tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post5338667875201177573..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Bara bildning fungerar mot populism och faktaresistens 3Eddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-42292656176192873462016-12-13T09:50:49.753+01:002016-12-13T09:50:49.753+01:00En konspirationsteori pekar ut namngivna personer ...En konspirationsteori pekar ut namngivna personer och förklarar specifika skeenden. Jag försöker förstå förutsättningar för att bedriva forskning och undersöker olika sätt att se på kunskap. Det är stor skillnad. Jag talar inte om hur det är.<br /><br />Sedan håller jag med om att det behövs kunskap för att ta till sig och förstå kunskap. Det är en delförklaring som bör beaktas mycket mer än vad som är fallet idag. Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-11817340891377221612016-12-12T23:50:00.536+01:002016-12-12T23:50:00.536+01:00Konspirationsteorier? Det är komplicerat, när vanl...Konspirationsteorier? Det är komplicerat, när vanlig simpel enfald räcker som förklaring. Men kunskap som inte kommer med lösningar kan ju ingen vara rädd för, kunskap som inte implicerar handling, utan bara är. Ett problem är att man måste ha en viss kunskap för att känna igen den, och förstå den. Och där finns det möjlighet till stora gap.Camillahttp://triloger.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-75401443602701761452016-12-12T21:41:04.603+01:002016-12-12T21:41:04.603+01:00Jag vill se ett brett bildningsbegrepp och tyckte ...Jag vill se ett brett bildningsbegrepp och tyckte just därför Denciks tankar var viktiga. Kunskapen, setboll säga allt vetande som fungerar och kan användas för att förbättra livet på jorden, inte bara för människor, är viktig att värna, liksom den kritiska förmågan att reflektera även över de egna slutsatserna. Postmodernismen (i alla fall den tanketradition som jag intresserat mig för och skriver om) handlar om att undersöka vetenskapens förutsättningar. Ju närmare makten man kommer desto hotfullare blir kunskapen, om den inte rättar sig efter rådande ordning. Kanske kan det förklara något.Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-35362196442806252972016-12-12T19:01:49.341+01:002016-12-12T19:01:49.341+01:00Läste Denciks text häromdagen. Och imponerades av ...Läste Denciks text häromdagen. Och imponerades av att han nämnde att det inte räcker med den gängse, snäva, synen på bildning, dvs ämnen inriktade på humaniora. Han skrev <i>"Även biovetenskapernas, fysikens och de andra världsbildsdanande naturvetenskapernas grundprinciper behöver vara en del av det moderna bildningsinnehållet."</i> Jag tror det är första gången jag sett någon humanist faktiskt uttala det. Humanister brukar ha ett märkligt förhållande till begrepp som återkoppling och tidsfördröjning, de brukar prata om det som det är magiska fenomen, s a s. Så de behöver verkligen förstå världsbildsdanande naturvetenskapliga principer. Men, det jag egentligen tänkte på var det här med post-modernismen.<br /><br />Jag tänker att det snarare handlar om att <i>missbruka</i> eller <i>missförstå</i> det, och att missbruket av post-moderna teorier som är problemet, snarare än teorierna i sig. Om nu det människor fått för sig och hävdar, att sanningen är relativ t ex, så är ju det s a s "mätningen" av post-modernismen (jag är inte insatt alls i de teorierna, kanske använder jag fel ord) som är fel, normala, vanliga människors tillämpning och tankar är inte i linje med vad teoretikerna menade. <br /><br />En sak är lustig, en av många, och det är att engagemanget för skolan, Pisa och vad det nu är för tester, är enormt. Men sen när det kommer till högre utbildning, och att tillämpa kunskapen, då kryper föraktet fram. Du ska inte tro att du är något, för att du har kunskaper. Man undrar var i kedjan det hände. Alla engagerar sig i skolfrågor, grundskolan. När vänds det engagemanget till kunskapsförakt, det undrar man. För det är väl ändå kunskaperna som också diskuteras i grundskolan.Camillahttp://triloger.senoreply@blogger.com