tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post171258201040768042..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Läxor och synen på kunskapEddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-51714799128923773492015-06-29T20:54:37.164+02:002015-06-29T20:54:37.164+02:00Ett stort problem med "läxforskning" och...Ett stort problem med "läxforskning" och annan skolforskning är att den uteslutande kommer från den engelskspråkiga sfären, samt den svenska. (I ett fåtal fall även våra grannländer, dvs. Norge och Danmark). Gå exempelvis igenom samtliga kommentarmaterial från Skolverket om ämnet svenska. Alla referenser kommer från dessa länder och kulturområden. Inga PISA-vinnare direkt.<br /><br />Inte en enda referens till finska skolan. ALLA i hela landet som håller på med skolfrågor, inklusive lärare, borde läsa Pasi Sahlbergs "Lärdomar från den finska skolan" (om ni inte redan har gjort det). <br /><br />Kan skolforskarna på Skolverket några andra språk?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-10200960155771579252015-01-01T20:56:33.911+01:002015-01-01T20:56:33.911+01:00Skillnaden mellan studenter och elever bör inte öv...Skillnaden mellan studenter och elever bör inte överdrivas. Kunskapen är allas ansvar och ska det bli kvalitet i lärandet måste det finnas en kollektiv överenskommelse i samhället. Och den som ska lära MÅSTE göra det viktigaste jobbet. Lärare på olika nivåer har olika uppdrag och jobbar på olika sätt, men ansvaret för kunskapsutvecklingen är alltid elevens och studentens, liksom lärarens. För en lärare är aldrig fullärd. Skolan och den högre utbildningen ser jag som en kollektiv process med kunskapen i centrum, inte en produktionsenhet som ska leverera betyg och examina. Det kan aldrig handla om för eller mot och det finns inga enkla lösningar! Utbildning och lärande är komplexa problem, det måste vi förstå och debatten om läxor är bedrövligt endimensionellt. Det oroar mig att ansvariga för skolan odlar en sådan syn på kunskap!Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-69185048329754434942015-01-01T20:18:11.658+01:002015-01-01T20:18:11.658+01:00Det är otydligt var du avser studenter (på högskol...Det är otydligt var du avser studenter (på högskolan) och elever (i grundskola och gymnasie). Själv tycker jag att fördelningen av ansvar bör vara väldigt olika på vuxna studerande respektive barn. <br />Jag tycker att det är bra att undervisning och lärande ses i ett helhetsperskeptiv. I det perspektivet bör elevernas sociala miljö vägas in: hur fungerar undervisning för elever som får stryk hemma, för de som lever med dyslexi utan att veta om det, för de som lever i familjer så fattiga att de inte har råd att äta ordentligt, för de med föräldrar som super?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-21320150014778190732015-01-01T11:20:20.868+01:002015-01-01T11:20:20.868+01:00#Ansvaret för lärandet ligger alltid hos den som v...#Ansvaret för lärandet ligger alltid hos den som vill lära och det är en av de viktigaste pedagogiska poängerna med läxor!" Så klokt och så sant. Du skriver att studenter mäter sin prestation i avsatt tid. Det känner jag igen. De mäter också prestation i färdig produkt. Ett löst problem i övrningsboken eller en korrekt översatt mening innebär att målet är uppnått - oberoende av om eleven kan lösa problemet eller översätta meningen. Helena von Schantzhttps://www.blogger.com/profile/04664908736179694972noreply@blogger.com