Allt fokus riktas idag mot avvikarna från det som uppfattas vara det normala, vilket gör att många glömmer att "normal" är ett slags slaskkategori som rymmer alla som inte utmärker sig åt något särskilt håll. Den stora gruppen normala människor ser vid en ytlig betraktelse ut att likna varandra, men det är i hög grad en konsekvens av att vi talar så mycket om avvikarna och deras egenskaper. Vill vi förstå samhället och hur det kan göras mer hållbart behöver vi förstå att det enda som förenar gruppen (som uppfattas vara) helt vanliga människor är att de saknar just de egenskaper som gör att avvikarna betraktas som avvikare. Skillnaden mellan avvikare och normala är inte att avvikarna har problem och att normal saknar problem.
Att vara normal är ingen diagnos, men kanske det borde bli så? Människor tillhör kategorin normala, inte för att de är bättre eller saknar problem, utan för att de saknar de egenskaper som skulle kvalificerat dem för en diagnos. Liksom avvikarna (från normen) har alla normala människor en hel massa egenskaper och alla är inte positiva, vilket man lätt får för sig när allt fokus riktas mot avvikarna och deras problem, som långt ifrån alltid handlar om några egentliga problem. Diagnoserna handlar nämligen i hög grad om att sätta ord på och kategorisera problemen kopplade till olika svårigheter av att leva i ett samhälle anpassat efter normala människors egenskaper och problem. I ett annat samhälle skulle andra individer än de som idag får en diagnos, eller inte diagnostiseras, betraktas som normala och avvikare.
Genom att fokusera på avvikarna från det som uppfattas vara normalt, vilkas egenskaper beskrivs i detalj för att kunna ge dem en diagnos och i förekommande fall stöd och medicin, finns en risk att den stora gruppen människor utan diagnos invaggas i tron att de är ensamma om sina problem. Om det gjordes en ordentlig undersökning av alla utan diagnos är det mycket möjligt att den skulle visa att det är mer som förenar oss människor än vad som skiljer oss åt. Redan av det vi vet idag är det uppenbart att vi människor är olika, och att olikheten är det som förenar oss. Vi vet också att många egenskaper som idag diagnostiseras tidigare sågs som tillgångar, alltså att problemen är kontextrelaterade och egentligen inte handlar om individen, utan om vad dagens samhälle gör med vissa människor med vissa egenskaper.
Mycket talar för att gruppen normala består av en lång rad underkategorier, samtliga med sina problem och förtjänster, precis som alla de som idag diagnostiseras, det är bara det att dessa inte uppfattas som samma typ av problem som de som kategoriseras. Betraktar man diagnoserna på det sättet blir det förhoppningsvis enklare att se hur trubbigt det verktyget är. Och riktas fokus mer mot samhället och vad det gör med alla som lever i det skulle det definitivt bli enklare att förstå hur man kan hjälpa olika människor. I ett mer tillåtande och mindre produktions- och tillväxtfixerat samhälle skulle fler människor kunna finna sig tillrätta och slippa få problem, och då skulle kostnaderna, för diagnostisering, medicinering och olika typer av stöd, som idag läggs på att anpassa alla individer efter en allt snävare norm, kunna läggas på insatser för att anpassa samhället efter olika människors skilda behov.
Eftersom antalet diagnoser ökar över tid, tillsammans med samhällets kostnader för det sättet att tänka och agera, når vi förr eller senare en punkt där det blir billigare att ändra på samhället som ger upphov till problemen, än på att medicinera ett växande antal grupper med avvikare för att få dem att passa in i normen, som över tid tenderar att bli allt snävare och som därför ger upphov till allt fler problem.
Stannar vi upp och tänker efter tillsammans finns det massor som talar för att vi alla har mer att vinna på att lyssna på varandra och arbeta gemensamt för att skapa ett samhälle där ingen betraktas som normal eller avvikare, (alltså ett samhälle där alla betraktas som människor, med allt vad det innebär) än på att skapa skillnader mellan oss som bara existerar i våra föreställningar och som kräver en växande apparat för kategorisering och diagnostisering vars kostnader ökar exponentiellt.
Möjligen skulle även rädslan för främlingar och synen på invandrare kunna mildras om vi tänkte mer inkluderande. Nu är det som att alla människor vars yttre olikhet i relation till (den allt annat än homogena och högst föränderliga) gruppen infödda svenskar får många att betrakta invandrare som problematiska avvikare från normen, i behov av en diagnos. Historien har visat att konsekvenserna av det sättet att tänka är potentiellt katastrofala. Att kategorisera och diagnostisera kanske låter som något positivt, men det är i själva verket förenat med enorma risker för alla människor och det samhälle som ingen enskild klarar sig utan.
4 kommentarer:
Intressant betraktelse, Eddy. Vederkvickande läsning!
Spontant synes mig steget//tankebanan kring att dra paralleller mellan mänskligt beteende kring att vara ’migrant’ respektive att ha en ’naturvetenskapligt baserad medicinsk diagnos’ som lite långt.
Likväl intressant att reflektera över variansen i det normala i att vara människa//mänsklig.
Och koppla det till samhällsnyttan i hur vi hantera saken.
Marginalnyttan med att vara (bygga ett samhälle som är) inkluderande och tolerant för det normala, medveten dess, varians torde vara större än att försöka beskriva ännu en typ av diagnos och i efterhand specialanpassa verksamhet/samhället för ytterligare en sak.
Fortsätt ditt fina arbete med att forska på och söka kunskap i dessa saker som en annan bara anar!!
Tack för uppmuntrande ord Magnus! Det jag vill är att utmana tankarna om varandra och vår syn på andra, och de gör ju ingen direkt skillnad mellan biologiska och kulturella skillnader. Jag tänker att det alltid är mer som förenar oss människor än som skiljer oss åt, men för att se och förstå det behöver vi lyssna på varandra. Lovar att fortsätta skrivandet. Det går (än så länge) inte att hindra, och bloggen är ett sätt att kanalisera flödet. Det som fungerar blir böcker eller artiklar, och det andra får leva sitt eget liv här.
Med lös anknytning till inlägget ovan: De som intresserar sig för bildning är minst sagt avvikare i dagens samhälle. Peter Kadhammar skriver i sin artikel med rubriken "I skendebatternas tid är ingenting längre på allvar" om det som man kanske skulle kunna kalla bildningsföraktets och fördumningens konsekvenser. I vårt land idag tror uppenbarligen fler och fler att det av den eviga freden präglade landet i norr är ett naturtillstånd. Mot denna starka övertygelse är det nog mycket lite utbildningsinstitutioner kan göra.
Ett sätt att definiera bildning är att se det som förmågan att förstå värdet av och äga förmågan att hantera mångfald, tänker jag. Och det skulle skolan kunna jobba med, om vi gör upp med synen att kunskap är något som produceras.
Skicka en kommentar