tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post5543464846049013771..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Bildning behövs 1Eddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-42658295781535666702016-01-10T16:52:22.268+01:002016-01-10T16:52:22.268+01:00Håller med om att bildning måste tänkas brett och ...Håller med om att bildning måste tänkas brett och att naturvetenskapliga kunskaper självklart ska räknas in i begreppet också. Bredd är lika viktigt som djup, och inga luckor kan sägas vara okej. Kunskapen i centrum gäller inte bara för humaniora, viktigt att påpeka.<br /><br />Tänker på de så kallade långa vägens män, som läste till ingenjörer på fritiden, via Hermods. Det var också ett led i kampen för ett bättre liv, där kunskapen spelade stor roll. Och de klokaste människorna jag mött har nog varit naturvetare med goda insikter i humaniora. Jag försöker lära mig naturvetenskap och har gått en del kurser och läst massor, i just syfte att inte vara analfabet på det området. <br /><br />Tyvärr möter jag dock en hel del förakt bland naturvetare, som bygger på just tanken om naturvetenskap är samhällsbyggande, och att humaniora är meningslöst. Vår förre utbildningsminister gav tydligt uttryck för den synen på kunskap, att det är naturvetare som behövs och Svenskt Näringslivs rapport Konsten att strula till ett lågvattenmärke. Humanistiskt kunskap är också samhällsbyggande och den behövs för att ledare inte ska ta beslut som är historielösa, till exempel. <br /><br />Alla kunskaper är användbara och behövs, det är precis detta jag menar med bildning, att inte göra skillnad på förhand.Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-74752841041762518792016-01-10T15:46:20.181+01:002016-01-10T15:46:20.181+01:00Det där är väldigt intressant, och jag håller helt...Det där är väldigt intressant, och jag håller helt med om vikten av humanistisk bildning. Jag har inte läst hela SvD-artikeln än, men när jag kom till punkt två och tre noterade jag att det ser ut som det brukar när humanister talar om bildning. De talar bara om <i>humanistisk</i> bildning (och musik). Den klassiska bildningen innehåller också naturvetenskap: astronomi, geometri och aritmetik. Och det tror jag är en del av problemet med pratet om bildning i dag. Diskussionen är halv. Humanistisk bildning i all ära, men för att få en hel bild av världen och människans plats i den, krävs också kunskap och förståelse för naturvetenskap och ingenjörsvetenskap. Rena humanister, ursäkta att jag skriver det, har en tendens att vifta med handen när det gäller sådan kunskap. De ser den som statisk och automatisk på något sätt. <br /><br />Det är inte konstigt att människor vill utbilda sig till något som ger inkomster. Alla måste försörja sig, eller i alla fall de flesta. De som bar bildningsidealen tidigt, hade personliga förmögenheter, de behövde inte tänka på att försörja sig, de kunde ägna sig åt att leta kunskap.<br /><br />Att ha försörjning är viktigt för att kunna ägna sig åt att bara söka kunskaper. Man kanske därför skulle se på utbildning och bildning på flera sätt, och inte försöka lägga ihop dem till ett. De flesta behöver en utbildning till ett jobb som ger inkomster så man kan bo någonstans och har råd att äta och klä sig. Men om det uppmuntrades mer, tydligare, den livslånga bildningen. Den man kan ägna sig åt istället för att glo på TV, t ex, eller spela datorspel. Eller vad folk nu gör när de inte jobbar.<br /><br />Sen är det en annan sak som skiljer naturvetenskaplig och humanistisk bildning/kunskap. Den naturvetenskapliga/ingenjörska är <b>skalbar</b>. Om jag, som ingenjör, löser ett fysikalisk problem (som kräver både analytisk förmåga och kritiskt tänkande, vilket jag tillägnat mig via min ingenjörsutbildning fö) kommer det, utan ansträngning för andra, att gynna en massa människor. Men om jag läser Spinoza och får en massa aha-upplevelser och insikter som fördjupar min förståelse för olika tillstånd och tankar i världen, sammanhang, så kommer det bara mig till del, ingen annan. Kanske min familj som tvingas lyssna på mina entusiastiska utläggningar i frågan.<br /><br />Humanistisk bildning måste var och en skaffa sig. Och var och en behöver egentligen också skaffa sig naturvetenskaplig bildning för att få en hel bild av världen. Men ... de naturvetenskapliga kunskaperna är skalbara på ett annat sätt, kommer fler till nytta genom ett fåtals kunskaper. Det tror jag är en pedagogisk svårighet i sammanhanget.<br /><br />Camillahttp://triloger.senoreply@blogger.com