bilderna och musiken. Sammantaget gör detta mitt liv till en helhet, en integrerad helhet av minnen och upplevelser.
Det är en dimension av kulturen och livet som gått förlorad idag när musiken streamas och allt går snabbare och snabbare. Vi kommer aldrig att kunna backa tiden eller utvecklingen och det var inte bättre förr, men det betyder inte att dagens förhållanden inte kan bli bättre. Vi både kan och bör vända blicken bakåt ibland för att se vad av allt det som gått förlorat som kan vara värt att återväcka. Det har jag försökt göra här för att jag ville skriva om något och för att jag råkade titta upp från tidningen när jag satt på tåget på väg hem från London.
Återkommer med fler reflektioner kring musik och med fler bilder från London.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar