lördag 26 juli 2014

Från en kyrka till en annan. Södra Sverige sommaren 2014

Hyrde bil och stack iväg. Söderöver. För att uppleva Sverige och för att det är vilsamt att äta mil. Målet för resan denna gång var Öland, Blekinge och Skånes sydkust. Första stopp, ett snabbt fotostopp, blev Hedareds stavkyrka, Sveriges ENDA bevarade stavkyrka.
Första dagen tog vi oss till Kalmar. En vacker stad!


Nästa dag tog vi oss över bron till Öland. Väl där överväldigades jag av känslor. Öland såg min mormor födas och där har jag mina rötter. På Öland tillbringade jag mina 20 första somrar och ibland åkte vi dit även på andra tider på året. Nu var det ett tag sedan jag var där och det förstärkte upplevelsen. Allvaret och alla minnen från forntiden. Jag förstår varifrån min önskan om att bli arkeolog, vilket var det första yrket jag drömde om, kom. Även bonde, som jag länge tänkte mig, är ett yrke jag förknippar med Öland.

Första dagen på resan var det lite mulet, men sedan kom solen. Och den lyser på oss än. Det var på Öland, som så många gånger förr, som sommaren började. Saknar ön och längtar redan tillbaka.





Här sov vi. Mellan Borgholm och Färjestaden. Svalorna som jagade mygg och flugor för att föda sina ungar bidrog till känslan och väckte minnen till liv.


För mig är det Ölands södra delar som gäller, det är där jag har mina rötter och det var där jag tillbringade mina barndoms somrar.



Allvaret är som havet. Ödsligt, platt och rofyllt. Och även om det blåser en del finns inga vågor. Snön som yr på vintern är en annan sak, men nu är det sol och sommar.


Efter alldeles för få dagar lämnade vi Öland, för så var rutten upplagd. Vi styrde kosan söderut, mot Karlskrona, som jag fram till för några dagar sedan bara passerat på väg mot kontinenten. Nu vet jag vad jag gått miste om, för oj vad vackert det var. Torget, det gigantiska torget. Och närheten till vattnet. Fint!










Ett av våra världsarv, väl värt att bevara!


Nästa anhalt på resan var Malmö. Dit flyttade min Mormor och där födes min mamma. Där har jag tillbringat mer tid än i någon annan stad i Sverige, förutom Göteborg då. Malmö var den första stad jag upptäckte på egen hand, när jag tog bussen till mormor och fick rå mig själv. Tyckte om att vandra längs gatorna då och det gör jag fortfarande. Malmö har växt och staden har förändrats, men känslan finns kvar. Malmö har många problem, men man tror på framtiden.




Detta är bilder tagna i Västra hamnen, ett stenkast från centrum.

På väg hem. Har länge varit på väg mot Klippan. Tyvärr blev det ett antiklimax, för kyrkan jag vill se och uppleva var stängd. Vi missade öppettiden med 30 minuter, vilket får bli en lärdom för framtiden: Kolla alltid innan om och när det du ska besöka är öppet.

Kyrkan, St Petri, är ett arkitektoniskt mästerverk signerat Sigurd Lewerentz. Utifrån var upplevelsen lite begränsad, men jag kommer tillbaka.

Inga kommentarer: