Också en tidig text, om ett kärt ämne och en grupp jag alltid återvänder till.
Tittade igår på konsertfilmen Shine a light. Scorseses
inspelning av The Rolling Stones välgörenhetskonsert, på Beacon
Theatre, New York. Hade svårt att somna sedan. Full av inspiration.
Vilken spelglädje! Men vad har det med mellanrum, kultur och
vetenskapsteori att göra?
Keith Richards sa något i en intervju
som fick mig att börja tänka på min favoritfilosof Gilles Deleuze. Han
svarade så här, på frågan om vem som är den bästa gitarristen i Stones:
"Vi är båda [Ron Wood och han själv] ganska usla på gitarr, men
tillsammans är vi bättre än 10 gitarrister." Och där fångade han något
centralt och viktigt som dessutom är giltigt långt utanför konserten,
musiken och bandet. "Det handlar inte om att vara bäst, det handlar om
att känna." Keith sa också att när han går upp på scenen så slutar han
tänka, då känner han sig fram.
Tänk om sådan enkel vardagsvisdom
kunde få råda bara lite mer inom akademin idag än vad som är fallet!
Tänk om man kunde slippa få höra ord som att: Vi måste sikta mot att bli
världsledande. Tänk om det kunde finnas rum för spelglädje på
Universitetet. Tänk vilken bra värld vi skulle kunna få då. Tyvärr tror
jag det är långt borta. Men här på denna blogg, fortsättningsvis och
under ettiketten Nomadologiska reflektioner, kommer jag att tillåta mig
själv att gå på känsla. Här skall ackord slås an utan några som helst
ambitioner om att låta perfekt. Likt Keith Richards vill jag här gå på
känsla.
Gilles Deleuze filosofi handlat i mångt och mycket om
känsla. Om vikten av att först våga kasta ur sig tankar för sedan se vad
de (eventuellt) kan komma att användas till. Den vägledande principen
är alltså, hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig ta en
ton. Alldeles för många kloka männiksor håller tyst när de istället
borde slänga ut sig tankar och sedan lyssna på hur de tas emot.
Denna
blogg heter Flyktlinjer, just eftersom det är vad det handlar om. Att
slå an en ton, att våga lyssna på vad som händer i mellanrummet (mellan
bandmedlemarna, mellan två tankar eller vad som helst) och sedan försöka
göra något konstruktivt av det. Det är vad som här skall praktiseras.
Flyktlinjer
uppstår överallt, och hela tiden. Det är en inneboende egenskap hos
kulturen. Och konstruktiva lösningar på svåra problem uppstår
oändligligt mycket oftare som ett resultat av slumpen än på grund av
planering och tänkande. Därför är det bättre och mycket mer effektivt
att lära sig lyssna och testa, än att försöka tänka stort.
När
Stones spelar är det aldrig viktigt vem som slår an tonen, det viktiga
är vad bandet tillsammans gör med musiken som uppstår som ett resultat
av anslaget. Och så vill jag jobba. Jag vill tänka tillsammans med
andra, inte ensam. Visst är det jag som skriver, men det viktiga är det
som händer i mellanrummen mellan orden och de tankar som här läggs upp.
Jag vill visa på hur man kan
läsa Deleuze, inte tala om hur han skall läsas. Det finns inte ett
sätt, ett rätt sätt. Det finns bara olika sätt, olika mer eller mindre
användbara läsningar. Och det viktiga är inte hur man läser, utan vad
man gör med sin läsning. Det viktiga är inte att tänka, det är att
känna.
Tillsamans är vi bätte an det största geni, om vi bara
förmår att se potentialen som finns i mellanrummen. Om vi bara vågar
sänka garden, släppa på prestigen, se världen och agera lite mer på
känsla.
Stora tankar är aldrig bättre än de handlingar de ger upphov till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar