Hur granskar man resultatet av en undersökning där forskaren tittat på något? Såg du verkligen det du påstår, är den enda frågan man kan ställa och frågan man bara besvaras ja eller nej. Verkligt viktiga forskningsresultat kräver en helt annan grundlighet i både planeringen av studien, insamlingen av empiri, analys och presentation av resultaten. Att tala om arbetet termer av tittande är förklenade och hotar att utarma respekten för forskningen som intellektuell verksamhet. Det är som upplagt för just den typen av debatter som just nu rasar i medierna om olika länders strategier för att hantera pandemin. Vem som helst kan titta på olika grafer och jämföra olika siffror från olika länder, och om forskare själva säger att det är vad de gör, hur ska allmänheten kunna förstå skillnaden?
Alla kan "titta" på saker och ting men forskning kräver år av utbildning, gedigen erfarenhet och en utvecklad förmåga till kritiskt tänkande. Vem som helst kan Googla och hitta uppgifter som kan användas i debatter med meningsmotståndare, men för att kunna föra ett intellektuellt samtal som leder till kunskap och fördjupad förståelse krävs mycket mer än så, av alla inblandade parter. Kunskap är en gemensam angelägenhet och både en förutsättning för och en integrerad del av demokratin. Därför är den här typen av förflackningar oroande. Diktatorer gör som de vill, men forskare har ett ansvar för allt de säger.
Hur blev det så här? Det finns naturligtvis inget enkelt svar på den frågan. Målstyrningen och effektiviseringen av forskning och högre utbildning leder dock oundvikligen till devalvering av ord och begrepp som tidigare borgade för akademisk kvalitet, så tanken att det kan vara en konsekvens av New Public Management är inte gripen ur luften. När vägen mot målet allt mer betraktas som en meningslös transportsträcka framstår det som smart att nöja sig med att titta på saker, men lyfter man blicken lite och skaffar sig överblick och fördjupad förståelse för samhället och kulturen inser man, även om man bara tittar, att tillvaron dräneras på mening och kunskapen utarmas om forskare inte förväntas göra mer än Kim Jong-il. Jag kräver åtminstone mer av mig själv och alla andra som arbetar med kunskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar