tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post5660880561853902262..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Att inte veta. Det enda sant vetenskapliga förhållningssättet!Eddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-15549930503850915142011-02-19T15:44:07.303+01:002011-02-19T15:44:07.303+01:00Marie, ditt inlägg hittade jag i skräpposten. Märk...Marie, ditt inlägg hittade jag i skräpposten. Märkligt? Nåväl, du är välkommen med synpunkter. Och jag återkommer definitivt till fenomenologin framöver, och det jag tänker närmast på är dess koppling till posthumanism. Som jag ser det finns ingen motsättning. Det gäller bara att hitta kopplingarna. Det känns som en spännande utmaning! På återhörande!Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-59919851719251767732011-02-19T13:54:18.605+01:002011-02-19T13:54:18.605+01:00Annika, du gör mig uppmärksam på viktiga saker. Oc...Annika, du gör mig uppmärksam på viktiga saker. Och du bemöter mig på just ett sådant intresserat, kritiskt men förstående sätt som jag menar kännetecknar ett konstruktivt samtal. Mitt svar blir dock för långt, och frågan är allt för viktig för att gömmas i kommentatorsfältet, så jag sätter mig nu och skriver en ny bloggpost där jag förtydligar det jag skrivit ovan. <br /><br />Dina tankar bidrar till att skärpa mina tankar = Kunskap i mellanrum!Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-90612003478828753872011-02-19T10:23:17.707+01:002011-02-19T10:23:17.707+01:00Hej! Väldigt bra för min del att du tog upp fenome...Hej! Väldigt bra för min del att du tog upp fenomenologin, nu fick jag en utmaning. Märker så klart att det är mycket jag skulle vilja skriva när fenomenologin kommer på tal men då upptäcker jag att det inte är helt lätt att formulera. Tänker då att det absolut är dags för mig att skriva mer, att bara läsa duger inte. Förstår ännu mer det skrivna språkets innebörd när jag upptäcker att jag kommit långt bort ifrån det. Det är frustrerande att inte med lätthet kunna uttrycka mig här om fenomenologin. Kommer definitivt också försöka vistas mer i fenomenologiska rum, att samtala om fenomenologin och få syn på mig själv i mötet med andra. Tänkte att denna bloggpost kanske kunde komma att bli ett fenomenologiskt rum. Eftersom mina kommentarer på din blogg ändå utgår väldigt mycket från min levda erfarenhet av min fenomenologiska process med ”Att vara eller inte vara (kvinna) i åkerinäringen” så slår fenomenologin ofta an tonen när jag försöker förstå det du skriver. Därav kommer ju de tidigare kommentarerna om den levda kroppen och frågor om människan. Skulle på sätt och vis effektivisera mina kommentarer, tänker jag. ”Ohh, no! Effektivitet!. ” Tänker jag genast efter men jag antar att det är det som siffrornas värld gör med en. Hoppas på att det är så att eftersom jag är medveten om det så blir det inte så farligt. Lämnar garanti på att jag även kommer att lämna kommentarer på blogginlägg där jag känner att fenomenologin inte spelar huvudrollen. <br />Utifrån det som skrivits här, i och kring dagens bloggpost,kommer jag att tänka på analysen i mitt ovan nämnda arbete, där reduktionen är ett begrepp som jag försöker förstå tillsammans med min process. I vilken utsträckning är det möjligt att ”skala av” de teorier och förgivettagande som finns i världen, i vilken utsträckning kan jag sätta parentes om teorierna och begreppen, exempelvis om ordet kvinna? Det försöker jag förhålla mig till och tänker att jag nu har kommit en liten bit av den förståelse som jag kan skapa mig av reduktionen. Merleau-Pontys syn på reduktionen är att den är en förundran inför världen, en stämning av främlingskap inför världen. ”/…/ först när vi upphör att ta verklighetens struktur för given finns möjligheten för en sannare karaktäristik av den. Först då kan vi närma oss en god tvetydighet, en äkta mångtydighet.” (Lovtal till filosofin, s. 26; 2004). Återkommer som sagt med fenomenologin hit. Trevlig helg!Marie Bhttps://www.blogger.com/profile/04609172982728071057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-34756880232907490662011-02-17T07:10:35.862+01:002011-02-17T07:10:35.862+01:00Jag är inte med på att kulturvetenskapens mål är a...Jag är inte med på att kulturvetenskapens mål är att avskaffa sig själv. För mig låter det som att det finns en punkt, ett mål, som går att komma till och som innebär att det inte finns mer att få syn på. Att vi vid det målet skulle veta allt som är värt att veta om vad det innebär att vara människa i den här världen. Jag tror inte att det är så du menar, men det blir en paradox. <br /><br />/AnnikaAnonymousnoreply@blogger.com