tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post2364715083074419438..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Om LUSTEN att lära och Lean production av kunskapEddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-18489093089724098802013-12-06T13:26:45.938+01:002013-12-06T13:26:45.938+01:00Känslan av uppgivenhet ligger nära till hands, det...Känslan av uppgivenhet ligger nära till hands, det råder ingen tvekan om det. Men om vi är många som vill något annat och som inser vad som krävs är det viktigt att vi gör vår röst hörd. Att blogga har två syften för mig, dels att bli av med frustration, dels att sprida tankar om hur det skulle kunna vara. En annan skola är möjlig, om och när dem som har makten förstår och gör vad som krävs. Den väg vi slagit in på nu är fullkomligt förkastlig!Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-71607613425343493892013-12-06T13:19:35.442+01:002013-12-06T13:19:35.442+01:00"När ingen talar om vad kunskapen ska använda..."När ingen talar om vad kunskapen ska användas till och när betygen, det vill säga formen, är viktigare än innehållet, klart att lusten försvinner då." <br /><br />Har det inte alltid varit så här?<br /><br />"Alla utom vi som är lärare och befinner oss, ensamt ropande, i mitten har fokus på betygen och examen. Ingen utom lärarna är intresserad av kunskapen, innehållet och vägen fram."<br /><br />Det kanske är så på universitetet - min erfarenhet är iofs att det inte är så där heller - men på gymnasiet finns det hur många som helst som bara kör och bryr sig inte om kunskap. De tror att de bryr sig för det brde de göra, men egentligen gör de det inte.<br /><br /><br />"De ger av sig själva och brinner för sitt arbete, men detta gör de trots att systemet ser ut som det gör, inte för att skolan är organiserad som den är." <br /><br />Är inte organisationen av skolan en del av systemet? Den är organiserad för att producera inte stimulera. Den har fortfarande samma stela 1800-tals konstruktion där vi skulle skolas in till fabriker. Tanken om den fria individen ala John Dewey eller Rousseau har alltid varit mer en utopi än verklighet. Förvisso är Svensk skola bra på att "ge utrymme" och vara allmänt liberalt inställd i sin syn på individen/barnet men MYCKET finns att göra. Låt mig bara räkna upp några saker. Sättet man sitter i klassrummet, sättet man använder lärobok på, sättet man har genomgångar som dödar själen och sättet lärarkollegiet ofta inte har förmåga att vara självransakande, det är alltid någon annans "fel" (läs: rektorn, eleven, salarna, politikerna, ekonomerna, lokalerna, lönerna osv osv).<br /><br />"Variation kräver mer tid och större marginaler. Ska man införa ett moment av lust i skolan måste man släppa på kontrollen. " <br /><br />Hur gör vi detta i Björklund tider? Han kommer ta oss tillbaka till stenåldern med sina billiga poäng. Låt mig tillägga att Baylan inte har mycket att komma med heller. Lama hela bunten är de. Sitter och vaktar röster istället för att sticka ut hakan, tro på sig själv och visa vad man går för. Nångon form av skyttegravspolitik är detta, med skolan, eleverna och kunskapandet som största offret. Sorgligt... Usch!Mnoreply@blogger.com