tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post9179246580731249744..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Frihet är ett lustigt ord som täcker ingenting, speciellt inte i skolanEddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-31033995057344759152013-12-04T11:42:44.773+01:002013-12-04T11:42:44.773+01:00Det är inte pedagogiken som är flummig, det är sko...Det är inte pedagogiken som är flummig, det är skolpolitiken. Problemen som visar sig i skolan är inte skolproblem, det är samhällsproblem. Du får det att verka som det finns enkla lösningar och att det går att lösa problemen inom skolan. Jag tror inte det. Lösningen ligger i samhällets syn på kunskap och offentlig förvaltning.Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-6985975497911674482013-12-03T13:04:55.502+01:002013-12-03T13:04:55.502+01:00argumentationen hänger inte ihop:
Det sägs att de...argumentationen hänger inte ihop:<br /><br />Det sägs att det fria skolvalet gynnar de redan priviligierade.<br />Därefter konstateras den låga nivån när eleverna börjar på universitetet.<br />Gynnade och priviligierade elever borde rimligtvis bli högpresterande på universitetsnivå genom de dubbla favörerna.<br /><br />Det har dock ej blivit fallet.<br />Vad beror då detta på?<br />Den dåliga kvaliteten på skolan kunskapsinlärning och den bristande ordningen drappar naturligtvis alla.<br />Även om de mest priviligierade eleverna sållades bort från "vanliga" skolor finns det ingen anledning att mindre priviligierade elever annars skulle rasa prestationsmässigt.<br /><br />I själva verket är det en argumentation som vann gehör på 70-talet varvid huvudpunkterna var politisk och bestod i att utjämna skillnaderna mellan olika elevgrupper.<br /><br />Mindre tryck skulle läggas på kunskapsinlärning och större på elevernas socialisering.<br />De elever som inte hade med sig ordning och reda hemifrån skulle inte straffas utan kraven sänkas.<br /><br />De priviligierade eleverna drabbades, men inte lika hårt eftersom de hade föräldrar som kunde kompensera för förfallet.<br /><br />Vi ser nu resultatet. Sverige sjunker som en sten i internationella mätningar.<br />Både de högpresterande och de lågpresterande.<br /><br />Det som fascinerar är att företrädarna för den äldre filosofin framhärdar.<br />Om man läser artiklarna finner man att det inte är oron för kunskapsförsämringen som framkommer utan att nivåskillnaden mellan olika elever består.<br />Receptet blir då: Ännu mer av det gamla.<br /><br />Det är värt att komma ihåg att denna inriktning i skolans verksamhet startade under tidigt 70-tal. För oss som varit verksamma inom den högre utbildningen har sänkningen av både kunskap- och ambitionsnivån hos eleverna varit tydlig under de senaste 40 åren.<br />Det avspeglar sig tydligast i nivån på lärarkvaliteten som är en direkt följd av tidigare sänkning.<br />Skolan blir därmed dubbelt drabbad av "flumpedagogiken"Anonymousnoreply@blogger.com