tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post2845440206234912624..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Betyg är enkla, människor komplexaEddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-23634289937598267942016-04-29T16:29:17.199+02:002016-04-29T16:29:17.199+02:00Vi behöver verkligen tala om detta! För allas skul...Vi behöver verkligen tala om detta! För allas skull!Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-60832394812339971572016-04-29T08:23:50.140+02:002016-04-29T08:23:50.140+02:00Håller med! Helhetssynen går förlorad i jakten på ...Håller med! Helhetssynen går förlorad i jakten på det mätbara. Och det saknas helt tilltro till att lärare kan bedöma kvalitet utan att femtioelva kriterier att utgå från. <br /><br />Det tänk som genomsyrar hela samhället smittar av sig på skola och högre utbildning också - såklart. Jag önskar att jag kunde tro på en quick fix som att bedömningen sker någon annanstans eller av någon annan, men tyvärr gör jag inte det. Annika Theodorssonhttps://www.blogger.com/profile/09843177293370645667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-53173134871635569792016-04-28T14:38:25.469+02:002016-04-28T14:38:25.469+02:00Annika: Jag är med på att bedömning i sig inte är ...Annika: Jag är med på att bedömning i sig inte är problemet, men den betydelse som betygen fått i dagens system, där de närmast antagit formen av en handelsvara är tragisk. Det hotar i förlängningen kunskapen. Därför tänker jag att det behövs en drastisk nyordning för att i ett slag förändra hela upplägget och tänkandet som det leder till. Vi fokuserar på helt fel saker idag, och bedömningen, kontrollen och styrningen av lärande tar tid och kraft från utbildningens kärna och riskerar att ta död på viljan att lära. Det är ALLVARLIGT! När läget är ett annat kan vi återgå till den gamla ordningen, kanske. Jag tror helt enkelt inte på betygen, men utan något slags bedömning går det så klart inte heller.<br /><br />Magnus: Din tanke är ett slags variant på antagningsprov. Skiljer vi på lärarrollen och bedömarrollen kommer studenterna och deras prestationer förhoppningsvis i ett annat fokus än idag. Läraren får en annan roll i alla fall, gentemot sina elever, än idag. Det är ju studenterna som ska klara sig förbi examinatorn, inte läraren som ska ge dem inträdesbiljetten till nästa nivå. <br /><br />Allt är värt att testa, för som vi har det idag fungerar det inte alls.Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-90935204254485273592016-04-28T12:46:08.354+02:002016-04-28T12:46:08.354+02:00Jag skulle vara intresserad av att höra dina tanka...Jag skulle vara intresserad av att höra dina tankar kring en annan modell för att utvärdera hur mycket kunskap en individ har. Hur vore det om man skiljde på rollerna lärare och bedömare? Man har alltså en individ på en institution som stödjer lärandet och som belönas utefter att få så många individer över "godkänt" (eller så höga betyg) som möjligt. På den andra sidan har man en annan individ på en annan institution som agerar examinator, vars mål är att göra det ganska svårt att komma över den lagda ribban. Vad finns det för för- och nackdelar med ett sådant system?Magnushttps://www.blogger.com/profile/09995500328332019836noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-33619695050708532002016-04-27T17:35:57.160+02:002016-04-27T17:35:57.160+02:00Jag håller med i allt du säger om dessa idiotiska ...Jag håller med i allt du säger om dessa idiotiska rigida bedömningskriterier bara lurar oss att tro att vi bedömer "rätt" saker. Förutom att de oss en massa extraarbete till ingen nytta för någon. <br /><br />Men från den kritiken till "Avskaffa betygen och inför inträdesprov! Elever ska lära sig kunskap, inte bedömningskriterier!" ser jag ett glapp. <br />Betygskriterier bort - jag håller med! Men det betyder inte att betygen måste bort. Jag tänker att vi bör behålla lärarens bedömning av elever/studenter, en bedömning som hen har legtitimitet att utföra och som vi måste lita på blir rätt och rimlig. <br /><br />För bedömningen kommer vi inte ifrån: även ett inträdesprov måste bedömas av någon/några. <br /><br />Som jag ser det är det HUR bedömningen görs som är pudelns kärna. Hur och vilken tilltro samhället visar/känner inför bedömaren. Annika Theodorssonhttps://www.blogger.com/profile/09843177293370645667noreply@blogger.com