Också en tidig text, om ett kärt ämne och en grupp jag alltid återvänder till.
Tittade igår på konsertfilmen Shine a light. Scorseses
 inspelning av The Rolling Stones välgörenhetskonsert, på Beacon 
Theatre, New York. Hade svårt att somna sedan. Full av inspiration. 
Vilken spelglädje! Men vad har det med mellanrum, kultur och 
vetenskapsteori att göra?
Keith Richards sa något i en intervju 
som fick mig att börja tänka på min favoritfilosof Gilles Deleuze. Han 
svarade så här, på frågan om vem som är den bästa gitarristen i Stones: 
"Vi är båda [Ron Wood och han själv] ganska usla på gitarr, men 
tillsammans är vi bättre än 10 gitarrister." Och där fångade han något 
centralt och viktigt som dessutom är giltigt långt utanför konserten, 
musiken och bandet. "Det handlar inte om att vara bäst, det handlar om 
att känna." Keith sa också att när han går upp på scenen så slutar han 
tänka, då känner han sig fram.
Tänk om sådan enkel vardagsvisdom 
kunde få råda bara lite mer inom akademin idag än vad som är fallet! 
Tänk om man kunde slippa få höra ord som att: Vi måste sikta mot att bli
 världsledande. Tänk om det kunde finnas rum för spelglädje på 
Universitetet. Tänk vilken bra värld vi skulle kunna få då. Tyvärr tror 
jag det är långt borta. Men här på denna blogg, fortsättningsvis och 
under ettiketten Nomadologiska reflektioner, kommer jag att tillåta mig 
själv att gå på känsla. Här skall ackord slås an utan några som helst 
ambitioner om att låta perfekt. Likt Keith Richards vill jag här gå på 
känsla.
Gilles Deleuze filosofi handlat i mångt och mycket om 
känsla. Om vikten av att först våga kasta ur sig tankar för sedan se vad
 de (eventuellt) kan komma att användas till. Den vägledande principen 
är alltså, hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig ta en 
ton. Alldeles för många kloka männiksor håller tyst när de istället 
borde slänga ut sig tankar och sedan lyssna på hur de tas emot.
Denna
 blogg heter Flyktlinjer, just eftersom det är vad det handlar om. Att 
slå an en ton, att våga lyssna på vad som händer i mellanrummet (mellan 
bandmedlemarna, mellan två tankar eller vad som helst) och sedan försöka
 göra något konstruktivt av det. Det är vad som här skall praktiseras.
Flyktlinjer
 uppstår överallt, och hela tiden. Det är en inneboende egenskap hos 
kulturen. Och konstruktiva lösningar på svåra problem uppstår 
oändligligt mycket oftare som ett resultat av slumpen än på grund av 
planering och tänkande. Därför är det bättre och mycket mer effektivt 
att lära sig lyssna och testa, än att försöka tänka stort.
När 
Stones spelar är det aldrig viktigt vem som slår an tonen, det viktiga 
är vad bandet tillsammans gör med musiken som uppstår som ett resultat 
av anslaget. Och så vill jag jobba. Jag vill tänka tillsammans med 
andra, inte ensam. Visst är det jag som skriver, men det viktiga är det 
som händer i mellanrummen mellan orden och de tankar som här läggs upp.
Jag vill visa på hur man kan
 läsa Deleuze, inte tala om hur han skall läsas. Det finns inte ett 
sätt, ett rätt sätt. Det finns bara olika sätt, olika mer eller mindre 
användbara läsningar. Och det viktiga är inte hur man läser, utan vad 
man gör med sin läsning. Det viktiga är inte att tänka, det är att 
känna.
Tillsamans är vi bätte an det största geni, om vi bara 
förmår att se potentialen som finns i mellanrummen. Om vi bara vågar 
sänka garden, släppa på prestigen, se världen och agera lite mer på 
känsla.
Stora tankar är aldrig bättre än de handlingar de ger upphov till.
 
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar