tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post6176755877543066431..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Den statliga värdegrundenEddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-72595709161466803132018-03-12T19:49:14.245+01:002018-03-12T19:49:14.245+01:00Vad som inte kan köpas för pengar ?
Själva markna...<br />Vad som inte kan köpas för pengar ?<br /><br />Själva marknads tänkandet gör också sitt till för att tömma offentliga livet på morlisk innekåll. En del av marknadens lockelse ligger i att den inte sätter sig till doms över de preferenser som den tillfredsställer. Den frågar sig inte om ett visst sätt att värdra saker är bättre eller mer vällovligt än ett annat. Marknader pekar inte finger. Den skiljer inte mellan höga och låga preferenser.Denna icke dömande inställning till värden utgör kärnan i marknadstänkandet och kan förklara mycket av dess dragningskraft. Men vi har betalt ett högt pris för vår ovilja att befatta oss med moraliska och andliga frågor samtidigt som vi tömt det offentliga samtalet på moralisk energi och bidragit till den teknokratiska,förvaltande politik som kommit att prägla samhället.<br /><br />prof. Michael J. Sandel<br /><br />Eftersom det är Europas kultur år 2018 har get mig i uppgift att gå genom Tysk klasisk filosofi från Kant,Fichte,Schelling och Hegel får att begrunda de premisser av europeisk identitet och kultur. Om du har problem eller påtryckningar for frispråkiga komentarer då kan vi avstå från reflektioner och betrakta det som Knausgård månologer och låta dig skriva när din livssituation i formen "dagbok" men jag tror inte på det ensama konceptet. Vi vet från historisk erfarenhet hur det gick 1936-1945 när man är indefferent och inte bryr sig trots att det var demokratiska val och allt var laglig. Eller hur ?<br /><br />ORA ET LABORA / predrag<br />Alan Fordhttps://www.blogger.com/profile/18145656617531585004noreply@blogger.com