lördag 18 juni 2011

Tillbaka i New York

För ett och ett halvt år sedan trodde jag inte riktigt att jag skulle komma till USA och New York. Nu har jag varit här två gånger, och återvänder till New York. Denna gång en hel vecka, som inledning på semestern. Förra gången var det stressigt, och jag var lite nervös för vad som väntade mig på wokshopen på Marthas Wineyard.

Tycker om ordet återvända, till New York. Samma land som Philadelphia men en helt annan atmosfär. Amerika är dynamiskt, på ett helt annat sätt än Sverige. Missöden är stor, och de går inte att blunda för, men möjligheterna är också stora. Därför blir det klyftor. Det är hårt på många sätt men samtidigt finns en värme och mellanmänsklig vänlighet, som även om den är ytlig, är tilltalande. Man känner sig välkommen.

Förra gången jag var här var det otroligt intensivt. Ville verkligen se allt jag kunde. Denna gång, när jag återvänder och dessutom har mer tid på mig ska jag vara mer metodisk. Ta in mer, på djupet. Stadens skiftande atmosfär och områdenas olika karaktär. Vill ha det med mig hem. Behöver det för att fixa nästa läsår.

Livet består av upplevelser. Det är så jag försöker se på året som gått. Det var fullt av upplevelser. Om dessa är onda eller goda är av underordnad betydelse, i backspegeln. Har lärt mig otroligt mycket om mig själv av det som hänt. Flera av upplevelserna hade jag gärna haft ogjorda, men nu är det som det är och då måste man vara konstruktiv. Det som hant har hänt. Är vatten unde broarna.

Nästa läsår bjude på helt nya förutsättningar. Inget är sig likt, och jag kommer tillbaka. Starkare än någonsin. Kan inte tänka mig en bättre plats att starta om på än New York! Här skall vandras, upplevas och reflekteras.

Snart kommer familjen, eller i alla fall delar av den. Livet är gott igen!

Inga kommentarer: