Ordnande praktiker
En studie av status, homosocialitet och maskuliniteter utifrån två närpolisorganisationer
ISBN 91-7265-637-9
ISSN 1104-1625-118
Akademisk avhandling. Pedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2003
Akademisk avhandling. Pedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2003
En gång för länge sedan blev jag
oförskyllt anklagad för att ha kastat en flaska mot några poliser. Incidenten
resulterade i att jag fick sitta sex timmar i arresten på polisstationen i en mindre
ort i Västsverige, trots att det redan efter någon timme uppdagades att jag
inte var skyldig till dådet. Motivet som polisen använde för att hålla mig internerad
ändrades då till Lagen om tillfälligt Omhändertagande av Berusade (LOB), vilket
visserligen var mer med sanningen i överensstämmande än den första anklagelsen,
men lika fullt omotiverat. Några dagar senare återvände jag till stationen för
att anmäla poliserna för olaga frihetsberövande. Jag kände mig djupt kränkt av
behandlingen och ville få någon form av upprättelse. Vid detta tillfälle fick
jag inblick i det fenomen som jag tidigare bara hört talas om i dokumentärer på
TV. Manlig homosocial kåranda. Först slussades jag runt på stationen i en timme
mellan olika personer som försökte övertala mig att inte lämna in någon
anmälan. Sedan när man insåg att jag inte gick att övertala fick jag beskedet
att den som kunde ta emot anmälan tyvärr var på lunch. Ville jag träffa honom
fick jag återkomma efter en timme. När jag äntligen fick träffa honom vägrade
han att ta emot någon anmälan mot sina kollegor. Först efter att jag ringt ett
samtal till polisens internutredare och denne i sin tur kontaktat polischefen fick
jag äntligen lämna in min anmälan, hos en mycket irriterad konstapel på tredje
våningen. Ärendet avskrevs några veckor senare. Orsaken var: brist på bevis. Även
om händelserna ligger långt bak i tiden känner jag fortfarande en viss skepsis
mot polisen i allmänhet och dess manligheter i synnerhet.
Detta sagt som en illustration av
vilka minnen som uppdraget att recensera Susanne Anderssons avhandling om
polisen väckte hos mig. Andra tankar som ämnet föder är: Hur många pojkar har
inte drömt om polisyrket, och vem är polisen ”som mitt i gatan står”, om inte
en man? Som utgångspunkt för studier av manlighet lämpar sig polisen
synnerligen väl.
Konstruktionen av manlighet inom
polisens närpolisorganisation är avhandlingens undersökningsobjekt. Glädjande nog
verkar händelserna jag råkade ut för inte vara representativa för hela
poliskåren, eller också har närpolisreformen påverkat yrkesutövarnas syn på sig
själva och sin roll i samhället? Andersson konstaterar att den maskulinitet som
många äldre poliser fortfarande bär upp inte längre utgör något ideal för yngre
poliser, mycket beroende på att dessa vanligtvis kommer från en annan
klassbakgrund. Överhuvudtaget förmedlas genom avhandlingen intrycket att
polisen är mitt uppe i en omvandlingsprocess som kan sägas påverka yrkets
maskulina könskodning, vilket inte nödvändigtvis betyder att kvinnor uppvärderas
eller tilldelas fördelar inom organisationen. Det torde dock vara i tider av
omförhandling som strukturen är lättast att påverka. När nyordningen är ett
faktum blir det svårare att rätta till eventuella missförhållanden. Inte minst
därför anser jag att studien har ett stort könspolitiskt värde.
Syftet med avhandlingen är, ”att
bidra med en fördjupad förståelse av hur
konstruktion av genus, framför allt maskuliniteter, sammanvävs med
organisatoriska praktiker”. Fokus för analysen är relationen mellan könen. Det
finns, visar det sig, inte så få kvinnor i de två organisationer som studerats:
”Innerstads närpolisorganisation” och ”Ytterstads närpolisorganisation” (beroende
på dess förhållande till Stockholm).
En av avhandlingens avgjort största
förtjänster är dess konsekventa användande av det för studien utvecklade
begreppet ordnande praktiker, vilket
definieras på följande sätt: ”Ordnande praktiker är mellanmänskliga aktiviteter
som både är möjliggörande och begränsande och de ger genom sin återkommande
karaktär upphov till mönster som kan sammanfogas till organisatoriska ordningar.
Ordnande praktiker är både materiella och diskursiva”. Med detta begrepp skapar
författaren en analytisk text som innehåller såväl levande ögonblicksbilder
från polisernas vardag som mer teoretiska fördjupningar samt viktiga jämställdhetspolitiska
resonemang.
Status används i studien som ett ”riktningsgivande”
begrepp (hämtat från Birgitta Qvarsell 1996), och ganska omgående
utkristalliserar sig en viktig skillnad mellan organisationerna. I Innerstad
(som mestadels består av yngre poliser och förhållandevis många kvinnor) är
”jobba natt” något som renderar, både enskilda poliser och organisationen i sin
helhet, status. Nattjobbandet visar sig emellertid, efter en närmare granskning
av arbetstidsstatistiken, vara en diskursivt upprätthållen föreställning om
Innerstad. Inte desto mindre renderar detta polisorganisationen status. I Ytterstad
(där poliskåren är mer till åren kommen och där andelen kvinnor är relativt
sett mindre) visade det sig först svårt att få poliserna att överhuvudtaget
tala om dagens organisation. Efter ett tag fann Andersson emellertid även där
uttryck för status – i polisernas återkommande tal om att ”det var bättre
förr”. En viktig genusteoretisk poäng med status som tema är att det leder
tankarna till konstruktionen av verksamheten (som består av både män och
kvinnor) och bort från skillnader mellan könen. Andersson lyckas också väl i
sitt analytiska uppsåt att bryta upp dikotomin mellan könen. Till exempel visar
hon hur de flesta poliserna i Innerstad föredrar att arbeta i könsblandade
grupper. Och i Ytterstad där senioritet prioriteras visar det sig att kvinnliga
poliser med erfarenhet placerats högt upp i hierarkin.
Som ytterligare en förtjänstfull konsekvens
av studiens fokus på ordnande praktiker, och dess Robert W. Connellinspirerade
maskulinitetsteoretiska ram, löper genom hela analysen ett underliggande
kamptema. Viktigt att poängtera är dock att Andersson inte förknippar manlighet
med kamp i avhandlingen. Sådana föreställningar utmanas istället och används
dels för att uppmärksamma de kvinnliga poliserna, dels för att ifrågasätta
manlighet som något entydigt och statiskt. Andersson diskuterar ingående det
faktum att män kan vara både vinnare och förlorare, vilket jag ser som
avhandlingens könspolitiskt kanske viktigaste bidrag.
Kampen om makt och inflytande inom
de undersökta organisationerna står mellan ett äldre och ett mer nutida manligt
ideal (och mellan äldre och yngre manliga poliser). Det äldre handlar om att
bida sin tid och att göra sina ”hundår” ute i ”verkligheten” för att därefter med
ålderns rätt och med hänvisning till yrkeserfarenhet tilldelas ledande
befattningar inne på stationen. Denna hierarkiska struktur var (och är, i den
mån den finns kvar) starkt homosocial. Den uppfattas emellertid som förlegad
inom dagens polisväsende (åtminstone inom närpolisen), viket visar sig i de
äldre polisernas tal om att ”det var bättre förr”. I dagens snabbt föränderliga
samhälle får manligt homosociala och erfarenhetsbaserade hierarkiska strukturer
uppenbarligen svårt att överleva. De äldre poliserna ser sig allt oftare omsprungna
av yngre högskoleutbildade kollegor som genom horisontella förflyttningar inom
organisationen klättrar i hierarkin. Dagens unga poliser uppskattar inte den
trygghet och stabilitet som tidigare präglade yrket. Det visar sig också att,
även om de äldre poliserna i Ytterstad försöker konstruera ett manligt
homosocialt ”vi”, den ”gamla” senioritetsordningen inte alltid premierar män
eftersom även kvinnliga poliser med sådan erfarenhet och kompetens som värderas
inom ordningen med tiden kommer att erhålla ledande positioner.
Andersson skriver att det inom
polisväsendet aktivt arbetas för att öka jämställdheten. De ordnande
praktikerna visar sig dessutom många gånger vara könsblinda och senioritetsordningen
kan i vissa fall försvaga genusordningen. Men kontentan blir trots allt att
kvinnorna genomgående, ute i organisationerna, utför de lägst värderade
arbetsuppgifterna. Majoriteten av kvinnorna som avancerat inom nuvarande system
håller dessutom hårt på att de gjort detta på grund av sin kompetens, vilket
naturligtvis inte underlättar för kvinnor som grupp. Andersson menar även att
tendensen hos yngre manliga poliser att prioritera personkemi och deras val att
jobba med kvinnliga kollegor, inte självklart kan tas som indikation på ökad
jämställdhet. Ett viktigt påpekande som författaren gör är att det mycket väl
kan vara så att poliserna upprätthåller andra typer av manliga nätverk som inte
är begränsade till den lokala polisstationen, men som lika fullt kan ge männen
fördelar när de byter organisation. När jämställdhet blivit till norm och när
könsfördelningen närmar sig hälften, eller åtminstone ett ”60/40-förhållande”,
blir det således än viktigare för den kritiska genusforskningen att skärpa blicken
och inte ta något för givet. Detta tycker jag att Andersson gör på ett bra sätt
i avhandlingen.
Andersson visar hur både kvinnliga
och manliga poliser har att förhålla sig till konfigurationer som reglerar
vilken manlighet och vilken kvinnlighet som ska gälla inom organisationen.
Begreppen omanlighet och okvinnlighet används för att illustrera denna form av maktutövning.
Äldre poliser som jobbar dag inne på Innerstads polisstation och som inte
tränar, och äldre poliser i Ytterstad som stannar inom den organisationen och
”bidar sin tid”, förknippas med omanlighet och nedvärderas. Okvinnlighet inom
närpolisen förknippas med manhaftighet. Kvinnliga poliser får inte försöka
spela män. De ska till exempel ha kort hår, men det får absolut inte vara
rakat. Även om dessa maktordningar drabbar både kvinnor och män så är det
tveklöst så att kvinnorna drabbas hårdast. Kvinnliga poliser får inte vara
manhaftiga, men heller inte för kvinnliga, vilket inte lämnar speciellt mycket
utrymme för egna improvisationer. Slutsatsen blir, med Hanne Haavinds ord:
”kvinnor kan göra allting så länge som de gör det relativt underordnat männen.” Det är hela tiden den underliggande konstruktionen
av maskuliniteter som anger ramarna för vilka former av kvinnlighet som är
möjliga respektive omöjliga för kvinnliga poliser att iscensätta.
Det samlade intrycket av Anderssons
analys av närpolisen blir därmed något nedslående vad gäller förutsättningarna
för jämställdhet. Visserligen visar författaren hur manlighet inom polisen
långtifrån är något entydigt. Men samtidigt tvingas man konstatera att den
maktkamp som förs mellan männen inte nämnvärt påverkar föreställningen om
polisyrket som manligt könskodat. Förhoppningsvis kan studien bidra till att
starta en diskussion som i förlängningen kan förändra dagens förhållanden.
Eftersom jag på det stora hela
tycker att Anderssons avhandling är bra vill jag bara kort påpeka att jag
tycker analysen skäms något av en otydlig rubriksättning och en inkonsekvent
användning av tempus i den löpande texten. Dessutom finner jag lite för många
syftnings- och meningsbyggnadsfel. Detta är emellertid att betrakta som
randanmärkningar och kritiken framförs mest med hänvisning till att jag tycker
språket är viktigt.
Andersson avslutar avhandlingen med
att resonera kring uppslag till angelägen framtida forskning. Där skulle jag
vilja lägga till några aspekter. Avhandlingen får mig osökt att tänka på
polisens relation till ”de andra”, till det så kallade buset som utgör själva
motivet för polisväsendet. Det vore angeläget att närmare undersöka polisens
definition av brottslingen. Vem letar polisen efter egentligen? Och efter vilka
kriterier och behov regleras tilldelningen av ekonomiska medel för
brottsbekämpning? Mellan raderna i avhandlingen finner man att brottslingen
ofta görs till någon som stryker omkring i samhället, företrädesvis på natten.
Faran finns att en sådan definition, med tanke på hur det ser ut i samhället
idag, blir en form av maktutövning relaterad till etnicitet, klass och genus.
Kriminalitet förknippas vanligtvis med en underklass av invandrare, arbetslösa
och med en rå typ av manlighet. Följden av detta kan bli att vissa kategorier
av människor lättare än andra betraktas som misstänkta, vilket torde påverka
deras beteende. Frågan jag ställer mig är om inte det största hotet mot dagens
samhälle kommer från en respekterad, vit, man i kostym, med makt och
inflytande. Om jakten på ekonomiska brottslingar prioriterades kanske polisens
könskodning skulle kunna förändras radikalt och väldigt snabbt?
Avslutningsvis vill jag säga att
jag betraktar Anderssons avhandling som ett angeläget bidrag till den svenska
genus- och maskulinitetsforskningen. Den förtjänar att läsas både inom och
utanför akademin, inte minst av alla som jobbar med jämställdhet i arbetslivet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar