tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post1925520511572011609..comments2024-03-23T18:57:41.646+01:00Comments on Flyktlinjer: Heidegger, vara och tid 6Eddyhttp://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-836643750920090422015-09-10T18:58:18.055+02:002015-09-10T18:58:18.055+02:00Tack för klargörande inblickar och reflektioner. M...Tack för klargörande inblickar och reflektioner. Min tyska är obefintlig, så detta hjälper mig mycket. Önskar det fanns mer tid och att jag hade kunnat börja om i skolan, men det är som det är. Dagböckerna kanske kommer på svenska, eller i alla fall på engelska? Får se om jag orkar läsa, men det får bli en senare fråga. Kändes dock viktigt att gå till botten med detta innan jag fortsätter läsningen, för som det verkar är det omöjligt att inte läsa i ljuset av tankarna som förs fram här. <br /><br />Visst kommer det fler dagböcker? För som jag förstått saken skrev ha sådan fram till typ 60-talet? Man undrar ju hur hans tänkande ändrades, om det nu gjorde det, efter kriget.<br /><br />Mest skrämmande är det att se hur hans tänkande, som du också påpekar, är i opposition mot nazistpartiet, men hur den skillnaden idag helt försvunnit, för det är ju så här SDs retorik ser ut.<br /><br />Hur som är det viktigt att läsa texterna kritiskt, och detta hjälper till att skärpa uppmärksamheten. Oavsett hur han tänkte och menade egentligen så är och förblir han ju en inflytelserik tänkare, oavsett om hans texter kommer att omvärderas.<br /><br />En post till på detta tema blir det, sedan återgår jag till Vara och tid.Eddyhttps://www.blogger.com/profile/15604918466067481109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2918475087448292262.post-68545454978278316462015-09-09T11:15:51.467+02:002015-09-09T11:15:51.467+02:00I helgen satt jag och skummade lite i Heideggers d...I helgen satt jag och skummade lite i Heideggers dagboksanteckningar 1931 – 1948. Det som förvånar mig är inte själva antisemitismen och allt pladder om "judarna" och "världsjudendomen". Snarare är det hur integrerat detta är med framförallt hans teknik- och civilisationsfilosofi. <br /><br />Heidegger menar att det är judarna som har varit de starkaste förespråkarna för instrumentellt tänkande. I dagböckerna återkommer han hela tiden till begreppent "<a href="http://german.stackexchange.com/questions/11408/whats-the-meaning-from-machenschaft" rel="nofollow">Machenschaft</a>", som betyder ungefär "maskinering". Det är inte helt olikt hans senare begrepp "Ge-stell" i essän om Teknikens väsen. <br /><br />Dagböckerna finns tyvärr bara på tyska, men jag försöker sammafatta innebörden i följande: <br /><br /><i>Die Juden »leben« bei ihrer betont rechnerischen Begabung am längsten schon nach dem Rasseprinzip, weshalb sie sich auch am heftigsten gegen die uneingeschränkte Anwendung zur Wehr setzen. Die Einrichtung der rassischen Aufzucht entstammt nicht dem »Leben« selbst, sondern der Übermächtigung des Lebens durch die Machenschaft. </i><br /><br />Judarna är kalkylerande och beräknande, de är "moderniteten". Här beskyller Heidegger dem till och med för att vara de som drar "Rasprincipen" allra längst. Deras maskiniserande av världen övervinner det "levda livet", deras tilltro till vetenskap och teknik gör att de tappar kontakten med tillvaron. <br /><br />Heidegger är dock precis lika kritisk mot nationalsocialisternas rasteorier. De är grundade i biologi, en vetenskap som Heidegger underkänner som "avhumaniserande". <br /><br />Unknownhttps://www.blogger.com/profile/05032120601019274003noreply@blogger.com