En högskola utan humaniora och en bred mix av ämnen, det är ingen
högskola. Högre utbildning förutsätter att det finns möjligheter till
utbyten över gränser, och oväntade möten mellan olika kompetenser.
Utan dessa inslag kan ingen ny kunskap, inget sant ny-tänkande
genereras. Det går inte att effektivisera och specialisera högre
utbildning, för då är den per definition inte högre. Humaniora kostar
pengar, absolut, men den kostnaden är noll och inget i jämförelse med
vad det kommer att kosta om man inte satsar på humaniora. Besparingar
idag, blir till kostsamma utgifter imorgon. Liksom all utbildning är humaniora dessutom en INVESTERING för framtiden, inte en kostnad eller en verksamhet att tjäna pengar på. Vad säger det om vårt samhälle, att vi gång på gång sågar av
vitala grenar av det livets träd som vi gemensamt är beroende av? Att vi säljer ut verksamheter som ger intäkter på sikt för att realisera snabba cash? Idag tänker inte bara företagen vinst, även samhället gör det och den offentligt finansierade verksamhet som inte är lönsam betraktas med skepsis. Det borde vara en varningsklocka att förväntan om snabb och allt snabbare avkastning sprider sig, för det innebär enorma risker. Jag ser humaniora som ett slags buffert mot den typen av tänkande, ett slags tankens vaccin som skyddar samhället mot alla former av fundamentalism, såväl religiös som ekonomisk. Studier i humaniora, oavsett vad man läser, ger kompetenser som behövs för att hantera samhällets och tillvarons komplexitet. Humaniora väjer inte för svårigheterna utan möter dem och utvecklar verktyg för att anta utmaningen.
Hur ser argumenten för humaniora ut, och vad går att säga om dem? Tänkte det kan få bilda utgångspunkt för dagens bloggande. Lite senare ska jag tala om liknande saker, på ett seminarium som heter Kulturanalys för samhällsplanerare. Jag ska inte tala exakt om detta, men nedanstående tankar bildar utgångspunkt för det jag vill förmedla. Fem punkter har identifierats. Fem aspekter av humaniora och synen på ämnet. Och jag närmar mig innehållet kritiskt.
1. Humaniora ger jobb, brukar man säga till försvar när hoten om nedskärning kommer. Och, visst, det stämmer. Men att
anföra det som skäl för att äska mer pengar och ökad förståelse för
värdet av kunskaperna och kompetenserna är att be om allmosor. Det är
ett mått på humanisternas självbild, den underordnades enda möjlighet.
Det kan och får aldrig bli huvudargumentet för humaniora, att det är
ekonomiskt lönsamt. Ett av samhällets största problem är att allt
mäts i pengar! Det är den politiken och sådana värderingar, och de
huvudlösa beslut som tas i den andan som försatt oss i situationen som
vi nu måste hantera. Faktum kvarstår dock. Majoriteten av studenterna
på Kultur- och samhällsanalysprogrammet och liknande utbildningar får kvalificerade
anställningar där deras kompetenser är användbara. Och när jag genom åren skickat
ut studenter på praktik blir jag kontinuerligt överraskad över hur väl
humaniorastudenter tas emot av arbetslivet. Jag talar här med stöd i erfarenheter från många olika företag och branscher som tagit emot och uppskattat
kulturvetare. När man väl förstår vad studenterna kan, vill säga. Kulturvetare
efterfrågas inte, men kulturvetenskaplig kompetens. Alla vet att det är
så, att studier i humaniora ger användbara och samhällsnyttiga
kompetenser. Det är ren dumhet och ett uttryck för kortsiktigt och
ohållbart tänkande att inte satsa på och utnyttja den potential som
finns här! Humaniora behövs för att bygga och förvalta ett hållbart
samhälle. Vad som saknas, och detta är en angelägenhet för både
humanister, politiker och ansvariga inom arbetslivet, är förmåga att
använda kunskaperna praktiskt. Här finns mycket kvar att göra.
2. Humaniora är inte bara positivt, låt oss vara tydliga med det, också.
Det finns många lik i garderoben, och själva perspektivet på människan,
som alltings mått,
som Sörlin och Eriksson satt som titel på sin bok, är som upplagt för
ignorans inför resten av biosfären. Detta uppmärksammade redan David Ehrenfeld i sin klassiska bok: The Arrogance of Humanism.
Om humaniora skall kunna bli en kraft i arbetet med långsiktig
hållbarhet finns mycket kvar att göra. Humanisterna måste till exempel
göra upp med alla interna strider som florerar mellan olika fraktioner
av humanister, vilket inte står 1970-talsvänstern långt efter. Detta
beror så klart delvis på att humaniora är så pass marginaliserat och
hotat som disciplinen är inom akademin, men det är lika fullt ett
problem som måste uppmärksammas. Om vi söndrar oss själva, och om varje
liten inriktning håller på sitt går vi under gemensamt. Och då
förvägrar vi både oss själva och det omgivande samhället kunskaperna och
kompetenserna som annars skulle kunna komma det allmänna till godo.
Humanister måste bli bättre på att samverka internt. Gränser och murar
måste rivas, samarbeten initieras. För allas skull!
3. Humaniora och humanister måste också ut i samhället, och måste bli
bättre på att bygga allianser med andra. Det håller inte att vara i
och utveckla den offermentalitet som är så tydlig idag bland många
humanister idag. Vi är inga missförstådda genier, och kan inte ställa
oss över samhället och alla andra. Detta är avgörande. Riv
elfenbenstornen, ner på golvet och ut i samhället. Humaniora ensamt är meningslöst. Humaniora varken är, kan vara
eller får bli, ett syfte i sig. Humaniora är liksom all annan vetenskap, ekonomi,
administrativa system och byråkrati, ett medel, inte ett mål. Här både
kan och måste humanister bli tydligare och engagera sig mer. Om
humaniora är en intern angelägenhet, som inte ens disciplinens
företrädare kan förklara nyttan och användbarheten med är det rätt
att satsa samhällets medel på annat. Åter igen: Mer samverkan över
gränser, alla typer av gränser! En viktig förutsättning här är dock att
det är kompetenser som ska mötas, inte företrädare för specifika ämnen.
För det är som att be om problem. Vad som behövs är gränsöverskridande
samtal, mellan kompetenser och kunskaper. Inte debatter och diskussioner
mellan ämnesföreträdare som bevakar sina intressen. Maktordningar måste
brytas upp, inte underblåsas. Och på det området finns mycket och
viktig, konstruktiv humanvetenskaplig kompetens att utnyttja.
4. Humaniora är framförallt en samling kompetenser. Inte i första
hand en uppsättning kunskaper, en kanon som ska förvaltas och
försvaras. Det är avgörande för humanioras framtid att förstå detta, att
kunskaperna utgör ett slags övningsområde för att slipa på de unika
kompetenser som finns inom ämnesområdet. Tänker närmast på sådant som
kritiskt tänkande, analytisk förmåga och så vidare. Det är humanioras
viktigaste kapital. Detta riskerar att gå förlorat om humaniora
rationaliseras bort från akademin och den högre utbildningen. Inte så att humaniora har monopol på kritiskt tänkande, men den typ av analys som kulturvetare är bra på är en annan än den som finns i andra ämnen. Kulturvetare är bra på att hantera komplexitet. Det är en viktig kompetens att värna, för det finns en tydlig önskan i samhället att vilja reducera komplexitet. Fast då förvandlas samhället till något annat och människan plats i helheten utmanas av andra intressen. Bara om
man tänker kortsiktigt är det en vinst att dra in medel och lägga ner
humanvetenskapliga utbildningar, vilket universitet och högskolor
ser sig tvingade till. Och vinsten är uteslutande
ekonomisk. Om och när humanioras unika kompetenser försvinner från samhället är alla förlorare. På motsvarande sätt är alla vinnare, om vi
tillsammans kan förvalta kompetenserna. Utan kritiskt tänkande är
människan ett rö för vinden och samhället förlorar viktiga
förutsättningar för att utforma och upprätthålla långsiktig hållbarhet. Fundamentalism och begär efter tvärsäkra svar är ett gissel som sprider sig i samhället. Det är den yttersta konsekvensen av viljan att reducera komplexitet. Inget gott kan komma ut den synen på kunskap. "Jag har rätt, nej det har jag", leder bara till ökade konflikter. Kan bara en ha rätt kommer alla förr eller senare att tvingas välja sida och vändas mot varandra. Den enda vägen leder alltid fel, oavsett. Verkligheten är långt mer komplex än man tror, om man inte studerat kultur och brottats med begrepp.
5. Vad är det då som behövs? Vad får vi om vi satsar på humaniora, och
bevarandet av en akademisk mångfald. Vi får ökade chanser att utveckla
sant ny-tänkande, vilket bara kan uppstå i oväntade möten över gränser.
Det är när humanister möter ekonomer, ingenjörer, sjuksköterskor,
pedagoger och så vidare som den dynamik som kännetecknar högre utbildning och
forskning uppstår. Ny-tänkande går inte att beställas fram och kan inte
mål-eller kvalitetssäkras. Det är en nåd att stilla bedja om. Detta
förstår humanister, och det går att förklara med hjälp av humanvetenskapliga insikter. Tyvärr lyssnar inte ansvariga politiker eller ekonomiansvariga. Tyvärr saknar man
kon först när båset är tomt, och då är det försent. Ny-tänkande är
Sveriges enda vapen i kampen om överlevnad i den hårda värld som just nu
växer fram. Det är vårt enda hopp. Humaniora kan lika lite som något
annat ämne, ensamt vara lösningen. Det är genom dynamiken och
mångfalden, som ett resultat av slumpen, i oväntade möten mellan olika
kompetenser, som ett hållbart samhälle växer fram.
Humaniora behövs, är nyttigt och en angelägenhet för hela samhället!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar