tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post3458607432217535756..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Kort om: Kontroll, styrning, säkerhet och kritiskt tänkandeEddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-43482468920129800212015-09-10T09:54:33.261+02:002015-09-10T09:54:33.261+02:00Intressant reflektion Björn, som manar till eftert...Intressant reflektion Björn, som manar till eftertanke och som visar på frågans komplexitet. Varför och hur uppstår kulturella preferenser, och hur förändras de? Hur fungerar och samverkar kulturer? Kanske är elevernas antipluggkultur en raktion på styrningen och kontrollen? Kanske är det fullt logiskt. Vi tar för givet att alla vill lära, och att vägen fram är kontroll, men vet vi att det är så? Vet vi att alla verkligen vill lära sig det som skolan lär ut, det som betygssätts? Kanske lär vi istället barnen att acceptera regler och styrning och kanske är enti-pluggkulturen en sista, desperat reaktion av motstånd. Som bryts ner med mer kontroll, fler regler, tydligare pedagogik och betyg allt längre ner i åldrarna. <br /><br />Det är inga enkla frågor, inte på något sätt, men just därför oerhört viktigt att tänka mycket mer på detta än på enkla lösningar, som kanske visar sig förvärra problemet. Betänk att vi ännu inte sett några tecken på att kunskapsrasen avtagit ... Är det då mer av samma som vi SJÄLVKLART behöver? <br /><br />Jag har inga svar, men frågorna är å andra sidan minst lika viktiga. Ibland till och med viktigare, men idag är det svar vi söker, svar på frågor som kanske inte ens är några frågor, svar på felställda frågor och lösningar på problem som ibland är orsakade av svaren och lösningarna.Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-5993472686748506672015-09-09T20:47:15.547+02:002015-09-09T20:47:15.547+02:00Vad händer om man kombinerar en kvävande kontroll&...Vad händer om man kombinerar en kvävande kontroll'kultur' uppifrån med en sort 'kultur' i vissa kretsar/skolor/områden som säger att det är ballt att inte lära sig något i skolan? Skolungar som bestämt sig för att inte lära sig något i skolan, i den mån de ens är där? Kommer de här 'kulturerna' att krascha mot varandra, eller kan de löpa parallellt?Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.com