tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post4248812474706981787..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Tänker med Deleuze XIXEddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-32070043592499293092012-08-05T13:41:35.608+02:002012-08-05T13:41:35.608+02:00Utveckla gärna tanken Christopher.
Det sättet at...Utveckla gärna tanken Christopher. <br /><br />Det sättet att se på samhället har kanske brister som jag inte ser, och när du plockar upp och problematiserar tanken tvingas jag tänka vidare själv. <br /><br />Tror jag tagit till mig den synen på samhället och kultur för att mejsla fram och motivera valet av studieobjekt. Jag studerar och vill förstå kultur, för att jag "där" finner svar på frågor jag bär på. Och jag tror det är viktigt att sprda sådan kunskap. <br /><br />Men det är förmodligen inte nödvändigt att ha en sådan utgångspunkt för att uppnå det jag vill. Och att med näbbar och klor försvara en ståndupnkt bara för sakens skull är mig främmande. <br /><br />Hur tänker du? Vad finns och hur bör/kan man se på detta något?Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-57580514683730630122012-08-05T13:14:44.754+02:002012-08-05T13:14:44.754+02:00Funderar på en sak. Du skriver:
Samhället är eme...Funderar på en sak. Du skriver:<br /><br /><i> Samhället är emergent, det existerar på en eller flera skalnivåer ovanför människans interaktion med sina nära och kära, i vardagen. Kultur lever sitt eget liv, och förändras efter principer och premisser som utgår från överindividuell nivå.</i><br /><br />Om vi tänker Latour här, framförallt i <i>We have never been modern</i>, så är detta ett typexempel på den "moderna konstitutionen". Det vill säga att samhället tänks som en överindividuell, transcendent storhet. På samma sätt som vi tänker om naturen med sina lagbundenheter och sitt oberoende av "samhället". <br /><br />Jag är sympatiskt inställd till att tänka att det finns något som kallas samhälle osv. Men, ju mer jag funderar, desto mindre tror jag att så är fallet. (detta ska inte misstolkas som thatcherism; varken individer eller familjer finns heller).Christopher Kullenberghttp://christopherkullenberg.senoreply@blogger.com