Bloggandet är en viktig del i mitt liv, det har blivit en ritual som ger dagen stadga. Och skrivandet utvecklar tänkandet. När jag sätter ord på tankarna får jag syn på dem, och det utvecklar tänkandet. Ofta vet jag inte vad jag ska skriva om, men jag sätter mig ner ändå och bara skriver. Det brukar ofta hända något då, när orden dyker upp på skärmen. Det finns nästan alltid något att upptäcka och söka sig vidare till för att utveckla. Saker jag trodde jag visste visar sig vara svåra att försvara, och annat jag trodde jag hade koll på tvingas jag inse att jag fått om bakfoten. Flyktlinjer är mitt andra universitet. Här lär jag mig det jag behöver kunna på andra ställen i akademin.
Under året som gått har jag insett att Flyktlinjer kan fungera som barnkammare för böcker. Ser åtminstone två böcker till ligga på lur här mellan posterna. En bok har redan extraherats härifrån och finns dels i ett worddokument på hårddisken, dels i en pappersversion som jag läser i och lägger till samt drar ifrån. Böcker är något annat än bloggtexter. Därför går det inte bara att ta något härifrån och skriva ut det, så blir det en bok. Det kräver ganska mycket arbete och intellektuell möda att översätta och förädla bloggposter till boktext. Trodde jag skulle ha ett klart manus innan sommaren, men jag tvingas inse att det inte är möjligt. Siktar på augusti istället. Skrivandet måste vara lustfyllt, det får inte bli ett tvång. Dessa två saker har jag lärt mig under våren här. Nyttig kunskap. Viktig insikt.
Flyktinjer och bloggandet ser jag som ett sätt att upptäcka kultur. Ett sätt att undersöka det som alla är en del av och genom handling i vardagen är med om att skapa. Bloggande är inte bara ett sätt att förmedla tankar och kunskap om kultur, det är lika mycket ett sätt att bygga upp en förståelse för kulturen. Ett sätt att få syn på det som till vardags är osynligt. Fick en text publicerad på det temat under hösten 2012. Den är ett slags koncentrat av mina motiv för att blogga. Delar av den artikeln har publicerats på Flyktinjer och tankarna har på olika sätt figurerat här, citaten är de gamla vanliga. Ändå är texten ny. Tänker att någon kanske kan ha nytta av den, och avslutar därför denna avstämningspost med att återge den. Det är en kort artikel, ett snabbt inspel i ett samtal som jag hoppas kan fortsätta länge. Här och på andra ställen.
"Konturer till en nomadologisk kulturanalys" heter artikeln, och den finns publicerad i tidskriften Kulturella Perspektiv, som jag gärna gör lite reklam för. Återkommer med ett avstämningsinlägg när det är dags att skriva post 1400, men det blir först i höst. Under sommaren sjunker intensiteten, för att bibehålla lusten. Då skriver jag inte varje dag, bara när lusten att uttrycka tankar infinner sig. Men än finns det arbete kvar. Uppsatser att handleda och examinationer. Undervisning och schemaläggning. Några veckor till, sedan. Oj vad skönt det ska bli. Semester, ledighet. Vila, återhämtning.
Konturer till en
nomadologisk kulturanalys
Contors for
nomadological Cultural Studies
Abstract: This article draws up some
lines and puts forward thoughts about blogging as a way to develop and make
Cultural Studies more up to date, both with society and with recent theoretical
insights about culture. The objective of this text is to inspire fellow
academics to start blogging about their work and to use blogs as a two way tool
for both communication and investigation, and to elaborate on some prerequisites
for nomadological Cultural Studies.
Key words: Deleuze, blogging, conversation
Kultur är kollektiva, icke-linjära processer av tillblivelse,
vilka inbegriper allt och alla. Inte bara människor, utan även tankar och ting
är delar av, interagerar och blir ömsesidigt till i processen. Filosofernas
Gilles Deleuze och Felix Guattari (2003:379f) nomadologiska ansatser har jag använt
som inspiration för att utveckla en interagerande metod för att samtidigt både
undersöka kultur, och kommunicera resultaten i det omgivande samhället. Deleuze
och Guattari utgår från att, ”allt tänkande är en tillblivelse, en dubbel
tillblivelse, snarare än ett attribut till ett Subjekt och representationen av
ett Helt.” För att undersöka kultur med sådana utgångspunkter måste forskaren
befinna sig i rörelse, ständigt kommunicerande med såväl allmänheten som
vetenskapssamhället. Nomadologisk kulturforskning handlar om interaktion, i
realtid, om att kasta sig ut i floden av rörelse och flyta med i strömmen av
händelser. Och det underlättas om kommunikationen av vetenskapliga resultat sker
via en regelbundet uppdaterad, interaktiv blogg. Kultur handlar om ömsesidig tillblivelse och går aldrig
att fånga och beskriva i detalj. Vetenskapen har heller inget
tolkningsföreträde, alla sådana mål och ambitioner måste överges om kulturanalysen
ska bli nomadologisk. Kunskap om kultur är en kollektiv angelägenhet som varken
kan eller får stanna inom akademin. Kultur är per definition delad och kulturvetare
borde därför engagera sig mer i tillblivelsen än ställa sig vid sidan av.
Konkret och handgripligen. Det underlättas om bloggformatet används simultant för
att både kommunicera resultaten av det vetenskapliga arbetet och för att dra på
sig reaktioner som kan utgöra underlag till vidare analys och fortsatt
kommunikation. Att blogga är att vara i rörelse, tillsammans med sitt studieobjekt. Sista ordet är aldrig sagt, i
någon fråga som rör kultur. Bloggande, nomadologiskt inspirerade,
kulturanalytiker är således ute på never ending fieldworks.
För att tillvarata potentialen hos nomadologin finns en poäng
att göra som Deleuze och tänka på kulturvetenskap som ett slags samtal (Jfr
Deleuze & Parnet 2002:1ff).[1]
Samtala bör man enligt Deleuze göra i mycket högre utsträckning än vad man gör,
istället för att diskutera. Skillnaden mellan samtal och diskussion är
fundamental. Diskussion syftar till att komma fram till något bestämt och till
att utse en vinnare. Diskussioner underblåser därför tendenser till makt,
eftersom målet är att nå ett avslut. Samtal däremot handlar lika mycket om att
lyssna som att tala. Samtalets mål är att utbyta tankar, om att interagera och
om att verka för att uppnå ett gemensamt mål, tillsammans. Förståelse för
kultur bör öppna upp, inte stänga in, bestämma eller låsa fast. Och för detta
ändamål passar bloggen väl. Flyktlinjer (som är namnet på min blogg) har som
ambition att sprida kunskap samt att främja samtal och interaktion kring kultur.
Publicering i smala, internationella, referee-granskade, vetenskapliga
publikationer gör det inte. Inom akademin är debatter vanligare och anses
finare än öppna och förutsättningslösa samtal. Och över 1000 bloggposter är
inte värt ett vitten i jämförelse med en enda vetenskaplig artikel. Besluten om
att det är så det ska vara är kontingent och har liksom all kultur vuxit fram i
och genom interaktion mellan aktörer med olika intressen och grader av makt och
inflytande. En annan akademi är möjlig, om tillräckligt många vill och ser
värdet av det.
Världen och verkligheten förändras inte linjärt, och därför menar jag med Deleuze att, ”alla missuppfattningar är bra, givetvis under förutsättning att de inte är tolkningar utan avser användningen av [vad man nu studerar], att de ökar användningen, att de skapar ytterligare ett språk inom dess språk” (ibid). Bloggen är som klippt och skuren för att främja uppkomsten av missuppfattningar som kan leda till samtal om och i förlängningen reell förändring. En nomadologisk förståelse för kultur handlar om att göra sig öppen för de flyktlinjer (konstruktiva möjligheter) som hela tiden uppstår överallt men som det kan vara svårt att upptäcka om man utgår från en konventionellt akademisk syn på kunskap. För att öka möjligheten att upptäcka flyktlinjerna, när och där de uppenbarar sig måste man sluta,
söka efter om en idé är rätt eller
sann. I stället bör man söka efter en helt annan idé någon annanstans inom ett
annat område, så att någonting passerar mellan de båda som varken är i det ena
eller i det andra. Men den här idén hittar man i allmänhet inte av sig själv,
slumpen måste till eller att någon ger den till en. (Deleuze & Parnet 2002).
Här som på många andra ställen i Deleuzes och Guattaris
gemensamma produktion är det vad som sker i mellanrummen mellan de berörda
parterna som lyfts fram och betonas, det som uppstår inom ramen för förutsättningslösa
samtal där tankar och idéer ohejdat kan tumla runt, konfronteras med andra
tankar och sättas i rörelse. Det är i mellanrummen som det oväntade står att
finna, som flyktlinjer uppstår. Och detta inser och upptäcker man enklare om
man tillåter sig att vara nomadologiskt öppen och prestigelös.
Kulturvetenskapliga texter kan och bör därför provocera
mottagaren till egna tankar, till att tänka nytt om och tänka förbi det givna,
snarare än bestämma hur det är. Nomadologisk kulturanalys handlar om att främja
ny-tänkande genom att upprätthålla arenor för samtal. Nyttan med
kulturvetenskap kommer till sin rätt först i mötet med andra kompetenser och
kulturforskaren tvingas genom bloggandet till interaktion med dem forskningen
handlar om och berör.
Konturerna till en sådan vetenskap kan ritas upp med hjälp av
ett citat från Deleuze, där han talar om sitt mångåriga samarbete med kollegan
Felix Guattari. Citatet fungerar som programförklaring för Flyktlinjer, och det
illustrerar vad jag menar att bloggande kan hjälpa kulturvetare att uppnå.
Vi var bara två, men det som var
viktigt för oss var inte så mycket att arbeta tillsammans utan snarare detta
egendomliga faktum att arbeta mellan oss båda. Vi var inte längre ”författare.”
Och det här mittemellan refererade till andra personer som var olika på olika
sidor. Öknen växte samtidigt som den blev mer befolkad. Detta hade ingenting
att göra med en skola eller med igenkännandeprocesser utan det hade framför
allt att göra med möten. Och alla dessa historier om tillblivanden, förbund mot
natur, a-parallell utveckling, tvåspråkighet och tankestöld är vad jag haft
ihop med Félix. Jag har stulit Félix och jag hoppas att han gjorde på samma
sätt för gentemot mig. (Deleuze & Parnet 2002).
Nyckeln till framgång är något så enkelt och samtidigt svårt
som en plats för egalitära möten mellan kulturforskaren och dem de
vetenskapliga rönen angår. För att det hela ska fungera och för att främja
samtal måste det vara en plats med högt i tak där många kontinuerligt och prestigelöst
kan utbyta tankar och föra förutsättningslösa samtal kring hur man bäst
utnyttjar resurserna och kompetenserna som man sammantaget förfogar över. Via
bloggen undersöker kulturvetaren inte bara kulturen, hen är samtidigt aktivt med
i skapandet av kultur. Detta ser jag som en väg framåt för kulturvetenskapen,
ett nödvändigt steg om Etnologi och andra humanistiska ämnen inte skall bli
obsoleta, för att avsluta med ett medvetet provokativt uttalande, som jag gärna
samtalar vidare om på flyktlinjer.blogspot.com
Referenser
Deleuze, Gilles &
Guattari, Felix, 2003. A Thousand plateaus. Capitalism and Schizophrenia. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.
Deleuze, Gilles & Parnet,
Claire, 2002. Dialogues II. New York:
Columbia University Press.
[1] Artikeln
är resultatet av ett av Deleuzes möten med intervjuaren Claire Parnet (Deleuze
& Parnet 2002:1ff), och finns översatt till svenska i tidskrifterna Glänta och Ailos gemensamma Deleuzenummer från 2003/2004. Översättningarna av denna
text är gjorda av Kristina Ekelund och är
också hämtade därifrån.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar