Om samtalet var norm istället för debatten, när frågor ska avgöras och påståenden granskas, skulle det vara svårare att lajva akademiker och kunskapen skulle tydligare placeras i centrum. Om det som sägs granskades mer än den som säger det skulle vetandet värnas och människor som är i akademin av andra skäl än att utveckla kunskap och bida med förståelse diskvalificera sig själva eftersom ingen skulle kunna gömma sig bakom titlar eller gamla meriter. Ingen skulle uppfattas som auktoritet eftersom allt som sägs mäts efter samma måttstock: kunskapens värde.
När genomströmning och jämförbara nyckeltal väger tyngre än aktuella kunskaper och kompetenser som faktiskt används ges den som bara bryr sig om vad man ska säga och hur man ska föra sig fördelar framför den som faktiskt är där för att söka kunskap och förståelse för livet och världen. Risken är därmed att samhällets generella förståelse för komplexitet utarmas istället för att utvecklas, vilket blir en ond cirkel som förstärker problemen och gör det svårare att arbeta för en förändring till det bättre. Det är svårt att säga vad som är hönan och ägget, men intellektuell hederlighet är en bristvara i dagens samhälle och även i akademin. Det är en olycklig konsekvens av att tvärsäkerhet är vad som premieras, och av att tveksamhet anses vara ett tecken på svaghet. När allt fler vet allt mer om vad man "måste" veta och acceptera för att bli någon värd att tas på allvar premieras det som historiskt sett visat sig framgångsrikt. Även om alla vet att människan historiskt sett aldrig lär sig något av historien. Den synen på framtiden är förkastlig. Intellektuell hederlighet handlar inte bara om att premiera tvärsäkerhet utan att även bejaka tveksamhet och om att närma sig världen, kunskapen och framtiden med öppen nyfikenhet och med kritiskt reflexivitet. Vidare handlar det om att uppvärdera egenskaper som ödmjukhet, rörligt intellekt, öppenhet för att byta åsikt i ljuset av ny kunskap och nyfikenhet. Egenskaper som idag betraktas med skepsis i samhället och politiken och som inte premieras i den starkt prestationsinriktade och strömlinjeformade akademin. Vi behöver ett utbildningssystem där kunskapen står i centrum är där intellektuell hederlighet är idealet, istället för det notoriskt hopplösa begreppet kvalitet. Det skulle ge oss en helt annan syn på utbildning och en helt annan inställning till lärande. Och det skulle i sin tur ge oss en annan syn på forskare och akademiker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar