Det jag efterlyser är marginaler och tid att tänka. Förståelse för komplexitet i utbildningsuppdraget, inte bara på högskolan utan i hela utbildningssystemet. Det är framförallt där det brister, i förståelsen för förutsättningarna för kunskapsproduktion och lärande. Utbildning har av någon outgrundlig anledning kommit att jämställas med produktion av varor och tjänster utbjudna på en marknad och upphandlad i konkurrens.
För att upprätthålla illusionen om att allt är som det ska och att eventuella problem i utförandet och bristerna i kvaliteten beror på lärarna har ett kvalitetssäkringssystem skapats och implementerats, och så länge systemet visar att allt är i ordning skylls alla problem på lärarna som därigenom utsätts för enorm prestationspress. Framförallt i grundskolan, men allt mer även på högskolan.
För att höja statusen och för att locka människor till läraryrket talas det om att lönen behöver öka. Det tror jag inte ett ögonblick på. Inte så att jag tycker lönen för lärarna ska hållas nere, absolut inte. Lönen kan och bör höjas, men, detta är min poäng, om inget görs åt organiseringen av arbetet och om inte synen på kunskap och lärande förändras kommer problemen att finnas kvar och med tiden förvärras. Kunskap och lärande är väsensskilt från varor och tjänster. Det går inte att tvinga fram kunskap och lärande är individuellt och komplext. Saknas förståelse för det går det inte att bygga ett utbildningssystem som fungerar och drömmen om Sverige som en kunskapsnation förblir en dröm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar