tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post3349318284795156636..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Vem är bäst på skola?Eddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-66722120703378456882016-08-24T18:43:19.542+02:002016-08-24T18:43:19.542+02:00Jag tror på frihet, ansvar och tillit! Det gäller ...Jag tror på frihet, ansvar och tillit! Det gäller även fortbildning för lärare. Lärare ska lära, inte kontrolleras. Bara så kan ett verkligt kunskapssamhälle byggas, på intresse och viljan att veta. Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-80485143778553393192016-08-24T08:34:30.089+02:002016-08-24T08:34:30.089+02:00Vilken typ av fortbildning är det du främst syftar...Vilken typ av fortbildning är det du främst syftar på? Något som arbetsgivaren efterfrågar? Eller vad läraren själv är intresserad av då ju all typ av kunskap berikar läraren och förhoppningsvis sedan lärarens undervisning? <br /><br />När jag var klar med min lärarutbilding ville jag inte lämna universitetet. Jag hade ju visserligen jobbat som lärare under hela utbildningen men insåg att det är dags att få en riktig inkomst också och framförallt mer inflytande över planering genom att ha egna klasser, mer ansvar. (Jag är ju tyvärr inte heller tillräckligt smart för att få en anledning att stanna på universitetet för evigt som jag nämnt tidigare.) Såg framför mig att jag ändå kunde plugga på kvällar resten av mitt liv. Började så men det var tungt i längden att jobba heltid och plugga på kvällar trots att jag inte hade någon annan än mig själv att ansvara för. Det är som att heltidstjänster i skolan tenderar att äta upp en totalt. Förstår till fullo lärare som har familjer, dvs ett liv utöver lärarskapet, och ibland bara stänger av på arbetstid och gör minsta möjliga för att överleva. Behoven hos eleverna på skolorna är enorma. Det handlar ju i vardagen så lite om kunskap, så lite om undervisning, så lite om skola i den mening jag och många med mig skulle önska. Har jag någonsin haft ett samtal med kollega om ämnesinnehåll, pedagogik osv? Kommer knappt ihåg det. Barn och ungdomar mår så dåligt, fikar därför efter uppmärksamhet och gemenskap, att man är en förälder till dem. Det finns för lite kraft till koncentration. Läraren är nu i mycket en socialarbetare. Inget fel i det men då bör man inte samtidigt förvänta sig att läraren ska ta allt ansvar för elevernas studieresultat, dvs att liksom "lyfta eleven över alla jobbiga hinder" för att nå påtvingade mål. Lärandet gynnas inte av att lärare i första hand måste ägna sin energi och tid till att fåfängt och nästan grymt försöka få eleverna i ett skick att de överhuvudtaget är i stånd att börja ta minsta eget ansvar och att kunna koncentrera sig på att orka läsa, tänka och skapa något annat än sin egen ångest. <br /><br />Samtidigt kan inte lärandet börja annat än där elever och lärare just då befinner sig oavsett hur ogynnsam situation tyckt vara. Kan till och med tänka mig att just detta tillstånd kan vara en bra grund till verkligt meningsfullt lärarande. Man ser lättare igenom oväsentligheter när livet är mörkt och tungt. Man söker då mer efter kvalitet, det som håller och är meningsfullt och värt att veta. Men så kommer kursplanerna emellan och tvingar en till att arbeta mot mål som kanske just då inte är aktuella. <br /><br />Tänk att bara kunna följa nuet, göra det som är relevant just i stunden, tänk att få frihet att ta verkligt ansvar och att använda sig av sin egen personliga kunskap av den ständigt unika situationen man står i varje stund med varje människa. Där skulle lärande ske. Önskedrömmar. <br /><br />Undrar i detta sammanhang vad man konkret ser framför sig när man talar om fortbildning för lärare.<br /><br />EvaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-30341011363964733252016-08-23T21:35:04.897+02:002016-08-23T21:35:04.897+02:00Jag förstår inte varför det inte ingår som en själ...Jag förstår inte varför det inte ingår som en självklarhet för alla lärare att fortbilda sig, inom ramen för tjänsten. Lärare ska lära, och skolan ska utvecklas kontinuerligt! Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-12184828799157387372016-08-22T09:48:49.776+02:002016-08-22T09:48:49.776+02:00Tycker förslaget om ett års vidareutbildning för l...Tycker förslaget om ett års vidareutbildning för lärare som jobbat minst 10 år med 80% lön på lång sikt verkar sunt. Tror nog att det är fler än få som skulle ta den chansen. Dessvärre kanske i synnerhet de som allra mest bör hållas kvar i verksamheten. De är också de som har tillsvidareanställningar vilket ju inte alls är en självklarhet idag. Många går på tillfälliga anställningar då det är billigt för skolorna och man inte kan anställas "fast" i ämnen man ej är behörig i eller så är de uthyrda. Vem ska ersätta dem som studerar under ett år? Ännu fler tillfälligt anställda lärare och uthyrda? Gynnar helt klart den pengahungriga bemanningsbranschen ännu mer. Varje nytt förslag har sina för- och nackdelar...<br /><br />EvaAnonymousnoreply@blogger.com