tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post116378468205101085..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Effektivitet som mål, eller medel?Eddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-18768989097288459772018-03-15T19:14:57.783+01:002018-03-15T19:14:57.783+01:00Tack Predrag! Ska läsa texten. Tror det ligger myc...Tack Predrag! Ska läsa texten. Tror det ligger mycket i detta!Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-26207305383181218652018-03-15T16:08:12.048+01:002018-03-15T16:08:12.048+01:00Allt detta stämmer men for att kunna förstå urspru...Allt detta stämmer men for att kunna förstå ursprunget av utvecklingen kanske man kan undersöka närmare medium som vi rör sig i som fiskar i vattnet fast de är inte häller medvetna om sin medium.Därför har jag lagt denna korta text av W.Benjamin som en möjligt reflektion och närläsning av nästan 100 år gammal analys.National ekonomer och stattsvetare har inte mycket att komma med utom sina beräkningar ock teorier som baseras på förfluten tid och alldrig blikar frammåt.Detta med att rika blir rikare har jag ingen problem med men när detta sker på bekostnad av flärtalet då är gränsen nådd. tex så här: http://www.terravivos.com/<br /><br />förtsättning av kapitalism som religion:<br /><br />Freuds teori hör också till denna kults härskande prästerskap. Den är helt kapitalistiskt tänkt. Det<br />bortträngda, den syndiga föreställningen, är – utifrån en djup analogi som fortfarande behöver<br />genomlysas – kapitalet, på vilket det omedvetnas helvete betalar ränta.<br />Den typ av religiöst tänkande som kapitalismen utgör har kommit till storartat uttryck i Nietzsches<br />filosofi. Tanken om övermänniskan förlägger det apokalyptiska “språnget”, inte till omvändelse,<br />synd, rening, bot, utan till en stegring som förefaller vara vidhållande, men som i sitt sista<br />anspänning är sprängande och diskontinuerlig. Därför är stegring och utveckling i betydelsen “non<br />facit saltum” oförenliga. Övermänniskan är den som anlänt utan omvändelse, den historiska<br />människan som växt rakt genom himlen. Denna sprängning av himlen genom en stegrad<br />mänskligvaro, som religiöst (också för Nietzsche) är och förblir det samma som ett skapande av<br />skuld, har Nietzsche föregripit. Och på liknande sätt Marx: den kapitalism som inte går att vända<br />om blir – med ränta och ränta-på-ränta vars funktion är skulden – till socialism.<br />Kapitalism är en ren kultreligion, utan dogmer.Kapitalismen har – som bör visas inte bara utifrån kalvinismen, utan också utifrån de övriga,<br />ortodoxa kristna strömningarna – utvecklats parasitärt på kristendomen i västerlandet på ett sådant<br />sätt att dennas historia i slutändan blivit historien om dess parasit, kapitalismen.<br />Jämförelse mellan å ena sidan olika religioners helgonbilder och å andra sidan olika staters sedlar.<br />Den ande som talar ur sedlarnas ornamentik.<br />Kapitalism och rätt. Rättens hedniska karaktär. Sorén Reflexions sur la violence, s. 262.<br />Övervinnandet av kapitalismen genom vandring. Unger Politik und Metaphysik, s. 44.<br />Fuchs: Struktur der kapitalistischen Gesellschaft.<br />Max Weber: Ges. Aufsätze zur Religionssoziologie 2 bd 1919/20.<<br />Ernst Troeltsch: Die Sociallehren der chr. Kirchen und Gruppen (Ges. W. I, 1912).<br />Se framför allt Schönbergs litteraturhänvisning under II.<br />Landauer: Aufruf zum Sozialismus, s. 144.<br />Besvären: en psykisk sjukdom som kännetecknar den kapitalistiska epoken. Psykisk (inte materiell)<br />utvägslöshet i armodet, vagantens och tiggarens munktillvaro. Ett tillstånd som är så utvägslöst<br />skapar skuld. “Besvären” är ett index för denna skuldmedvetenhet om utvägslösheten. “Besvär”<br />uppstår i ångesten över en utvägslöshet som relaterar till det gemensamma, inte en<br />individuell-materiell sådan.<br />Reformationstidens kristendom var inte bara befrämjande för kapitalismen, utan den omvandlade<br />sig till kapitalismen.<br />Metodiskt borde man härnäst undersöka vilka förbindelser pengarna under historiens förlopp haft<br />med myten, fram till dess att de ur kristendomen kunde dra på sig så många mytiska element att det<br />var möjligt att konstituera en egen.<br />Wergeld / de goda handlingarnas ymnighetshorn / en summa som man blir skyldig prästerna. Pluto<br />som rikedomens gud.<br />Adam Müller: Reden über die Beredsamkeit 1816, s. 56ff.<br />Sambandet mellan dogmen om den upplösande – och i denna egenskap oss samtidigt förlösande och<br />dödande – karaktären hos vetandet och kapitalismen: balansräkningen som det förlösande och<br />expedierande vetandet.<br />Alan Fordhttps://www.blogger.com/profile/18145656617531585004noreply@blogger.com