tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post5344505331084932017..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: What's in it for me?Eddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-76712133788372284082018-02-19T18:23:59.425+01:002018-02-19T18:23:59.425+01:00I spåren av din återkommande tema "högre utbi...I spåren av din återkommande tema "högre utbildning",NPM och konsekvenser av förd politik var jag nödgad att läsa på lite för att komma till orsaken av problematiken.Det är min tolkning av tendenserna men du är direkt inblandad i produktionen och med det har kanske en annan aspekt av det hela.<br />Några teser:<br />-Universitet världen är inte isolerad från resten av samhället och berör alla medborgare.<br />-Sorbona 98' och Bologna 99' reformer ligger utanför EU komisionens ansvar med endå har påverkan på högre utbildnings utveckling och finansiering som ekonomisk makt i samarbete med MMF,ECB och VB.<br />-Finansiering av högre utbildning är varje lands ansvar men framställs som ekonomisk nödvändighet av ekonomins makter.<br />-Högre utbildnings historia som rättighet för alla har sin ursprung i Sovjetisk grundlag från 1936 och med det är en socialistisk "patent" som sedan dess utkämpar en kamp med den neoliberala strävan att förinta den socialistiska grunden och inkorporera denna verksamhet i marknadens osynliga makt och spekullation.<br />-Entreprenörs-driven universitet som ideologisk vurm för privatisering och ekonomins rationella iskalla beräkning per definition omvandlar kunskap till varan/tjänst där studenter betraktas som konsumenter och aktie ägare av sin egen kropp och "kunskap".<br />-Kärnan av NPM ideologi är föreställningen om distanseringen från ideologi(de-ideologisering) i form av expert styrning utan möjlig alternativ.Dagens NPM har också sin historia som grovt kan indelas i 4 faser.1)Från 1945 i årebyggnad och återhämtning 2)Konsolidering av välfärdsstaten 3)70'tals krisen och 4) 80'tals neoliberala offensiven som når sin zenit idag.<br />-I Europeisk kontext Sverige ligger på en extrem hög nivå av dekomodifikation(privatisering ovh outsorcing)som öppnar möjligheten till rekomodifikation av kapital placering i allmäna med säkert avkastning,riggad upphandling(laglig) och säker betalning(skattemedel).<br />Här behövs gränsdragning av demokratiska principer för förståelse av de två former for förvaltning av det almänna.<br />Allmäna bygger på principen om"lika tillgänglighet till alla medborgare med samma kvalitet,icke vinstdriven och solidarisk betald tjänst.För universitet humanistisk-bildnings värdegrund och autonom kritisk plats i allmän tjänst(homo universalis)<br />NPM är vinstdriven icke demokratisk företagande som jagar kostnader för att kunna skapa vinster på bekostnad av anställda,kvalitet och mångfald.Konsekvenserna av sådan ordning är standardisering och skapande av "högutbidad"reservarmen i kapitalets nästa förvandling i den s.k. kunskaps ekonomi.Initialt skapas en massproducerad och biligare arbetskraft i samförstånd med staten och facket(det ska råda fred på marknaden) för att i terminala fasen kamma hem avkastning och nästa akumulation.Det är så funkar kapitalismen som revolutionerar produktions kraffter och mänskliga förhållanden.<br />De som sporadisk följer trender har märkt att studenter från hela klotet studerar i USA som har höjt priserna sedan 80'talet med 400% och vi har anpassat priser till de utanför EU.Amerikansk diplom var ett tag hård valuta men nu försöker vi konkurera på denna marknaden och tendensen är inflation av kunskap som allting annat som produceras masivt,snabare och biligare.Bara faktum att buisnes med skolmarknaden ger bätre avkastning än läkemedelsindustri drar till sig spekullanter och lyckosökare från hela världen.Fallet med en amerikansk student som krävde pengarna tillbacka för att en Svenskt universitet inte har uppfylt vilkor och förväntningar i kontraktet talar sin tydliga språk vart är högre utbildning på väg.<br />Till om med min doter som går samhällslinje på gymnasium har "enreprenörskap" som ämne.<br /><br />mvh/predrag <br /> <br /> Alan Fordhttps://www.blogger.com/profile/18145656617531585004noreply@blogger.com