Kunskap är som kärlek, en nåd man bara ödmjukt kan hoppas på. En ömtålig kvalitet som aldrig kan garanteras. Och kunskap är inte ett mål, utan ett medel i strävan efter bildning och vishet. Idag betraktas kunskap som ett resultat som går att mäta, jämföra och kontrollera. Det stämmer inte, för utan tolkning och kritisk analys finns ingen kunskap; den är alltid relativ, temporär och relaterad till ett sammanhang. Människor och handlingar kan kontrolleras, rutiner kan standardiseras och resultat går att utvärdera i enlighet med på förhand uppgjorda regler och kriterier. Ju hårdare kontroll, desto mindre kunskap; så ser kunskapsekvationen ut. Och jag hör invändningarna: Bevisa det! Var finns evidensen? Ge mig en länk till någon artikel i en vetenskaplig journal, annars lyssnar jag inte på dig och avfärdar det du säger. Så ser det ut idag. Därför har man fått för sig att biologin bär på mer förklaringskraft och är viktigare för att förstå människor än kultur. Därför accepteras "bara" siffror som svar på snart sagt alla frågor. Tänkande betraktas som synonymt med kalkylering och delegeras till datorer som räknar fram svar, och mänskligheten underordnar sig lydigt maskinerna som är dem överlägsna på alla områden utom på det område som VERKLIGEN betyder något; maskinerna är och kommer aldrig att bli MÄNNISKOR. Paradoxalt nog krävs det en utvecklad förmåga att tänka för att inse detta, och den förmågan måste spridas vitt och brett för att ett annat och mer mänskligt och långsiktigt hållbart samhälle ska kunna växa fram.
Tillit och tid att tänka, samt frihet att följa kunskapen dit den tar forskaren. Och förståelse för att sökande efter ny kunskap i okänd terräng ibland leder in i återvändsgränder. Det är grunden för en sund akademi, igår, idag och i framtiden. Kunskap är en angelägenhet för alla och det är kring den som ledningen, forskarna, lärarna och studenterna måste mötas. Alla har ett individuellt ansvar för att göra vad man kan för att bidra till utvecklingen av kunskap och intellektuell förmåga. Studenten i centrum är en tanke lika förödande för kunskapen som starka ledningar med fokus på resultat. Är inte kunskapen i centrum blir det svårt att värna tänkandet och analysförmågan, och utan en väl utvecklad förmåga att tänka blir det svårt att förstå värdet och behovet av KUNSKAP. Jag bloggar för att bryta mig loss från det moment 22 som jag som lektor sitter fast i.
Framtiden går lika lite som kunskapen, kulturen och demokratin att förutsäga. Visst kan man göra prognoser och självklart är statistik viktigt. Jag är inte motståndare till naturvetenskap. Men jag värnar demokratin, kunskapen och forskar om kultur. Min forskning handlar om att försöka förstå öppenheten, föränderligheten och icke-linjariteten i de dynamiska processer som vi har att hantera, samtidigt som vi lever mitt i dem. Parallellt med bloggandet arbetar jag på ett bokmanus, som jag hoppas kunna presentera för ett bokförlag under hösten, där jag sätter mina samlade kunskaper om kultur på pränt. Jag behöver stimulansen av tankeförmågan som bloggandet ger för att kunna skriva och läsa orden kritiskt, för att kunna UTVECKLA kunskapen om kultur.
Jag kan och kommer aldrig att kunna lova att det blir en bloggpost om dagen framöver, men jag lovar att försöka och önskar alla mina läsare ett gott nytt år i kunskapens och den intellektuella utvecklingens namn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar