Man blir inte smartare för att man studerar, men har man tillgång till kunskap (och förstår vad det innebär att veta något samt har byggt upp kompetens att använda insikterna) ökar chansen att man kommer att kunna ta kloka och långsiktigt hållbara beslut. Studerar man på högskolan enbart för att få betyg och en titel och därför fokuserar mer på att ge lärarna vad man tror att de vill ha – för att så snabbt och effektivt som möjligt passera genom utbildningen – än att engagera sig i och ta eget ansvar för lärandet som utbildningen skapar förutsättningar för, är risken överhängande att man blir dummare. Och om andelen i befolkningen som tror att en titel säger något om innehavarens faktiska kunskaper och kompetenser, ökar kommer den generella fördumningen att eskalera snabbt i samhället. Problematiskt nog har vi byggt ett utbildningssystem där fokus riktas mot just (produktionen av) titlar. Det är vanskligt att uttala sig om vad som beror på vad men det är ett faktum att vi idag ser allt tydligare tecken på en fördumning i samhället, som till exempel tar sig uttryck i att efterfrågan på ledare som lovar runt men håller tunt och/eller ljuger för att framställa sig själva och konsekvenserna av den förda politiken i en bättre dager än vad det finns empiriska belägg för, är så stor.
I min bok En svanesång för universitetet argumenterar jag för att försöken att målstyra och kvalitetssäkra högre utbildning leder till en förflackning av kunskapen och en utarmning av förmågan till kritiskt tänkande. Orsaken till att det blir så är att när fokus riktas mot produktionen av nyckeltal och det ekonomiska resultatet värderas högre än kunskapskvaliteten, kommer lektorernas oro över försämrade villkor att skapa förutsättningar för studenternas lärande och sin egen kunskapsutveckling att betraktas som ovidkommande klagomål från representanter för ett särintresse. NPM är motsatsen till allt som gör högre utbildning högre och universitetet till ett universitet. Det sättet att organisera för lärande och kunskapsutveckling leder nämligen till att högskolan befolkas av allt fler chefer, ekonomer, jurister och administratörer (som förväntar sig högre lön än lektorerna och som dessutom kräver att det finns möjlighet för dem att göra administrativ karriär). Och kostnaderna för detta tas från den summa som lärosätena får för att bedriva undervisning, vilket gör att tiden som lärarna kan lägga på undervisning minskar snabbare och snabbare för varje år eftersom fler och fler ska dela på pengarna som tidigare – på den tiden när universitetet tog bildningsuppdraget på allvar och den akademiska friheten respekterades – uteslutande gick till lärarnas löner, av den enkla anledningen att kollegiet på den tiden hade makten över definitionen av vad som är högskolans kärnuppdrag. Eftersom de som ansvarar för formen och ekonomin idag värderas högre än de som arbetar med innehållet, försvagas själva fundamentet som hela det akademiska bygget vilar på mer och mer för varje år som går.
Om kunskapen inte värderas högre än vad som fallet i dagens samhälle kommer kostnaden för att upprätthålla ett utbildningssystem som faktiskt ger oss kunskap av hög kvalitet, förr eller senare att betraktas som en mer eller mindre onödig kostnad, vilket i sin tur leder till att fokus riktas ännu tydligare mot en kostnadseffektiv produktion av betyg och examina. Och eftersom linjens chefer har met makt än forskarna och lärarna i kollegiet kommer högskoleledningarna först att göra sig av med lärare som liksom jag försvarar kunskapen och kvaliteten och riktar kritik mot försämrade förutsättningar att bedriva akademisk undervisning och vetenskaplig forskning. Men eftersom den oantastliga administrativa apparaten likt en gökunge kräver mer och mer av resurserna som på grund av effektiviseringsavdraget krymper år för år, är det i en sådan värld med sådana värderingar bara en tidsfråga innan AI tar över lärarnas arbete.
Akademiska kulturer växer liksom all kultur fram mellan människor, och ju fler som intresserar sig för och engagerar sig i det som händer på högskolan, desto bättre blir förutsättningarna att skapa kunskap och försvara bildningen och den akademiska friheten. Problemet är att människor inte är helt igenom rationella och därför oundvikligen tar många beslut grundade på känslor. Och eftersom tiden som finns för analys och eftertanke hela tiden krymper blir det svårare och svårare att förstå, försvara och använda kunskapen och den intellektuella förmågan. Människan är dessutom av naturen lat. Om vi inte förstår eller accepterar dessa faktum och inte bryr oss om konsekvenserna av det vi vet, är risken överhängande att AI inte bara tar över lärarnas, forskarnas, journalisternas och författarnas arbete, utan även "lärandet" och "kunskapsutvecklingen".
Jag har alltid sett det som att det är humanioras uppgift att bjuda motstånd mot en sådan utveckling, genom att förfina människors unika förmågor. Jag är ingen konspirationsteoretiker och tror inte att det är därför som humaniora är det man skär ner på först när flödet av pengar till universitetssektorn sinar, jag konstaterar bara faktum. Det spelar ingen roll vad som beror på vad, det viktiga är hur vi ser på förändringen och vad vi kan och vill göra för att försvara det vi tror på. Kunskap och lärande är som jag reflekterat över i en tidigare bloggpost som muskler och kondition, alltså förmågor som var och en måste erövra på egen hand och som bara kan hållas aktuella och relevanta genom ansträngning. Det finns inga genvägar till kunskap, och definitivt inte till förmågan att ta kloka beslut. Därför är implementeringen av AI på allt fler områden så skrämmande.
AI kan och kommer därför aldrig att ta över. AI saknar nämligen och kommer aldrig att kunna skaffa sig unikt mänskliga erfarenheter och egenskaper. Det finns dock en överhängande risk att människor av dumhet och/eller lathet slutar tänka själva och lämnar över makten till (ägarna av) algoritmerna. Och den dagen när AI driver utvecklingen har vi inget samhälle längre, då lever vi alla i en steril och iskall mardröm.
En fördumning i samhället; ja, verkligen. Allmänbildningen måste vara den sämsta hos gemene man på många årtionden. Vilket givetvis måste förnekas och förklaras bort. Var är bokläsarna, kulturintresset, intresset för sammanhangsskapande bildning? Tror i grunden att gemene man inte är så intresserad av bildning längre i Sverige. Vilket leder till uppfattningen om att x = min hemtrakt är y=världens centrum. Hemskt!
SvaraRaderaBloggförfattaren får gärna göra en liten exposé här om hur det kom sig att det borgerliga bildningsarvet råkade i vanrykte från och med 1960-talet i Sverige, till skillnad från i stora kulturländer i Europa. Skulle uppskattas!
SvaraRaderaJag önskar att jag hade svaret på den frågan, men det har jag inte och jag tror dessutom att det är vanskligt att leta efter syndabockar och enkla samband i en så pass komplex fråga som detta. Min forskning handlar om relationen mellan kunskap och kultur. Att bildningsträvan övergetts och vetandets värde devalverats är en konsekvens av alla tankar, ord och val som gjorts och hela tiden görs. Det ser helt enkelt ut som det gör, nu som då, för att det stora flertalet gjorde och gör de prioriteringar som hela tiden görs i vardagen som allt fler får allt svårare att gå ihop, även det beroende på prioriteringar.
RaderaJa, förstår. Men en hypotes som man skulle kunna ha är att i länder som Frankrike, England och Tyskland är intresset för humanistisk bildning per 100 000 inv. större än per 100 000 inv. i Sverige. Bortprioriteringen av en sådan bildning i vårt land är kanske ett resultat av en förmedling av en uppsättning värderingar som förts vidare genom generationerna sedan 1960-talet. Tror personligen att detta beror på ett flertal faktorer, specifika för Sverige. Dem behöver vi inte gå inte på här, utom en: den benhårda och trosvissa uppfattningen om att vårt land a. inte behöver lära sig av historien och därmed av humanistisk bildning, b. inte behöver lära sig av andra länder. Doxa och habitus enligt standardutförande. Trots många fina sidor hos vårt land, kan denna inställning enligt a. och b. vara en smula enerverande ibland. I synnerhet eftersom den rådande världsordningen står och väger. Vårt närområde kan mycket troligen bli skådeplats för både kamp om naturresurser och väpnad konflikt. Den mentala beredskapen för detta i "Landet Utanför" tycks trots detts inte vara så stor. Den som emellertid tror sig kunna rucka på så starka uppfattningar i folkdjupen, torde framstå som Don Quijote inför väderkvarnarna. Ty "min hemort är världens centrum, det händer inte här, och i övrigt är vi bäst!" Detta var inte ett inlägg från bloggförfattaren.
SvaraRaderaDet är även min uppfattning att kultur inte förändras i en handvändning, men jag vill ändå göra vad jag kan, dels för att förstå förutsättningarna för förändring, dels försöka göra vad jag kan för att bidra med tankar och verktyg som kan användas i arbetet med förändring. Det är som du pekar på svårt, men kapitulerar man händer ju ingenting, tänker jag.
Radera