tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post5104926065977674115..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: En skola värd namnet 1Eddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-67693819950437782712016-06-18T10:54:20.843+02:002016-06-18T10:54:20.843+02:00Svarar inom kort i en ny bloggpost Thomas, för det...Svarar inom kort i en ny bloggpost Thomas, för detta är en viktig fråga som behöver lyftas! Och något enkelt svar finns inte.Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-71495667588679282242016-06-18T09:33:05.489+02:002016-06-18T09:33:05.489+02:00Som jag tänker (och som jag förstår du också tänke...Som jag tänker (och som jag förstår du också tänker) så är det väldigt svårt att odla ett konstruktivt meningsutbyte kring t ex skolan om man inte först synkar förståelsen av bärande/kritiska begrepp.<br />Och i skoldiskursen så är faktiskt ofta begreppet" kunskap" ett o-problematiserat koncept (eller i varje fall taget allt för mycket för självklart).<br />En del definierar (eller underkategoriserar) exempelvis förmågan att läsa, skriva och räkna som "kunskap".<br />Men dessa är ju mer av "förmågor/kompetenser", i att använda redskap för att införskaffa och utveckla all möjlig kunskap, en slags tankeredskap.<br />Om du ändå skulle försöka dig på att formulera begreppet "kunskap" i skolans kontext och sedan sätta det i relation till kunskap i vardag och för samhällets utveckling (i en mix av både offentliga institutioner, näringsliv och civilsamhället), hur skulle du då formulera dig?<br />Undrar<br />ThomasThomas de Mingnoreply@blogger.com