tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post9072742073283638958..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Balansen mellan individen och kollektivetEddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-31945019297863322872015-03-14T18:09:24.778+01:002015-03-14T18:09:24.778+01:00Det är genom misstag man lär sig, och genom att rö...Det är genom misstag man lär sig, och genom att röra sig nära gränsen. Jag har lärt mig massor av detta Christopher! Och frågan måste diskuteras, på olika sätt, i olika forum och av olika människor.Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-78461660557858331742015-03-14T17:22:53.890+01:002015-03-14T17:22:53.890+01:00Jag instämmer till fullo om att det generella prob...Jag instämmer till fullo om att det generella problemet är något som vi måste diskutera och analysera. Framförallt när högskolan som system alltmer blir riktat mot någon form av "kundnöjdhet". Då måste vi sätta stopp. <br /><br />Det enda jag hade att invända emot var användningen av mailet som citat. Både inom journalistiken, och framförallt inom forskningen, tänker jag att man noga måste be om lov innan man publicerar. Även om det är svårt för en utomstående att ta reda på identiteten, finns det ju en person bakom citatet som kan känna igen sig. <br /><br /> <br />Christopher Kullenberghttp://christopherkullenberg.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-32016143442579591302015-03-14T17:10:27.791+01:002015-03-14T17:10:27.791+01:00Nu har jag redigerat inlägget och tagit bort citat...Nu har jag redigerat inlägget och tagit bort citatet. Frågan kvarstår dock: Vart är svensk högre utbildning på väg, och hur försvarar man kunskapen mot olika typer av maktordningar som inte är intresserade av något annat än bibehållen makt?Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-23951767347744682552015-03-14T14:47:19.667+01:002015-03-14T14:47:19.667+01:00Med förutsättningslös menar jag så klart inte att ...Med förutsättningslös menar jag så klart inte att det skulle gå att stå helt fri från alla maktordningar och annan påverkan, självklart inte. Men det finns ändå gradskillnader, och transparens i argumentation och öppenhet för invändningar samt fokus på kunskap och innehåll öppnar ändå upp ett annat rum för samtal, som handlar mer om att förstå och fördjupa än om att fördöma eller leda i bevis. <br /><br />Det enda jag som lärare har makt över är bedömningen av enskilda uppgifter och inlämningar. Inget annat. Studenter har rätten att begära överprövning och ingen är utlämnad till en enskild lärare. I övrigt är jag och min verksamhet strikt kontrollerad. Och jag blir bedömd och kan hängas ut på sociala medier, vilket hänt kollegor till mig, av studenter. I utvärderingar nämns lärare ofta vid namn och anklagas för än det ena än det andra. Talet om den maktlöse och sårbara studenten har ingen grund för sig. Den lärare som försöker bevaka kunskapen blir ett problem, om inte studenterna köper argumenten och finner sig i det, vilket jag hittills och till min stora lycka inser varit fallet. Under andra chefred och med andra studenter har det dock vänts helt och hållet mot mig. <br /><br />Att citera någon korrekt och utan att någon enda, utom den som skrivit det som skrevs, vet vem det handlar om (eller ens om det är en verklig student), att det skulle vara etiskt problematiskt förstår jag inte, men jag vill absolut inte vara oetisk så jag är öppen för kritik och argument, vilket är vad jag menar är det förutsättningslösa i samtalet. <br /><br />Dessutom handlar detta inte om någon enskild, utan om generella problem som jag är långt ifrån ensam om att brottas med. Ingen enskild hängs ut. Alla som mailar till myndigheter vet (eller borde veta) att mailet blir en allmän handling. Därför tog jag beslutet, för att inte tala om problemet i allmänna ordalag, utan för att utgå från ett konkret exempel. Om den inställning och syn på kunskap och lärande som mailet ger uttryck för sprider sig, och det gör den om vi inte kan tala om detta, förvandlas högskolan snabbt till ett gymnasium. Det vinner ingen på. <br /><br />Det enda som har något att förlora här, som jag ser på saken, är jag. Ingen kan på laglig väg spåra citatet till någon individ, för handlingen skulle aldrig lämnas ut av myndigheten. Jag skriver dock här under eget namn, öppet och ärligt om det som bekymrar mig och det jag tror på. Vill ingen något illa! <br /><br />Vad gör jag för fel?<br />Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-50141153503266845532015-03-14T13:55:47.501+01:002015-03-14T13:55:47.501+01:00Fast det finns inga förutsättningslösa samtal.
D...Fast det finns inga förutsättningslösa samtal. <br /><br />Du skriver att du inte "känner" att du är i en maktposition som lärare utan att det är studenten som har makten. <br /><br />Men, just nu finns det någonstans en anonym student som har fått sitt mejl utlagt på en blogg som är tillgänglig för vem som helst, utan sitt medgivande. <br /><br />Forskningsetiskt är det mycket problematiskt. För just nu är det du som har makten över den enskilda, även om du känner dig maktlös inför en mera generell tendens inom akademin. <br /><br />Den enskilde ska inte offras för "the greater good". Christopher Kullenberghttp://christopherkullenberg.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-88091432196055965922015-03-14T11:48:34.571+01:002015-03-14T11:48:34.571+01:00Kanske är det så Christopher, jag känner mig osäke...Kanske är det så Christopher, jag känner mig osäker på det mesta i dessa dagar. Tanken var dock aldrig att skriva, varken om IS eller om mig och mina studenter personligen. Blogginlägget var mitt sätt att bringa reda i några tankar om generella frågor av allmänintresse. Det ligger i allas intresse att vi har ett utbildningssystem som förser samhället med kunskap. Och samma gäller i utrikespolitiken, det ligger i mänsklighetens (eller kanske livets på jorden) intresse att samhällen fungerar och erbjuder skydd.<br /><br />Idag har vi problem i skolan som bottnar i relationen mellan lärare och elev/student, och i politiken gnisslas det i relationen mellan dem med makt och pengar och alla vi andra. <br /><br />Några direkta kausala samband mellan högskolesverige och Mellanösternkonflikterna finns naturligtvis inte. Och en del av problemet som jag ser det är att vi idag bara anser oss kunna agera om vi kan presentera ovedersägliga bevis. <br /><br />Vill samtala förutsättningslöst om dessa frågor, och ibland är en tafflig bloggpost bättre än en vederhäftig artikel. Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-78514708515779147032015-03-14T11:22:25.637+01:002015-03-14T11:22:25.637+01:00Det är jag som tilltalas personligen.
Det är hä...<i><br />Det är jag som tilltalas personligen. <br /></i><br /><br />Det är här som problemet uppstår. Studenten mailade ju faktiskt bara till dig, inte som ett inlägg i en text som till slut kom att handla om IS. <br /><br />Kanske är det bättre att skriva om problemen på högskolan (i Väst) utifrån kollektiva erfarenheter snarare än individuella mailkonversationer.Christopher Kullenberghttp://christopherkullenberg.senoreply@blogger.com