tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post6144430057212779381..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Flöden kan aldrig kontrolleras, bara reglerasEddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-20669509556550269862019-02-14T21:14:20.400+01:002019-02-14T21:14:20.400+01:00Ja, det är möjligt. Jag tänker mig en flod som rin...Ja, det är möjligt. Jag tänker mig en flod som rinner neråt av egen kraft, till skillnad från en kanal med pumpar. Tänker att det är skillnad mellan att kontrollera att på förhand definierade mål nås och att hantera rörelse som kan och får ta sig fram där det går, när det går och så länge det går. Skillnad mellan att uppnå mål och upptäcka nya vägar fram och in i det okända.Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-67224442789825656072019-02-14T20:21:06.381+01:002019-02-14T20:21:06.381+01:00Det är oklart vad du menar med reglering. Reglerte...Det är oklart vad du menar med reglering. Reglerteori heter control theory på engelska, reglering och kontroll är väldigt närbesläktade. <br /><br />Kontroll förstår jag som att du menar "målstyrning", tekniskt alltså reglering med återkoppling, servo. Men bara reglering brukar vara med ett börvärde, något måste man reglera mot. Dvs reglering försöker styra mot ett börvärde, annars är ju reglering meningslöst om det inte finns en referens ... vilket gör ditt inlägg lätt obegripligt. Det finns alltså potential för förtydliganden, och det är ju alltid trevligt. Det är kanske något annat än reglering du egentligen menar? Camillanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-85359803189701846502019-02-13T09:09:37.965+01:002019-02-13T09:09:37.965+01:00Det här är första avsnitt av texten om häst tränin...Det här är första avsnitt av texten om häst träningen !<br /><br />Det är lätt att samarbeta!<br /> <br />Motivation och entusiasm är nyckeln till en harmonisk träningsrelation.<br />Bakom varje inlärningsmål finns en anledning till att nå detta mål. Den anledningen skapar din inre drivkraft. Från det motivet växer den egentliga motivationen fram, drivkraften att nå målet. Nyfikenhet och intresse, belöning och grupptryck är till exempel väsentliga motiv i läromiljön.<br />Nyfikenhet och intresse bildas inom individen, motivationen kommer ifrån den som lär sig. Den genereras inte utifrån. Det kallas för intrinsisk motivation. Grupptryck och belöning däremot är faktorer som bildar motivation utifrån. Då kallas det extrinsisk motivation . Intrinsisk motivation kallas även primärmotivation, extrinsisk sekundärmotivation.<br />Om en belöning ska bli intressant för djuret måste den tillgodose ett behov. Djur arbetar för foder, glädje, omtanke och uppskattning. De jobbar gärna för favoritövningar, dvs övningar som förstärktes tidigare och därmed fick belöningskaraktär i sig själv. De jobbar för att lyckas och möjligheten att kunna lösa problem själv. De växer med varje övning och utvecklar sina egna förmågor.<br />Belöning är så mycket mer än mutor. Belöning skapar den nödvändiga förmågan att förstå en övning och prestera ifrån en inre motivation.Alan Fordhttps://www.blogger.com/profile/18145656617531585004noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-5190162430461693752019-02-13T09:02:39.726+01:002019-02-13T09:02:39.726+01:00Här berättas om träningen av hästar som behandlas ...Här berättas om träningen av hästar som behandlas mera humant och respektfullt än våra barn i den institutionella,tvångstyrda skolan. Motivation för lärande kan vara INTRINSISK som är inneboende,immanent eller Extrinsisk(extern,utomkropsligt).<br />Den andra observation är att sedan Plutarhs dagar och agrara kognitiva revolutionen finns en bild och metafor av förädling av växter och naturen som kan tillämpas på människan som förvandlas från vilde till kulturell varelse.Sedan dess har pendel gått från Russos hyllning till vilden och folkets kultur till tysk massiv bildungs ideal som en nödvändig behov av skolad arbetskraft i industriell utveckling.<br />I våra dagar jag ser bara en tendens där kapitalets behov av att vältra kostnad för nödvändig produktion på hela samhället så billigt och effektivt som möjligt.Så som i himmelen så ska råda på jorden!<br /><br />predrag <br /><br />För att en belöning ska vara just en belöning på sikt gäller några regler.<br />Valet av rätt belöningsfrekvens är oftast avgörande för ett motiverat samarbete. För mycket och för enformigt belönande tråkar ut den som vill lära sig och leder till att ett beteende blir allt sämre utfört och alltmer sällan förekommande. För få förstärkningar är ingen tillräcklig motivation att utföra en övning. En optimal förstärkningsfrekvens är alltså nyckeln till ett motiverat samarbete.<br /> <br />Belöningen måste vara varierad och spännande. Olika fodersorter och -mängder, variationer genom kelstunder och lek är viktiga faktorer för en framgångsrik träning.<br /> <br />Övningen borde under träningens gång blir alltmer självklar. Den som fortfarande måste belöna en tonåring för att hen knyter sina skor självmant har uppenbart gjort någonting fel. Belöningar som fortsätter efter att djuret förstått och befäst övningen är inte bara överflödiga utan också ineffektiva.<br /> <br />Att hitta rätt belöningsfrekvens är lika avgörande för en hållbar träning som nödvändigheten att entusiasmera djuret just inför den rådande övningen.<br />Stämmer allt får man motiverade djur som tänker och agerar självständigt. De kommer att tycka att samarbetet med människor är skoj och utför sina uppgifter med glädje och entusiasm.Alan Fordhttps://www.blogger.com/profile/18145656617531585004noreply@blogger.com