tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post39256051658662659..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Bildning behövs 4Eddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-75995517660287818112016-01-14T14:49:43.150+01:002016-01-14T14:49:43.150+01:00Bildning, menar jag, kan bara och bör även vara et...Bildning, menar jag, kan bara och bör även vara ett vagt begrepp, liksom hållbarhet. För det handlar inte om en kanon, något exakt, utan mer en syn på och inställning till kunskap och lärande. <br /><br />Det handlar ju dessutom om missförstånd, och ett av dem är att det handlar om en viss mängd eller på förhand definierad kunskap. Bildning helt utan kunskap går självklart inte, men denna punkten handlar om ett bildat förhållningssätt till kunskap/lärande. <br /><br />Håller med om att det är ansträngande och att det ska så vara att tillägna sig bildning. Och det är dessutom ett arbete man aldrig blir klar med, det är en process. Jag vill betona ödmjukheten inför komplexitet och allt som man inte vet, allt som inte går att veta. Den som tror sig om att vara fullärd är inte bildad, det är så jag förstår eller använder denna punkt. Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-11904390787271920082016-01-14T13:41:49.362+01:002016-01-14T13:41:49.362+01:00Nu tycker jag saker, eftersom "bildning"...Nu <b>tycker</b> jag saker, eftersom "bildning" som begrepp eventuellt inte är väl definierat, utan aningens löst i kanten.<br /><br />Jag har faktiskt svårt att se hur bildning <i>inte</i> kräver kunskap och vetande. Inte nödvändigtvis en anvisad, i förväg bestämd form av kunskap eller vetande, inom i förväg bestämda områden, utan den kunskap förstås som man själv i kunskapstörst och bildningsiver försöker tillägna sig. Om ett uttryck för bildning är att veta att man vet smärtsamt lite, måste man veta något för att kunna veta det.<br /><br />När jag gick ut gymnasiet <i>misstänkte</i> jag att jag inte kunde all matematik, men jag kunde för mitt liv inte begripa vad jag i så fall inte visste, jag tyckte jag kunde ganska mycket. Det tycker jag förstås inte längre ... <br /><br />Jag tycker sambandet mellan kunskap och bildning är:<br /><br />bildning förutsätter kunskap, men kunskap förutsätter inte bildning.<br /><br />Eller ska vi säga "vetande" istället för kunskap. Ordet kunskap inbegriper på något sätt "kunnande", att man i alla fall har förmåga att använda kunskapen på något vis, vilket är lite mer än att bara upprepa vad man hört, att veta utan att förstå.<br /><br />Men det implicit dynamiska i bildning är tilltalande.<br /><br />De här tretton punkterna, förresten, intressanta, men några av dem, denna t ex om läsning, verkar på något vis vilja dölja den ansträngning, förvisso glädjefull, som det är att tillägna sig kunskap. Och då menar jag i meningen kunna förstå och använda och relatera och reflektera över. Det <i>är</i> en ansträngning att tillägna sig kunskap, bildning (och nu menar jag i den ordningen), precis som det är en ansträngning att behärska fotboll.Camillahttp://triloger.senoreply@blogger.com